Permalänk
Medlem

Noiseblocker fläktar i sverige

tja.. finns säkert någon mer som söker noiseblocker fläktar här i sverige än mig.. dom ska ju bland annat va jävligt bra till shuttle burkar..

i alla fall eftersom ja inte hittat några här i sverige och ändå ska ner till tyskland om någon vecka tänkte ja köpa med ett par så man har

om någon e intresserad sen och vill köpa nån så får ni väl höra av er...

www.noiseblocker.de är deras sida

Visa signatur

MS k8n Neo2 Platinum, AMD 64 3000+ 2x256mb Corsair XMS pc3200, Gf4Ti4800, WD200gb-IDE, NEC 3500 DVD-R, bla bla bla bla.. o nå mer skräp i en hypad låda (not)

Permalänk
Medlem

Jävligt bra till shuttle :S
VIlken 80mm som helst duger väl till en shuttle.
Det är bara att sätta en mer högljudd fläkt på lägre spänning.
Och vad är det för fel på papst?

Visa signatur

A64 3200+ @2700mhz (270*10) | 3dmark01: 25027 | Projekt: Lian-Li
Tillsammans med ÖA försvann den sista anledningen att hänga kvar på swec.

Permalänk
Medlem

för papst flyttar inte tillräckligt me luft..

o förstår du dig inte på sånt så ska du inte yttra dig...

och ingen 80 som helst duger till shuttle.. ha testa Papst, zalman och nåra andra o dom flyttar inte lika mycke CFM som noiseblocker och om dom nu gör de så är dom mer högljudda än orginal SUNON fläkten

Visa signatur

MS k8n Neo2 Platinum, AMD 64 3000+ 2x256mb Corsair XMS pc3200, Gf4Ti4800, WD200gb-IDE, NEC 3500 DVD-R, bla bla bla bla.. o nå mer skräp i en hypad låda (not)

Permalänk
Medlem

Jag vill ha ...
Jag vill ha ...

hihi men jag åker med ....

sys@Puttgarden mortil

Visa signatur

Shuttle SN41G2v2 - AMD XP2500 - 2x512MB Kingston PC3200 - GeF FX5600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mortil
för papst flyttar inte tillräckligt me luft..

o förstår du dig inte på sånt så ska du inte yttra dig...

och ingen 80 som helst duger till shuttle.. ha testa Papst, zalman och nåra andra o dom flyttar inte lika mycke CFM som noiseblocker och om dom nu gör de så är dom mer högljudda än orginal SUNON fläkten

Nu får du väl ändå skärpa dig, du vet uppenbarligen ingenting om hur fläktar fungerar så säger du till honom att han inte ska yttra sig? Ljudnivå och luftmängd som förflyttas går hand i hand.

Permalänk
Medlem

ja men om nu en fläkt flyttar 29CFM och låter 32db och sen en annan flyttar 32cfm men låter 23db

då är det fläkten som är tystare... (och effektivare)
varav den e bättre för shuttle för dom låter mycket orginal (sunon) och då är Noiseblocker S3 och S4 perfekta ..

så de e väl du som ska skärpa dig...

åååh.. gå o lägg dig HMB

>>
och om dom nu gör de så är dom mer högljudda än orginal SUNON fläkten = baserat på dom fläktar ja testat som säljs i sverige ..

Klarspråk= dom fläktar som ja testat som säljs i sverige som ja kommit åt har blåst lika mycke eller mer än SUNON fläkten som sitter i och låter MER än den och dom som låter mindre har med andra ord flyttat för lite luft så systemet blivit för varmt

Visa signatur

MS k8n Neo2 Platinum, AMD 64 3000+ 2x256mb Corsair XMS pc3200, Gf4Ti4800, WD200gb-IDE, NEC 3500 DVD-R, bla bla bla bla.. o nå mer skräp i en hypad låda (not)

Permalänk
Medlem

håller med mortil

för med rätt airodynamik på fläktbladen så hörs dom knappt
sen gäller det att få så lite luftmotstånd i luft hålen/kylaren

lite luftmotstånd å rätt turbelens vid fläkten flyttar snuskigt mycket luft och låter lite...

så jag kommer skaffa mig NB fläktar till alla mina burkar.

