Portar som är öppna i router skickar svar?

Permalänk

Portar som är öppna i router skickar svar?

Jo, så här ligger det till. Jag har just införskaffat en router till min dator. På datorn har jag en mjukvarubrandvägg som "stealthar" alla portar. På routern låser jag sedan upp ett antal portar genom port forwarding. När jag sedan kollar dessa genom en online port scanner så visar den dessa portar som öppna.
Men borde inte mjukvarubrandväggen se till att portarna fortfarande är "stealthade" trots att routern skickar paketen vidare till datorn? Eller svarar routern på anslutningen oberoende av datorn?

Kanske jag som missförstått något här, så ni får gärna upplysa mig.

Permalänk
Medlem

Hmmm... *slår på sin teoretiska sida*... iom att du har bett routern skicka vidare all trafik till den specifika datorn så tycker man ju att det är datorns uppgift att svara på anropen... men eftersom du sager att du har installerat en mjukvarubrandvägg (och antagligen konfat den till att passa dig) så borde ju den blocka trafiken...

Det är det mest logiska iaf (ursäkta... jag har sett Star Trek: The Next Generation för mycket (inne på den 7:e säsongen) och en av mina favoriter är Lt Commander Data)

Eftersom jag slog på min teoretiska sida av min hjärna så skulle man kunna anta att det är routern i sig själv som meddelar att du har öppna portar... vilket min egen router (Netgear RP614v2) aldrig har gjort (har själv kört den i DMZ-läge för att göra empiriska experiment med mina två mjukvarubrandväggar och via ShieldsUP (www.grc.com) kan jag se att mina mjukvarubrandväggar faktiskt gör det dom förväntas göra...

Nu till en motfråga: vad är det för router du köpte samt vad är det för mjukvarubrandvägg du kör med??

Permalänk

Jag upptäckte just att porten var öppen eftersom jag ju hade programmet som skulle använda det (Azureus) igång.

Stor suck.

Både routern och brandväggen gjorde med andra ord precis vad de skulle och felet satt som vanligt framför skärmen som ett stort fån.

Permalänk
Medlem

Weeee.... det klassiska SBT-syndromet...

Permalänk
Permalänk
Medlem

SBT = skit bakom tangentbordet

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!