Permalänk
Medlem

GiB / GB undran

Jag undrar helt enkelt vad GiB är för något...

La märke till det på dagens nyhet:

"Hårddisken, som heter Deskstar 7K400, ligger på 400 GB vilket ger ca. 370 GiB."

Visa signatur

Damn! Those alien bastards are gonna pay for ruining my ride.

Permalänk
Hedersmedlem

De ska nog va GB i bägge fallen. Har sett liknande i nya DC++ där de i stället för KB, MB å GB skriver KiB, MiB å GiB. KiB å GiB kan ja köpa men MiB, Migabyte ??

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Det har jag också sett.. På DC++..
Hmm

Visa signatur

XP 3000+ @ 2.22ghz - Geforce FX 5700LE @ 500/518 - 1024mb PC3200 - 160gb Maxtor, 20gb IBM (ej inkopplad) - ECS KT-600A - MX 510 - QPAD XXL 4mm + QPAD GLIDZ - KOSS UR40 - Creative Audigy 2 value - Papst 80mm - BBB 100/10 mbit - iPod Nano 4GB BLACK - Creative EP-630

Permalänk

GB är enligt det vanliga SI-systemet (det är så hårddisktillverkarna räknar):
1 GB = 1000 MB = 1000 000 KB = 1000 000 000 B

GiB däremot räknas annorlunda (det är så datorer räknar):
1 GiB = 1024 MB = 1048 576 KB = 1073741824 B

400 GB motsvarar således 400 000 000 000 / 1073741824 ≈ 372,5 GiB

Hoppas det klarnade

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HerrEkberg
GB är enligt det vanliga SI-systemet (det är så hårddisktillverkarna räknar):
1 GB = 1000 MB = 1000 000 KB = 1000 000 000 B

GiB däremot räknas annorlunda (det är så datorer räknar):
1 GiB = 1024 MB = 1048 576 KB = 1073741824 B

400 GB motsvarar således 400 000 000 000 / 1073741824 ≈ 372,5 GiB

Hoppas det klarnade

Ange väldigt gärna källa för ditt påstående.

Jag har hållt på me digitalteknik och datorer sen 1981 och för mig har 1 KB alltid varit 1024 Byte, sålunda 1 MB=1024*1024KB.
Allmänt känt är att HD-tillverkararna rapporterart sina MB enligt formeln 1MB=1000*1000 Byte men att det korrekta värdet helt plötsligt skulle enhetsförkortas med 3 bokstäver det är då helt nytt för mej och säkert för de flesta andra som hållit på ett tag.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

sen är GiB och GB exakt samma sak i DC++, de har bara bytt i de nyaste versionerna

Visa signatur

Asus P5K-Premium WiFi | Intel Core2Quad Q6600 @ 3.3Ghz | 4x2GB OCZ Platinum | Radeon HD6950GB | Intel SSD 160GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix

Jag har hållt på me digitalteknik och datorer sen 1981 och för mig har 1 KB alltid varit 1024 Byte, sålunda 1 MB=1024*1024KB.
Allmänt känt är att HD-tillverkararna rapporterart sina MB enligt formeln 1MB=1000*1000 Byte men att det korrekta värdet helt plötsligt skulle enhetsförkortas med 3 bokstäver det är då helt nytt för mej och säkert för de flesta andra som hållit på ett tag.

Samma här.. Har alltid räknat 1 GB som 1024 MB och inte 1000 MB.. Men ändå var det nåt sånt som HerrEkberg säger jag antog när jag såg swec-nyhets-texten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kilo är 1000 och mega är 1000000. Det är datorerna som inte följer SI-enheterna, inte tvärtom.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Hedersmedlem

jag har också funderat mycket på varför det stod GiB, MiB och KiB i DC++.
Och nu när jag såg samma sak i dagens nyhet så tänkte jag fråga här men någon hann visst före.
Verkar dock som om ingen har något riktigt bra svar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Verkar dock som om ingen har något riktigt bra svar?

Har du inte läst vad HerrEkberg skrev? Det han skriver stämmer alldeles utmärkt.

Visa signatur

"Utom de elva omkomna, av vilka en var tolv år, skadades 24 oftast äldre personer, sade polisen." - expressen.se
Data/Dator?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix

Självklart så brukar man när man håller på med datorer använda 1 KB som 1024 B etc, eftersom det är det sätt som datorerna räknar på. Men fortfarande kvarstår det faktum att 1 KB ÄR 1000 B enligt SI-systemet, till vilket jag knappast tror att jag behöver ange en källa.
Men för att undvika förvirring då vissa ändå håller sig till SI-standarder så skapades nya prefix för användning inom datorvärlden vilka motsvarade de räknesätt man tillämpade.

Se till exempel: http://ej.iop.org/links/q30/FG0HbRU8ABkDpHS00MjeeQ/me0112.pdf

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osytol
Har du inte läst vad HerrEkberg skrev? Det han skriver stämmer alldeles utmärkt.

jo, men sen läste jag vad videfix sa också.
och 1KB har alltid varit 1024B i min värld också, men varför ar man på sistone börjat skriva KiB?
vem har kommit på att man ska trycka in ett "i" och av vilken anledning? kan man inte bara fortsätta som man alltid gjort och skriva KB?

EDIT: svaret kom ju där ja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HerrEkberg

Självklart så brukar man när man håller på med datorer använda 1 KB som 1024 B etc, eftersom det är det sätt som datorerna räknar på. Men fortfarande kvarstår det faktum att 1 KB ÄR 1000 B enligt SI-systemet, till vilket jag knappast tror att jag behöver ange en källa.
Men för att undvika förvirring då vissa ändå håller sig till SI-standarder så skapades nya prefix för användning inom datorvärlden vilka motsvarade de räknesätt man tillämpade.

Se till exempel: http://ej.iop.org/links/q30/FG0HbRU8ABkDpHS00MjeeQ/me0112.pdf

Får väl tro på det där då

Edit:

Det kan ju fortfarande inte stämma? Om du kollar storleken på något i Windows står det ju GB som alltså är 1000 MB, men datorn räknar med 1024 och då borde det alltså stå GiB? Kommer detta att ändras senare eller?

Och varför just GiB?

Och när kom vem på detta systemet?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Tackar HerrEkberg för förtydligandet, men håller med Nagini och undrar också när och vem som kom på det här med KiB och Gib. Borde sedan inte Megabyte förkortas MeB ?

Visa signatur

Permalänk

Det är riktigt att det i Windows (och många andra applikationer) används "fel" prefix, om det kommer att ändras vet jag inte.

De nya prefixen skapades 1999 av International Electrotechnical Commission (IEC) efter ett förslag från Comité International des Poids et Mesures (CIPM) som kom 1997, efter att man året tidigare i Comité Consultatif des Unités (CCU) diskuterat just det ämnet.

Allt står i ovan länkade pdf-dokument.

Permalänk
Medlem

Windows visar fel också, det skulle egentligen stå KiB etc. Per definition är prefixet k=kilo 1000 och det oavsett om du stoppar det framför meter, gram eller byte. Motsvarande med mega, giga osv. Hur smidigt skulle det vara med prefix som ändrar betydelse beroende på sammanhang?

De binära prefixen kibi, gibi etc. godkändes som standard av IEC 1998.
http://physics.nist.gov/cuu/Units/binary.html

Edit: För långsam...

Permalänk

Åh, jag trodde det var 1999. Fy mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jsl_80
Windows visar fel också, det skulle egentligen stå KiB etc. Per definition är prefixet k=kilo 1000 och det oavsett om du stoppar det framför meter, gram eller byte. Motsvarande med mega, giga osv. Hur smidigt skulle det vara med prefix som ändrar betydelse beroende på sammanhang?

De binära prefixen kibi, gibi etc. godkändes som standard av IEC 1998.
http://physics.nist.gov/cuu/Units/binary.html

Edit: För långsam...

Det låter sant det där med kilobyte/gram. Men varför har jag inte sett det förräns nu?

Visa signatur

Permalänk

Anledningen till att man börjar använda KiB etc. är väll lite för att man missbrukar ju regeln k = Kilo = 1000. Om man använder KB till att beksriva 1024 B egentligen.

Sen att jag håller med och att jag alltid har kallat 1024 B för 1 KB. Men när man i dagens läge fr många frågor t.ex. hur mycket hdd utrymme har du?

Då är det stor skillnad på 1552 GB (enligt hdd tillverkaren) och 1445 GB (som det blir i windows).

Så där är det rätt skönt att lätt kunna urskilja det enkelt med 1552 GB och 1445 GiB.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror gibi, mibi osv hade fått större genomslagskraft ifall namnen på enheterna hade varit bättre. De låter som namnen på animekaratärer och "en gigg" skulle bli "en gibb" vilket ju är något helt annat.

För mig kommer en kB alltid vara 1024B i datorsammanhang. Tycker inte det är några problem att anpassa betydelsen efter sammanhanget.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Kan ju vara bra i vissa samanhang t,ex mellan cd och dvd-skivor, där har man ju två olika sätt att ange storleken på skivan. Hur många har inte skrivit trådar om "Varför rymmer jag inte 4.7Gb på en dvd-skiva?" eller "Varför blir min nya 160 giggare bara på 156Gb?" osv.

Man måste ju också ändra storleken på RAM-minnet om man går över till GiB å MiB å allt vad det heter. Tycker det går utmärkt att ha det som idag, 128, 256, 512 osv.

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk

http://www.susning.nu/Enhetsprefix

förstår inte att folk blir jätteförvånade när detta dyker upp, har ju varit uppe väldigt många gånger i flera år.