Explorer.exe hänger sig då och då.

Permalänk
Medlem

Explorer.exe hänger sig då och då.

Ibland när jag använder Windows (XP) så hänger sig explorer.exe, och "bootar om". Väldigt irriterande även fast det egentligen inte förstör nåt. Det kan hända närsomhelst i princip. Vad kan det vara för fel? Har scannat efter virus och sånt.

Får ju upp en "explorer.exe har stött på ett problem och måste avslutas"... Finns det nån information i felrapporten som kan användas för att identifiera problemet?

Tacksam för hjälp.

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 2.66GHz | Corsair Dominator 8GB @ 1600MHz | ATI Radeon HD 5870 1GB

Permalänk
Avstängd

Jag råkar ut för samma problem fast då enbart när jag ska titta på lite avsnitt från en serie.
Räcker att jag markerar något av avsnitten för att explorer.exe ska hänga sig och det är frustrerande. Har testat scanna efter virus osv. men har inga, all hjälp skulle gladligen tas emot!

Visa signatur

-slow suicide's no way to go

Permalänk
Medlem

jag hade nästan samma problem förut, när jag gick in i mapp med en film med xvid så hängde sig explorer.exe. Jag tryckte fram felrapporten och såg att nån xvid fil hade gjort nått fel typ. Så jag installerade om xvid bara.

Så kolla felrapporten om det står nått kul där

Visa signatur

Citera gärna.

Permalänk
Medlem

Var hittar man felloggen?

Visa signatur

/-_-

Permalänk

Dra mig baklänges! Jag har samma problem som UsEd hade, tror jag iaf... Så fort jag går in i en viss mapp så hänger sig explorer. Så jag gjorde som UsEd sa och kollade i Loggboken och där står det:

Felaktigt program explorer.exe, version 6.0.2800.1221, felaktig modul xvid.ax, version 0.0.0.0, felaktig adress 0x0003dc51.

Så ska ta och installera om xvid och hoppas på det bästa.. Tack UsEd!

bela: Gå in i Kontrollpanelen -> Administrationsverktyg -> Loggboken

Permalänk
Medlem

Eller så trycker man kolla på felrapporten när rutan "Explorer.exe har stött på ett problem och måste avslutas" kommer fram...

Sweerfish: Funka det när du installerade om ?
jag laddade ner nyaste versionen iaf

Visa signatur

Citera gärna.

Permalänk

Nix laddade ner nyaste, blev lite fel när jag skrev kanske...

Permalänk

lol för mig står bara explorer och tuggar i typ 15 min och använder ca 100 000 kb och 100% av processorn. DÅ passar jag på att kolla min load

Permalänk

Re: Explorer.exe hänger sig då och då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rawis
Ibland när jag använder Windows (XP) så hänger sig explorer.exe, och "bootar om". Väldigt irriterande även fast det egentligen inte förstör nåt. Det kan hända närsomhelst i princip. Vad kan det vara för fel? Har scannat efter virus och sånt.

Får ju upp en "explorer.exe har stött på ett problem och måste avslutas"... Finns det nån information i felrapporten som kan användas för att identifiera problemet?

Tacksam för hjälp.

Jag råkar också ut för detta ibland. Någon som känner till fler saker som kan orsaka detta?