Behöver hjälp med val av komponenter till trådlöst nätverk

Permalänk

Behöver hjälp med val av komponenter till trådlöst nätverk

Jag tänkte köpa fixa ett trådlöst nätverk till lägenheten snart, dock är jag helt grön på området, så jag skulle behöva lite hjälp om vad som funkar ok tillsammans.

Lägenheten är 47 m2 stor och relativt öppen (inga tjocka väggar eller något sådant).
Jag har BBB 10Mbit (fiber, the real stuff).
Det kommer max vara 3 datorer inkopplade samtidigt (1 server, 1 persondator och 1 bärbar).

Servern fungerar som webserver och kommer vara relativt hårt belastad, därför vill jag kunna utnyttja dom 10Mbit'en till fullo.

Själva farten internt mellan datorerna spelar inte så stor roll, bara den är över 10MBit.

Det jag behöver är alltså 1 trådlös accesspunkt, 2 st trådlösa nätverkskort för stationära datorer och 1 trådlöst nätverkskort för en bärbar dator. Det viktigaste är att jag kan utnyttja dom 10Mbit'en utåt och innåt, så jag behöver inget värstingpaket.

Några tips på komponenter?

PS. Jag vill gärna kunna köra krypterat med WEP eller säkrare. DS.

Permalänk
Medlem

Såg ett paket på Datorbutiken.com för 1195:-
Just 4 ur knowledge

Visa signatur
Permalänk

Hittade ditt paket men det finns ingen info om delarna. Någon som vet ifall det fungerar för mina behov?

Permalänk
Medlem

Glöm trådlöst för åtminstonde servern. Bl.a. för att den trådlösa bandbredden delas av alla trådlöst anslutna datorer vilket betyder en hel del t.ex. när du kopierar mellan datorer.
Vad gäller paket så finns det lite olika varianter från 3-Com med deras 802.11g Gateway som har fått goda omdömmen här på forumet.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Glöm trådlöst för åtminstonde servern. Bl.a. för att den trådlösa bandbredden delas av alla trådlöst anslutna datorer vilket betyder en hel del t.ex. när du kopierar mellan datorer.
/H

Vad menar du med det? Att det blir en säkerhetsrisk iochmed att det kan avlyssnas eller att det försämrar bandbredden?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Vad gäller paket så finns det lite olika varianter från 3-Com med deras 802.11g Gateway som har fått goda omdömmen här på forumet.
/H

Några länkar till butiker?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emperion
Vad menar du med det? Att det blir en säkerhetsrisk iochmed att det kan avlyssnas eller att det försämrar bandbredden?

Några länkar till butiker?

Bandbredden för de enskilda datorerna försämras då alla delar på angiven bandbredd till skillnad mot om du kör med kablar och switch. Säkerheten får du bedömma på hela nätet så den förbättras inte om du bara ansluter en av datorerna med kabel. Däremot garanterar du tillgängligheten på den dator som är kabelansluten.

Butiker:

www.dustin.se
www.inwarehouse.se

Finns också några som annonserar här på Swec.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Bandbredden för de enskilda datorerna försämras då alla delar på angiven bandbredd till skillnad mot om du kör med kablar och switch. Säkerheten får du bedömma på hela nätet så den förbättras inte om du bara ansluter en av datorerna med kabel. Däremot garanterar du tillgängligheten på den dator som är kabelansluten.
/H

Menar du, t ex ifall enbart servern är igång kan bandbredden bli begränsad till 3.3Mbit (10MBit delat på 3 datorer...) eftersom dom andra alltid har sin bandbredd använd? Så kan det väl inte vara? Känns som jag har missförstått.

EDIT:

Kollade lite på inWarehouse och hittade det här...