Visa signatur

Shuttle SN41G2v2 - AMD XP2500 - 2x512MB Kingston PC3200 - GeF FX5600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mortil
ja men om nu en fläkt flyttar 29CFM och låter 32db och sen en annan flyttar 32cfm men låter 23db

då är det fläkten som är tystare... (och effektivare)
varav den e bättre för shuttle för dom låter mycket orginal (sunon) och då är Noiseblocker S3 och S4 perfekta ..

så de e väl du som ska skärpa dig...

åååh.. gå o lägg dig HMB

Haha, jaja, och du litar på det? Visst gör det och lev i din lilla fantasivärld Folk som vet bättre förstår att det i princip inte är någon skillnad mellan fläktar (förutom glid- resp. kullagrade).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Haha, jaja, och du litar på det? Visst gör det och lev i din lilla fantasivärld Folk som vet bättre förstår att det i princip inte är någon skillnad mellan fläktar (förutom glid- resp. kullagrade).

vad jag förstår av dig så menar du att ALLA 80x80 fläktar som blåser tex 24cfm låter EXAKT lika mycke .. din dumme f**

du kan göra en 80x80 fläkt (eller vilken storlek som helst) som blåser ½cfm men låter 50db o du kan göra en fläkt som blåser massor av cfm och låter lite

och ja vet att de e skillnad mellan glid och kullagrade fläktar.

Visa signatur

MS k8n Neo2 Platinum, AMD 64 3000+ 2x256mb Corsair XMS pc3200, Gf4Ti4800, WD200gb-IDE, NEC 3500 DVD-R, bla bla bla bla.. o nå mer skräp i en hypad låda (not)

Permalänk
Medlem

Hmmm...

hmm.. Ja håller med Cape och Mortil fullständigt.. min nyinköpta SN41G2 V2.0 låter extremt mycket.. O hur som helst.. NB E nog dom bästa fläktarna jag läst om iaf..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Mortil
det är inte jätte stora skillnader pojk.
Så lugna dig nu och sluta hoppa på folk.

Här har du lite info.
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=450&session=848cb2e...

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=295&session=848cb2e...

Inte stora skillnader alls..Så lugna dig. Det är inte direkt så att det finns gudomliga fläktar som blåser orkan och låter ingenting. Det är inte så.

Visa signatur

Opteron 144 265x9 :E

Jag har en anmärkning för jag är en badboy! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mortil
vad jag förstår av dig så menar du att ALLA 80x80 fläktar som blåser tex 24cfm låter EXAKT lika mycke .. din dumme f**

du kan göra en 80x80 fläkt (eller vilken storlek som helst) som blåser ½cfm men låter 50db o du kan göra en fläkt som blåser massor av cfm och låter lite

och ja vet att de e skillnad mellan glid och kullagrade fläktar.

Det är inga större skillnader. Du kan inte göra en fläkt som blåser maaaaaaassor av cfm och låter lite. När du flyttar stora mängder luft så kan du INTE komma ifrån att det låter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CerpA
Mortil
det är inte jätte stora skillnader pojk.
Så lugna dig nu och sluta hoppa på folk.

Här har du lite info.
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=450&session=848cb2e...

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=295&session=848cb2e...

Inte stora skillnader alls..Så lugna dig. Det är inte direkt så att det finns gudomliga fläktar som blåser orkan och låter ingenting. Det är inte så.

nej det har ja inte påstått ... men ja vet at erfarenhet att ingen av dom fläktarna du postade nu funkar bra i shuttle .. Zalman modellen låter för mycke vid rätt CFM och PAPST fläkten flåsar för lite

min tanke va inte o hoppa på någon. så det ber ja om ursäkt för i så fall men då ska heller inte HMB eller va han hette komma o kaxa upp sig när han inte vet va vi pratar om ...

har hört själv hur noiseblocker fläktarna låter i shuttle o det är en stor skillnad från orginal fläkten och då blåser dom mer än orginal också...

men Zalman modellen är KASS till shuttle och även Papst modellen .. speciellt om man kör OCed

EDIT: här är resultat på noiseblocker 30-65 m3/h Luftförderleistung bei nur nur 14 bis 26 dB/

http://www.noiseblocker.de/shop/en_EN/produkt/id_is_70435_and...

