Permalänk
Medlem

Vilket moderkort blir bäst för mig?

Jag tänkte uppgradera min dator, men tänkte inte på att mitt moderkort var för gammalt. Nu behöver jag ett nytt moderkort.

Alla moderkort värda att nämna stöder AGP 8X, men däremot har jag märkt att alla inte stöder IDE 133 MB/sek.

CPU: P4 2,4Ghz
Video: Sapphire Radeon 9800 pro (förhoppningsvis 256bit)
Hårddisk: Maxtor Diamond +9 (IDE 133)
Minnestyp: PC2700

Jag vill ha:
Möjlighet att överklocka, men inget grotteskt.
Väldigt bra stabilitet.
Inga konstiga fläktar som låter.
Prisklass 800-1600kr (visst, finns det en extrem värsting som kostar lite mer så nämn den gärna).
Måste klara AGP X8 och IDE133.

Jag har redan ljud och nätverkskort. Speciellt nätverkskort hade jag varit glad ifall jag sluppit betala extra för. Ljudkortet kvittar.

Jag har letat runder. Hela tiden anser jag mig vilja ha bättre och bättre, men då blir det för dyrt. Jag har svårt att se var prestandaökningen inte längre blir värt priset.

Jag tror jag ska välja mellan en Asus P4P800-E Delux, eller en P4S800D-E Delux.

P4P har intels chipset, och P4S har SiS chipset. Annars är korten extremt lika. Jag har fått för mig att P4S är Intels bästa chipset och P4P är det näst bästa, medan P4S är SiS flaggskepp. Dock har inte SiS varit så heta som Intel de senaste åren, men borde inte SiS flaggskepp klå Intels förredetting?

Permalänk
Medlem

har du 533mhz fsb eller 800mhz?om du har 800mhz fsb köp Asus P4C800E-DLX har själv ett sådant kanon stabilt bästa som finns enligt mig:)

Visa signatur

Intel I7 4790K @ 4.9Ghz | Asus Maximus VII Hero | 4x8Gb Corsair Vengeance Pro Red 2400mhz | Asus Gtx 2080ti | Samsung 970 EVO 1tb | 1x2tb WD Red 2x3tb WD Red | Corsair AX850W | Nanoxia DS6 | 2 Dell U2715H | Logitech Z-5500 | Synology DS415+ 4x6tb WD Red |

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid köpa tex en p4c(800 fsb) 2.4 för de klockar bra och ett passande moderkort (Dock litar inte jag på SiS chipset så i865/i875 skulle jag välja,, själv har jag ett abit ic7-max3 som jag är väldigt nöjd över,, bara att ställa in otes fläkten på 70% så har den inte så mkt ljud.. Annars det där med 8x AGP så är mest en bluff typ,, för det är inte så stor skillnad på 4x och 8x så... Annars vad beträffar dina minnen så skulle jag satsa på pc3200 och uppåt om du vill ha lite klockningmöjligheter och köra 1:1 tex Kingston Hyper X eller dylika minnen som är "lite" bättre.. Annars om du skall köpa nya diskar så varför inte satsa på SATA-diskar?!? Köp tex 2 st 120 GB och kör dom i RAID 0 läge så har du bra mkt mera prestanda än ide 133...

Visa signatur

"För människan finns blott tre stora händelser: att födas, att leva, att dö.
Hon vet ej om att hon föds,hon lider av att dö och hon glömmer att leva"

Permalänk
Medlem

Jag har 400Fsb.

Jag köpte en IDE133 baraför jag visste att jag inte skulle kunna köra en SATA på mitt nuvarande moderkort. Nu visade dig sig i efterhand att jag inte kunde köra 133 heller.

Men oavsätt vad så tror jag att det kommer bli en SATA senare. Jag har en känsla av att det är lite för nytt fortfarande för att det ska kännas prisvärt. Kul att lägga ut 2000kr för att ett år senare upptäcka att man kan få dubbelt så stor hårddisk för nästan halva priset.

Enligt de flesta testerna har SiS P4S modellen fått jättebra betyg. Jag är faktist beredd att testa ett. Om det går åt helsike får jag skriva något elakt om dem här och därefter sälja det på Ebay för nästan nypris.

Minne kommer att bli uppgraderade senare. Även dem känns lite för dyra just nu.

Jag märkte att AGP X4 inte skillde sig så mycket från AGP 8X. Jag körde ett testprogram och jag fick bara lite sämre än alla andra. Eller det kanske var medel. Jag förmodar att folk gärna skryter om de får bra testresultat, medan de som får dåliga inte berättar det. Dessutom har jag inte klockat vid testtillfället, vilket de andra förmodligen hade gjort.