1 st DLink DWL-2000AP+ 8x Accesspunkt 54Mbps WLAN 802.11g:
http://www.inwarehouse.se/pb.asp?src=3&sku=e621351

2 st DLink DWL-AG520 AirXpert PCI 11-54Mbps WLAN 802.11abg
http://www.inwarehouse.se/pb.asp?src=3&sku=e610181

1 st DLink DWL-AG650 AirXpert PC-Card 54Mbps WLAN 802.11abg
http://www.inwarehouse.se/pb.asp?src=3&sku=e610182

Tror du att det funkar?

Permalänk
Medlem

Om du bara kör med en dator och får säg 30 Mbit/s så kommer den att sjunka till hälften om du sedan drar igån dator till och börjar kopiera till den. Hade den datorn däremot varit ansluten med kabel så hade du inte märkt någon hastighetsförsämring. Antar att du vill köra trådlöst för att slippa dra nätverkskabel från B2-uttaget vid ytterdörren. Tänk dock på att du i annat fall måste dra en strömkabel dit om du skall montera GWn där.
Beträffande D-link har jag ingen egen erfarenhet, tror dock inte att dom är så dåliga som vissa målar ut dom.
Har jobbet en del med denna http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=shopping/ProductDetai... och funnit den fungera bra.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Kör DEFINITIVT kabel till servern om den ska vara hårtbelastad som du säger, för det första är bw:n i 802.11g(54mbit) inte 54 mbit utan snarare 24mbit.. Så om du flyttar nåra filer lokalt i 20mbit/s räcker det inte riktigt till servern. Sedan kör ajg själv mottot att man kör w-lan till saker som ska flyttas runt och kabel till saker som står stilla Kablar liggandes kan man ha...

Sedan finns det diverse störningar i w-lan som man kan stå ut med om man bara surfar lite på laptopen(t.ex. att connectionen stängs av) men på en server kan det bli störande...
Dessutom kanske det är en game-server, pingen blir <kass>?

MVH peakk

Visa signatur

AMD 64 +3400 ; 1024 Mb ram ; 9800 XT ;1 x 74,3 Raptor ; 2 x 160 GB Seagate ; VP201s 20.1" TFT:

Permalänk

Är det vanligt med störningar när man kör w-lan eller?

Jag som verkligen ville slippa sladdarna.

Permalänk
Medlem

Fråga i ungefär samma ämne:
Har Scream och en ADSL router med en port på. Om jag vill ha trådlöst hemma räcker det alltså att köpa en accesspunkt och ett trådlöst nätverkskort. Alltså kabel mellan router till accespunkt och sen trådlöst till datorerna. Har jag fattat detta rätt?
Eller köper jag en trådlös bredbandsrouter, typ https://www.dustin.se/Shopping/ProductDetail.asp?PID=50100574... , och ett nätverkskort bara och skippar den router jag fått från Scream?
För att det ska funka måste jag beställa en extra ipadress från scream oxo va?

Jag håller på att gå vilse i trådlösa-nät-djungeln....

Visa signatur

För Sverige i tiden

Permalänk
Medlem

Du kan göra både och, antingen köper du en AP som du bara ansluter till din router. Det beror ju på om du är sugen på att behålla den, eller om den har ngr år på nacken..annars finns det massvis med val att kolla på med router(NAT) + AP..

Netgear och D-link är bra hemmamärken tycker jag iaf www.d-link.se / www.netgear.com/se

Angående extra IP:et så vet jag inte hur många du beställt, eller om du kör NAT på ditt interna nätverk, alltså alla dina datorer bakom routenr har interna ipen..sedan har din router ett ip utåt. Eller så använder du bara din router som switch och då kan det kanske vara praktiskt att köpa..till nu vilken dator du behöver

MVH peakk

Visa signatur

AMD 64 +3400 ; 1024 Mb ram ; 9800 XT ;1 x 74,3 Raptor ; 2 x 160 GB Seagate ; VP201s 20.1" TFT:

Permalänk
Medlem

Kanon, det var precis vad jag behövde veta!
Det ska nog inte vara så svårt.
Tackar!

Visa signatur

För Sverige i tiden