Visa signatur

MS k8n Neo2 Platinum, AMD 64 3000+ 2x256mb Corsair XMS pc3200, Gf4Ti4800, WD200gb-IDE, NEC 3500 DVD-R, bla bla bla bla.. o nå mer skräp i en hypad låda (not)

Permalänk
Medlem

Verkar vara riktigt bra fläktar, kanske tillochmed bättre än Papst-fläktarna, hoppas de kommer till Sverige snart...

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2.4GHz Core 2 Duo, X25-M 160 GB

Permalänk
Medlem

Men.. De e ju inte långt till Tyskland.. O om du kollar längst upp Toffelmannen.. Så står de: om någon e intresserad sen och vill köpa nån så får ni väl höra av er...

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Mortil , gå o lägg dej , Småknattar som du ska inte vara uppe såhär sent

och det hmb säjer stämmer rätt bra , då ett par coolermaster som påstår sej flyttar 23cfm o ska låta 20db låter lika mycket som min papst som flyttar mer , men är speccad för mer db

Permalänk
Medlem

åååh .stockholmare är inte smarta .. så är i alla fall läget.. de märks ju ..
förmodligen därför man kallar dom 08 or(och inte bara av rikt nr)

lägger ner den här tråden nu .. ni fattar ju ändå inge..

Visa signatur

MS k8n Neo2 Platinum, AMD 64 3000+ 2x256mb Corsair XMS pc3200, Gf4Ti4800, WD200gb-IDE, NEC 3500 DVD-R, bla bla bla bla.. o nå mer skräp i en hypad låda (not)

Permalänk
Medlem

haha årets humor tråd

Permalänk
Medlem

dom ser ju redigt bra utt tycker att peps kan gå och sova

Permalänk
Medlem

Kvittar hur bra någon e på något så kan man inte
göra massa påhopp, ser lika illa ut.

Mortil: vad får du ut av 08? Förklara är du snäll.
Frink: Ja :/

Permalänk
Medlem

ah.. dagens teori nisse (rikspucko)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mortil
åååh .stockholmare är inte smarta .. så är i alla fall läget.. de märks ju ..
förmodligen därför man kallar dom 08 or(och inte bara av rikt nr)

lägger ner den här tråden nu .. ni fattar ju ändå inge..

Stirra dig inte blint på den teoretiska faktan....
Lyssna på hur de låter i verkligheten och ger dom bra temperaturer ja, då flyttar den väl bra med luft?

Permalänk
Medlem

Re: ah.. dagens teori nisse (rikspucko)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Stirra dig inte blint på den teoretiska faktan....
Lyssna på hur de låter i verkligheten och ger dom bra temperaturer ja, då flyttar den väl bra med luft?

ja men de e ju de ja försökt säga.. ja ha testat papst och zalman och arctic cooling men dom ger bara sämre resultat och sen frågar man folk på forums.sudhian.com så säger alla där typ Noiseblocker S3 eller S4 så då måste dom ju va bra och ja vet att dom inte låter mycke

Visa signatur

MS k8n Neo2 Platinum, AMD 64 3000+ 2x256mb Corsair XMS pc3200, Gf4Ti4800, WD200gb-IDE, NEC 3500 DVD-R, bla bla bla bla.. o nå mer skräp i en hypad låda (not)

Permalänk
Medlem

Kanske också skall tänka på att vissa tillverkare mäter sitt dba värde annorlunda än andra? Tex en tillverkare mäter 1m från fläkten och en annan 2m.. Gtek har ju till och med slutat skriva CFM värde på TTs fläktar för att de är "överspeccade".

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

Vill bara påpeka att inte sunon låter så farligt.. Min flåsar j*vlit bra med tanke på ljudnivån..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mortil
åååh .stockholmare är inte smarta .. så är i alla fall läget.. de märks ju ..
förmodligen därför man kallar dom 08 or(och inte bara av rikt nr)

lägger ner den här tråden nu .. ni fattar ju ändå inge..

Ge fan i att gnälla på 08:or.
Snart startar vi ett stockholm against ALL bonde sverige :E (= allt förutom 08)

Visa signatur

Opteron 144 265x9 :E

Jag har en anmärkning för jag är en badboy! :)

Permalänk
Medlem

Grundregeln måste vara att aldrig lita på tillverkares värden, vare sig det är dB eller CFM. Och det är precis som HMB säger, vill man flytta luft så kommer det låta.

