Permalänk
Medlem

TP kabel slöas ner hur mycket?

Jag funderar på att dra en nätverkskabel 1.3 km så jag kan få adsl. Hur mycket kommer hastigheten slöas ner? Eftersom den högst kan köra på full hastighet 100m så borde det vara rätt mycket...

Vet någon nåt ställe man kan köpa vanlig TPkabel på rulle?

Visa signatur

60 Rogue @ Vek'nilash 60 Druid @ Zenedar (Nerlagd) 60 Rogue @ Zenedar (Nerlagd) Notebook: Dothan 2GHz | 1024MB 400MHz RAM | GF 6800 Go 256MB | 17" TFT | Server: AMD Athlon64 3200+ 939 0.09 | 2x Corsair Value 512 DDR400 Dualmode | Seagate 1x 250GB 1x 200GB S-ATA

Permalänk
Medlem

Det kommer inte att fungera. Jag vet inga exakta siffror men efter 4-500 meter bör det vara i princip heldött. Dessutom lär du få problem om inte du har markägarens tillstånd hela vägen.

Satsa istället på trådlöst.

Rulle kan köpas hos Clas Ohlson och Kjell & Co.

Permalänk
Medlem

Okej, men fiberkabel då? Har hört att det är ganska dyrt. Hur skulle jag isf göra med trådlöst? Funderade på att sätta upp två radiolänkar mellan husen.

Jag har tillstånd från markägaren.

Visa signatur

60 Rogue @ Vek'nilash 60 Druid @ Zenedar (Nerlagd) 60 Rogue @ Zenedar (Nerlagd) Notebook: Dothan 2GHz | 1024MB 400MHz RAM | GF 6800 Go 256MB | 17" TFT | Server: AMD Athlon64 3200+ 939 0.09 | 2x Corsair Value 512 DDR400 Dualmode | Seagate 1x 250GB 1x 200GB S-ATA

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoi
Okej, men fiberkabel då? Har hört att det är ganska dyrt. Hur skulle jag isf göra med trådlöst? Funderade på att sätta upp två radiolänkar mellan husen.

Jag har tillstånd från markägaren.

Är du ute efter bra hastighet mellan byggnaderna skulle jag dra en fiberkabel mellan dem. Det kommer nog kosta en del, men du får även underbar hastighet. Var noga med att du gräver ner kabeln så långt ner att frosten inte når den.

Annars skulle jag ta trådlösa alternativet. Detta är inte ett så bra alternativ om du t.ex. vill spela onlinespel då du kommer få lite högre ping etc.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

Ok, men hur skulle jag göra om jag vill köra trådlöst? Det räcker väl inte med en accesspunkt, eftersom de oftast har mycket låg räckvidd (50m). Det är ju 1.3km.

Visa signatur

60 Rogue @ Vek'nilash 60 Druid @ Zenedar (Nerlagd) 60 Rogue @ Zenedar (Nerlagd) Notebook: Dothan 2GHz | 1024MB 400MHz RAM | GF 6800 Go 256MB | 17" TFT | Server: AMD Athlon64 3200+ 939 0.09 | 2x Corsair Value 512 DDR400 Dualmode | Seagate 1x 250GB 1x 200GB S-ATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoi
Ok, men hur skulle jag göra om jag vill köra trådlöst? Det räcker väl inte med en accesspunkt, eftersom de oftast har mycket låg räckvidd (50m). Det är ju 1.3km.

En riktad antenn är det du ska ha.

Visa signatur

Hey, how you doin'?

Permalänk

Gå in på www.direktronik.se, de har info om sådant och billig tp-kabel etc... Ett tips är att dra en tp-kabel, och en 12v lina och sätta en hubb som drivs på 12v var 75:e meter, det hela skulle gå på sisådär en 7000, det är upp till dig om det är värt det... om du ska köra så så tycker jag att du ska satsa på cat6 kabel då du kan köra gigabit i framtiden... Du säger att du ska dra den 1300 meter, var ska du sen koppla in den? i en telestation?
Lycka till!

Visa signatur

Dator1: CM Stacker, Opteron 144@2,1Ghz, 512MB PC3200, 1600GB HD, PNY 6600GT 128Mb.
Dator2: Opteron 144@1,8Ghz, 1024MB PC3200, 160GB HD, 7800GT 256Mb
Server: P4 2,8Ghz, 512Mb RAM, 80Gb HD.

Permalänk
Medlem

Okej, tack för tipset. Jag känner en därute. Han kan få 2mbit, då kan han upprätta ett abbonnemang till mig

Visa signatur

60 Rogue @ Vek'nilash 60 Druid @ Zenedar (Nerlagd) 60 Rogue @ Zenedar (Nerlagd) Notebook: Dothan 2GHz | 1024MB 400MHz RAM | GF 6800 Go 256MB | 17" TFT | Server: AMD Athlon64 3200+ 939 0.09 | 2x Corsair Value 512 DDR400 Dualmode | Seagate 1x 250GB 1x 200GB S-ATA

Permalänk
Medlem

Kolla på hyperlink dom har dom billigaste antennerna som jag hittat på nätet,det är billigare att skicka efter saker därifrån även om man har otur och behöver betala tull för grejorna.

Dom har antennförstärkare(för både civilt o militärt bruk) pröva att skicka dom ett mail och fråga om det är möjligt och vad du behöver för grejor.

http://www.hyperlinktech.com

Rotade runt på nätet några dar för att hitta nått jag tyckte var prisvärt,det är därför det är 4:de gången jag skriver den här länken igen.

Permalänk

Kan man inte för en inte så hiskelig summa pengar köpa/hyra ett kopparpar mellan de två husen, sätt sen valfritt modem i varje ände och vips.

Permalänk
Medlem

Jo, man kan hyra "rena" kopparpar av TeliaSonera/Skanova. Det kostar dock runt 10kkr i installation, men sen ar manads/kvartalsavgiften ungefar som ett vanligt teleabb.
Sen maste du ha nagot i andarna oxo - de flesta vanliga externa modem funkar, men vill du ha hogre hastighet far du kora exv SDSL. Det brukar ga att fa tag pa billig beg prylar for det.
Fiber ar ju klart ett battre alternativ, men kabeln ar DYR och du kan inte skarva/kontaktera den sjalv. Sen finns det mediakonverterare (100Mbps ar nog det enda du kommer ha rad med pa den distansen ) att trycka dit i andarna.

Permalänk
Medlem

[Offtopic] Cat 7 kabel, hittar inget ställe att köpa det på!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonthebest
Gå in på www.direktronik.se, de har info om sådant och billig tp-kabel etc... Ett tips är att dra en tp-kabel, och en 12v lina och sätta en hubb som drivs på 12v var 75:e meter, det hela skulle gå på sisådär en 7000, det är upp till dig om det är värt det... om du ska köra så så tycker jag att du ska satsa på cat6 kabel då du kan köra gigabit i framtiden... Du säger att du ska dra den 1300 meter, var ska du sen koppla in den? i en telestation?
Lycka till!

Nej, att sätta upp hubbar sådär kan du inte göra. 5-4-3 regeln min vän