Bandhemsida (Out Of Clouds). Kritik.

Permalänk
Medlem

Bandhemsida (Out Of Clouds). Kritik.

Hej!

Jag skulle gärna vilja ha kritik på en hemsida som jag har gjort åt ett band. Eftersom det var bråttom att få upp sidan pga att diverse festivalanordnare ville läsa om dom, så har jag inte hunnit W3-validera den ännu. Det har jag dock tänkt att göra snart.

Sidan har varit uppe ganska länge, men det är inte förens nu som den börjar likna en färdig sida. Endast "Tips"-sidan är kvar att fylla.

Nu är det alltså inte koden som jag vill ha åsikter om, utan främst själva layouten och färgerna. Jag skulle gärna vilja höra vad ni tycker, och vad ni hade gjort annorlunda. Så kom med så mycket konstruktiv kritik som ni kan klämma ut!

http://www.outofclouds.com

Edit: Har ni kommentarer om musiken så skriv gärna den i gästboken, eftersom bandmedlemmarna inte läser här.

Edit 2:
Eftersom det var många som inte gillade att sidan är uppbyggd i ett popupfönster så försökte jag mig på en liknande layout utan popup, som dessutom är vänlig mot folk som fortfarande kör 800x600.

Vad tycker ni om detta?
http://www.outofclouds.com/test.jpg

Bättre eller sämre?

Visa signatur

Zax
Nikon D90 | Nikkor AF-S 35/1.8 | Tamron AF SP 17-50/2.8 | Sigma HSM 50-150/2.8 II | Nikkor 55/1.2 | Nikkor 43-86/3.5
flickr | 5∞px

Permalänk
Medlem

Jobbigt med popup.
Hela menyknappen borde vara en länk (display: block; i CSSen för länken fungerar i Firefox, i IE får man väl trixa med länkbredd och sådant).

Annars var det mycket fint, lättläst och trevliga färger.

Permalänk
Medlem

Väldigt fin sida.. inget att klaga... Helt klart en soft sida!

(var inte alls jobbigt med en popup..)

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Medlem

Fin sida, inget fel med popupen osv. Men jag har en sak att klaga på :>
Om man nu mot all förmodan inte skulle ha vit som standard bagrundsfärg kommer sidan se ut ¨som min gör nu (lite grönaktig ton på bakgrunden). Det funkar dåligt med bilderna på knapparna och scrolllisten, du bör kanske fundera på att lägga in en helvit bakgrundsbild eller något ;>

Visa signatur

"Signatur raderad. Inte denna typ av signaturer på forumet tack! /Najk" - Najk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deztron
Fin sida, inget fel med popupen osv. Men jag har en sak att klaga på :>
Om man nu mot all förmodan inte skulle ha vit som standard bagrundsfärg kommer sidan se ut ¨som min gör nu (lite grönaktig ton på bakgrunden). Det funkar dåligt med bilderna på knapparna och scrolllisten, du bör kanske fundera på att lägga in en helvit bakgrundsbild eller något ;>
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload8/felpasida.png

Ojdå, det där såg inte bra ut
Fixar det direkt. Tack!

Visa signatur

Zax
Nikon D90 | Nikkor AF-S 35/1.8 | Tamron AF SP 17-50/2.8 | Sigma HSM 50-150/2.8 II | Nikkor 55/1.2 | Nikkor 43-86/3.5
flickr | 5∞px

Permalänk
Medlem

Hmm, jag får inte popupen att fungera i Firefox, och ja, stängde av popupblockeraren när jag testade

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax
Ojdå, det där såg inte bra ut
Fixar det direkt. Tack!

Tack tack :>

edit: ser mkt bra ut nu, men du har kanske glömt/ inte hunnit med att sätta bakgrundsfärg på inmatningstextboxarna till gästboken ;>

Visa signatur

"Signatur raderad. Inte denna typ av signaturer på forumet tack! /Najk" - Najk

Permalänk
Medlem

Varför envisas att använda popup? Du skulle ju lika gärna kunna göra designen på en "vanlig" sida utan problem, jag vet att andra liksom jag ogillar popups.

Designen i övrigt fyller ju sin funktion så att säga.

Visa signatur

"Kärlek är sådant som växer på träd och ibland trillar ner."
nicklas.gummesson.net

Permalänk
Medlem

Förutom att jag inte gillar sidor där man måste trycka på en länk för att komma till själva sidan och att det sen var en popup, så var den bra. Kanske lite stor bild längst upp.

Permalänk

snygg design men du ska ta bort popup och kanske göra sidan så den även funkar i 800x600 + att menyn hoppar lite när man växlar mellan sidorna.

Permalänk
Avstängd

ja tycker att du ska göra hela cellen till en länk.. så att man kan trycka vart som helst på den menycell som man ska till...
det gör du såhär om du använder onmouseover i tebellen..(orkar inte kolla i koden om du har det)

om du vill att man ska kunna klicka vart som helst på menyn kna du lägga till detta i td(lr de taggarna som du har) taggarna:
onclick="iframe.location='sidanduvilllänktill.htm'"
och
onmouseover="this.style.background='#595959(din färg)';this.style.cursor = 'hand'"

då blir hela cellen klickbar...
du kan osså ändra ifrma.location till vad du vill (ex parent)
hoppas det funkar....

det gör det varjefall på min sida... http://www.agge.tk

Visa signatur

Om dåliga kommentarer vore vatten skulle jag behövt en flytväst...
www.Agge.tk
-Ja har visst vart ute idag. -Vart då? -Jag öppnade fönstret förut...

Permalänk
Hedersmedlem

Gillar inte alls idéen med PopUp. Mycket smidigare att ha det som en vanlig sida, så får man själv välja storlek på webbläsarfönstret. Sen känns det lite fånigt att behöva scrolla när man inte hade behövt det.

I övrigt en mycket stilren sida.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

1. Popups suger.
2. Validerar sidan? Nej.
3. Vad säger W3C om att designa med tables?

AggeMan, det är inte rekommenderat att designa med tables som sagt. Gör med CSS istället.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
1. Popups suger.
2. Validerar sidan? Nej.
3. Vad säger W3C om att designa med tables?

AggeMan, det är inte rekommenderat att designa med tables som sagt. Gör med CSS istället.

1. Det är tydligen många som håller med om det. Ska testa lite och försöka hitta nån bra lösning.

Som sagt så var det inte koden jag ville ha kritik för, utan snarare layouten och färgerna. Men jag svarar på dina andra två punkter ändå.

2. Jag nämde redan i första inlägget att sidan inte validerar, eftersom jag hade för bråttom med att få upp sidan på internet.

3. Jag har faktiskt tänkt att bygga upp sidan med CSS istället för tables. Att jag inte gjorde det från början har även det att göra med att jag hade för bråttom. Har nämligen aldrig försökt mig på att byta ut tables mot divs tidigare, så därför tänkte jag att det går fortare om jag låter den vara uppbyggd av tables till att börja med.

--------------

Tack för all beröm förresten. Kul att höra att man har lyckats

Edit: Har gjort en liknande layout utan popupfönster nu. Eftersom man inte kan posta två svar i rad så editerade jag förstainlägget istället och länkade till en bild där. Ta en titt.

Visa signatur

Zax
Nikon D90 | Nikkor AF-S 35/1.8 | Tamron AF SP 17-50/2.8 | Sigma HSM 50-150/2.8 II | Nikkor 55/1.2 | Nikkor 43-86/3.5
flickr | 5∞px

Permalänk
Medlem

Gillar test.jpg bättre, iaf menyn. Och i det här fallet anser jag att en popup är helt överflödig.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.