Klart att det kan finnas skillnader mellan modeller, t.ex. pga antalet fläktblad och typ av glidlagring, men det är garanterat inget som gör att en 80mm fläkt skilljer sig natt och dag från en annan. Ytterligare en dimension är hur välbalanserad fläkten är. Jag har själv köpt billiga fläktar som vibrerat som sjutton pga obalans, antagligen för att fläktbladen inte väger lika mycket. Men ser man bara till att alltid använda gummibussningar mellan fläkt och chassi slipper man mycket av den huvudvärken med.

Köp några av de där Noiseblocker och testa. De är säkert bra, men förvänta dig inte siffrorna som står i specen.

Visa signatur

Athlon XP 1700+ @2.1GHz luft. MSI nForce2 512MiB. 340GiB. Gentoo
Athlon TBird 1.4GHz. MSI KT266A. 256MiB. 10GiB. WinXP :: Celeron 366 @ 550MHz. Abit BX6. 256MiB. 4GiB. OpenBSD

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mortil
åååh .stockholmare är inte smarta .. så är i alla fall läget.. de märks ju ..
förmodligen därför man kallar dom 08 or(och inte bara av rikt nr)

lägger ner den här tråden nu .. ni fattar ju ändå inge..

Du fattade uppenbarligen inte att ditt beteende skulle leda till en varning.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CerpA
Ge fan i att gnälla på 08:or.
Snart startar vi ett stockholm against ALL bonde sverige :E (= allt förutom 08)

med andra ord startar ni ett stockholm against OURSELF eftersom 3/4delar av stockholms befolkning e folk som flyttat från landet till "storstaden" för att finna lyckan.. haha..

ps. storstad? HAHAHA

Visa signatur

MS k8n Neo2 Platinum, AMD 64 3000+ 2x256mb Corsair XMS pc3200, Gf4Ti4800, WD200gb-IDE, NEC 3500 DVD-R, bla bla bla bla.. o nå mer skräp i en hypad låda (not)

Permalänk
Medlem

Ehm, HMB har alldeles rätt. Bland kvalitetsfläktar skiljer det _väldigt_ lite i luftflöde vid samma ljudnivå och tvärtom.

Jag kan inte säga emot att Noiseblocker är bra fläktar, för jag har aldrig testat. men de ser ut att se likadana ut som alla andra och jag är väldigt tveksam till att de är mycket bättre än papst eller zalman.

Förslag 1:
Lugna ner dig ett tag och köp en sådan och mät skillnaden på något vettigt sätt och redovisa sedan resultaten här. (Du kan träna lite på dina färdigheter inom det svenska språket när du ändå håller på ).

Förslag 2:
Sluta besöka sweclockers eftersom att du ändå inte lyssnar på vad folk har att säga här.

Sen skulle jag vilja veta vad du menar med ditt sista inlägg. Vad trodde du annars skulle hända, att folk bara föddes på ett speciellt ställe och startade upp en stad där? Klart att folk måste flytta till ett ställ för att det ska bli större.
Ingen här har kallat det storstad (vad jag vet). Anledningen till att göra det är väl för att det är den största staden i Sverige (i norden?).
Hypotetiskt: Om man bor i Stockholm och startar nått mot alla som inte gör det startar man det knappast mot sig själv bara för att man har bott utanför stockholm tidigare.

DISCLAIMER: Jag vet att mitt språkbruk inte är perfekt, men jag försöker iaf.

Visa signatur

HEPC: -[ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac]-[AMD Ryzen 2700X]-[G.Skill TridentZ RGB 2x16 GB@3333 MT/s]-[Corsair ST600 Platinum]-[be quiet Dark Rock Pro 4]-[Intel 660p 2 TB]-[Gigabyte 2080 Gaming OC]-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JimiEM
Vill bara påpeka att inte sunon låter så farligt.. Min flåsar j*vlit bra med tanke på ljudnivån..

Hmmm.. Min sunon.. visst.. Den flåsar ganska bra.. men den e högljudd som Faen.. Speciellt när den drar igång..

Man sitter framför datorn.. Helt lugnt.. O ska spela nåt spel.. oså hör man... "FLÅÅÅÅÅÅÅÅSSSSS".. Man bara.. Hmm... *Skumt*

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |