Vad var jobbigast vid övergången till *nix?

Permalänk
Medlem

Vad var jobbigast vid övergången till *nix?

Jag ska testa att gå över till linux har jag tänkt. Skulle vilja veta vad ni andra tyckte var jobbigast att vänja sig vid/vänja sig av med. Vad hade ni mest problem med?

Visa signatur

!ERAU QSSI DLRO WEHT

Permalänk
Medlem

var la allt trixande i consolen, att memorera alla commandon mm då jag började med slackware iget redhat eller annat färdiconfat utan fick fixa X mm själv och kernel.

Permalänk
Medlem

Jag hade vana vid consolen osv innan då jag haft linuxserver i drygt 2 år innan jag gick över helt. Det jobbigaste för mig var nog katalogstruktur, photoshop->gimp, office->openoffice, miranda->licq och att få allt som jag vill ha det med fonter osv..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har suttit med servrar i konsoll-läge i flera år nu. Tycker alltid att det varit krångligt att få X att funka bra i Slackware, men det är nog det jag kommer att köra.

Visa signatur

!ERAU QSSI DLRO WEHT

Permalänk
Medlem

avsaknad av photoshop, som löstes med en Mac istället.

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem

Hur är prestandan i Wine? photshopmöjligheter i wine?

Visa signatur

!ERAU QSSI DLRO WEHT

Permalänk

Jag tycker att Wine fungerar alldeles förträffligt..

Jag har kört både DirectX program och CS genom Wine, så varför skulle inte photoshop funka?

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem

Inget, faktiskt. Linux hade bättre hårdvarustöd än Windows.

Okej, det var väl lite bråkande med dependencies och att ställa in fönsterhanteraren så man gillade den. Men det var flera år sedan.

Edit: Och fönsterhanterarjobbet var på grund av att det går att ställa in något alls i *ix.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

Wine + Photoshop 7.0 fungerar skitbra. Det är ju klart att det är lite långsammare i wine men jag tycker absolut det är funktionellt!

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk
Medlem

Installera program och katalogstrukturen. Inte att det var svårare, men nytt.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem

Photshop + OSX på en G4 går helt okej det med... Photoshop i wine är tråkigt...

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem

varför är det tråkigt? Visst det är inte allt för snyggt när det skär sig med resten av all gui. Men annars så är det inget problem. Sen är det faktiskt ganska dyrt att skaffa en G4 / G5 för att köra OSX,

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk
Medlem

Med rätt arbetsgivare får man såna som HemPc ;)... Det är tråkigt för det är slött... photoshop är slött från början.. blir inte snabbare när man emulerar Wintendo...

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk

Ingenting var jobbigt, det var bara kul att lära sig nya saker.

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Medlem

allting är jobbigt om det är slött...

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem

gå över helt till linux/unix va inget jobbigt alls, kanske beror på att man suttit på diverse unixar sen 93, va mest skönt slippa windows begränsningar.

Permalänk
Medlem

va lite katalogstrukturen, och lite almänt hur systemet fungera..

sen att få X rätt, så man gillar det, och att få en att trivas där, de nått ja inte löst idag äns

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
va lite katalogstrukturen, och lite almänt hur systemet fungera..

sen att få X rätt, så man gillar det, och att få en att trivas där, de nått ja inte löst idag äns

KDE med DynBar i SuperKaramba säger jag bara

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det svåraste med övergång för min del är att spel inte funkar i *nix, iaf inte bra, och vad ska man göra på ett minilan med polarna om inte spela? Sitta och köra exploits och ettercap?

Kör det dock dagligen på mina två servrar. :]

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Ett hett alternativ till Photoshop är Gimp. Tycker det är minst lika avancerat som PS.

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

Gimp är handikappat jämfört med photoshop...

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gluffis
Gimp är handikappat jämfört med photoshop...

Det tycker inte jag. Fast jag kan inte så mycket om grafik, brukar bara leka lite eller pixla. Har du testat gimp 2? Det är riktigt bra.

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk

Sitter i "övergångsstadiet" själv just nu, det som jag tycker är jobbigast är att jag vant mig hur explorer funkar så väl och att jag stör mig på att inte vara inloggad som root trots att det står överallt att man helst inte ska va inloggad som root.

Permalänk
Medlem

när jag tittar tillbaka så är det väl att få alla paket att funka i slackware, tarbollar, och X... nuförtiden så gör man sådant utan at ens tänka på det... konstigt det där...

nu är det dessa förbaskade begränsningar åt alla möjliga håll... om en andvändare sitter i samma grupper som root så borde den han samma "begränsnigar" som root också... tycker jag verkar logiskt.. men är väl bara jag då

nåja, blev lite OfT... men det är riktigt kul att hålla på.,.. trial and error är den roligaste metoden att lära sig något..

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem

Det var, och är fortfarande hårdvarustödet.

Visa signatur

Powermac G4/AGP, Motorola 7400 400Mhz 768MB PC100, Radeon 8500
Sharp MM1, TM5800 1GHz, 256MB DDR, 15GB, 10" 1024x768.
Palm Tungsten T3, Intel XScale 400MHz, 64MB RAM, 256MB SD, 3" 320x480.

Permalänk
Medlem

Det jobbigaste med att gå över till l*nix/bsd var att ljudet stoppade när man flyttade fönster i fluxbox :-\ uuuh vad hemskt det var. Och att "öppna-fil"-rutan är så hiskeligt ful. Bara för att beklaga mig lite mer så är det avsaknaden av verdana som standard nätan är värst.

Edit: Kan tillägga att detta var i FreeBSD 5.1, så man ska väl inte klaga allt för mycket ^^

Permalänk
Avstängd

Oj

Det var längesedan man gick över.

Har för mig att det var spelandet som var värst (var på den tiden då xröj var det mest avancerade spelet).
En annan sak var installationen (var på den tiden då redhat hade textinstallation). Framför allt med partitioneringen med att man skulle ha precis si och så många megabyte och sedan när man installerade så behövdes det 10 megabyte mer på den partitionen och 20 mer på en annan osv och då fick man börja om från början (För man visste inte att det räckte med färre partitioner).

när kusinen väl hade fixat slackware med xchess och lite andra spännade spel (ett spel där man hade en röd diamant att flytta runt var kul?) kde1 som wm och jäklar vad häftig man kände sig.

Visa signatur

lyckegard: Ditt beteende i denna tråd gör att du skrapar ihop till en varning.

Permalänk
Medlem

Har flyttat över tillfälligt till linux många gånger, men det som har stört mig mest är nog prestandan. programvaru mässigt tycker jag nästan att *nix världen är bättre.

men som sagt, prestanda, i detta fallet ATIs drivrutiner. mycket krångel.
väntar på att det skall fixa till sig.

älskar dropline-gnome.

Visa signatur

Gula tankar sover bäst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av root
Det var, och är fortfarande hårdvarustödet.

För mig är det tvärtom, Anaconda gjorde så att jag knappt behövde tänka på hårdvaran. När vi köpte en digitalkamera så var det hur smidigt som helst att föra över bilder med de program som finns med Fedora Core, i windows var det inte fullt lika smidigt (hatar idiotförklarande guider, guider är bra men i det finns måtta).

Permalänk

Mitt humör...saker som inte fungerar trots att man gjort allt som borde göras (iofs likadant i MS) pretto-attityden hos många "vana" *nixare.

Visa signatur

BBB 100/100
SOLARIS 9 - uptime +600dagar