Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sunray
Att säga att Doom är gjort för NVIDIA tycker jag är lite fel, Doom presenterades ju på ett ATI på e3. Carmack gör ju olika paths för olika kort för att få ut det mesta av dem.

Ja. Att ATi underestimerade OpenGL är deras fel

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

gött har ett leadtek gforce fx 6800 ultra att hemta ut po posten idag... bara att venta po lönen po fredag ^^!!!

Visa signatur

AMD Athlon 2600+ | Leadtek fx 6800 Ultra | Twinmos 512 DDR | 2x Seagate 120gig | Epox EP-8RDA3+

Permalänk
Medlem

Tycker fler borde läsa slutledningen, det är alltså fortfarande njutbart på ett GF3 64mb på en 1.8 ghz AthlonXP.

Citat:

For those of you that have not yet pre-purchased your copy of DOOM 3 because you thought your system would not be up to par and are not planning a system upgrade, you can now rest easy. I can now say with confidence, if you are playing any of the newer 3D games that have come out this year, the odds are that your system will provide a great DOOM 3 gaming experience in terms of IQ and video performance.

Man behöver inte köpa det absolut nyaste, det smartaste är nog att vänta och se lite screenshots på hur mycket det skiljer mellan olika kort.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag misstänker att någonting skiljer dock.

Eller vem vet det kaske är en bluff! Dom bara lägger till några klockcykler till dom häftiga korten så att Nvidia får sålt några dyra kort.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag med ett Ti 4200 och räknar med att köpa nytt kort tills ja får D3 i hand, men för mig med en Athlon XP 2400+ 1 gig ram så tror ja bara att mobo + Prolle skulle flaskhalsa ner ett 6800 GT så pass att det inte skulle löna sig, eller vad tror ni? Som det ser ut nu lutar ja åt ett R9800 Pro vilket klarade att köra liret i helt okej grafik. Jamena Who Are You Kidding att lira Doom 3 med 1600x1200 upplösning och 4xAA & 8xAF på max inst. Get Real! ja säjer investera i surroundljud för <2000:- (< 1000:- ljudkort och < 1000:- högtalare) och njut av den grymma ljudkod som alla resencenter har prisat. Det kommer ge så mycke mer än att gå upp till ett 6800 GT från ett R9800p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Jag misstänker att någonting skiljer dock.

Eller vem vet det kaske är en bluff! Dom bara lägger till några klockcykler till dom häftiga korten så att Nvidia får sålt några dyra kort.

Eller så är det inte tillräckligt för att motivera en uppgradering för tusentals kronor.

Permalänk
Hedersmedlem

hmm kan nog var så också.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

tror folk kommer prisa ati sen när väl HL2 kommer för folk snackar om att ati ska vara bättre i HL2. olika spel olika kort olika bra... egentligen är det fel att säga att Geforce 6800Ultra är bäst eller X800XT-PE är bäst... det beror ju på vilket spel man spelar det med. i slutändan tror jag ändå korten ger likvärdig prestanda för vem har testat 90-100spel med olika kort och samma maskin??

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Hedersmedlem

Problemet är bara den att då sitter jag redan med ett GT kort och kommer då att välja bort all negativ information om GT kortet.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

HL2 är ännu ett dolt kort. Vad jag vet så har inga tester gjorts sedan de för ett par månader sedan och då med, i dagsläget, gamla drivrutiner och grafikkort. Jag tror framför allt nVidia tagit åt sig kritiken och arbetat hårt med att anpassa sina drivrutiner för just HL2. Jag tror knappast de vill förlora hela den marknaden som kommer kretsa kring den grafikmotorn.

Time will tell. Jag väntar personligen på ordentliga tester med HL2 motorn innan jag trycker på köp-knappen.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Medlem

Jag som hade bestämt mig för att köpa x800XT...
Nu är jag inte säker på vad jag ska köpa...
Va fan ska jag KÖPA ?!?!!
Bara för att 6800 ULTRA funkar bättre på detta spel betyder väl inte att det
är bättre än x800XT ?

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av King-eleN
Jag som hade bestämt mig för att köpa x800XT...
Nu är jag inte säker på vad jag ska köpa...
Va fan ska jag KÖPA ?!?!!
Bara för att 6800 ULTRA funkar bättre på detta spel betyder väl inte att det
är bättre än x800XT ?

Jag har ett 9800 kort nu, men jag hade inte tvekat i ditt val; ett GeForce6800U. Så du slipper ångra dig sen ;).

Permalänk
Medlem

Man tycker ju nVidia märket alltid dyker upp när man startar något spel :(, fast man vet ju hur nVidiakorten gick på andra spel också (menar inte 6800...)

Permalänk

Stor skillnad på 1600x1200

Har själv spelat på den upplösningen senaste året eller så

Skönt man avvaktar tillsvidare och inte var så köpkåt och köpte i fösta vågen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Frågan är hur mycket ATI kam rädda med nya drivare eller är detta ATI's tur att hamna uti kylan som Nvidia gjorde med förra Chip generationen och DX9?

Riktigt så illa är det nog inte, för tillfället så pratar vi om ett spel som nVidia riktigt utklassar ATi.

Sedan att dom som köpt sig ett X800Pro kan kasta sina pengar i sjön vore ju dumt när mitt och 70% av andra sweclockares X800pro prestera lika bra om inte bättre än ett 6800Ultra i många speltester och prestandamätningar.!

Mvh dabean

Permalänk

Någon på Beyond3D drog upp en gammal intervjuv med ATIs Technology Marketing Manager:

Citat:

OpenGL performance

TR: We noticed that, in our tests, the OpenGL performance of the Radeon X800 wasn't relatively as good versus the NVIDIA stuff as the Direct3D performance, and we're wondering what the reasons are for that. Are you guys not doing all of the occlusion culling and things like that that you do in your Direct3D drivers, or what's the story?

Nalasco: I think there's a lot of stuff in our OpenGL driver that has maybe been around for a long time, and is taking a bit longer to bring up to date. Because OpenGL hasn't advanced as rapidly as DirectX, it's maybe been a while since we've done a complete refresh of the code in that driver, and certainly that's something where looking at going forward.

The other thing is, just from a demand perspective, we're not seeing a lot of situations where there's OpenGL games out there that are not performing well on our graphics cards. Most of the games that are OpenGL do run extremely well on our graphics cards, and you're getting into a situation where you're talking about differences between 150 and 200 frames per second again. That places it a little bit lower on our priority list in terms of where we devote our optimization efforts. Certainly if we get into a situation where the differences are more visible, and more directly applicable, more attention will be paid to that.

TR: Including Doom 3?

Nalasco: Potentially, yes. [Laughs.]

Ajajaja. Bäst att de börjar arbeta.

Länk

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dabean
Riktigt så illa är det nog inte, för tillfället så pratar vi om ett spel som nVidia riktigt utklassar ATi.

Sedan att dom som köpt sig ett X800Pro kan kasta sina pengar i sjön vore ju dumt när mitt och 70% av andra sweclockares X800pro prestera lika bra om inte bättre än ett 6800Ultra i många speltester och prestandamätningar.!

Mvh dabean

Jag gillar att överdriva.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roob
Nu är det ju som så att 6000-serien har i princip ägt X800-serien i de flesta spel, förutom möjligtvis UT 2003 :]]

Håller jag inte med om. Rent prestandamässigt tycker jag faktiskt det är fördel ATI.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sunray
Att säga att Doom är gjort för NVIDIA tycker jag är lite fel, Doom presenterades ju på ett ATI på e3. Carmack gör ju olika paths för olika kort för att få ut det mesta av dem.

Visst, men om du utvecklar ett spel och använder en och samma IHV som primär utvecklingsplatform under hela utvecklingstiden, då kommer spelet att utformas efter vad som kör bäst på de korten. Carmack har alltid haft ett gott öga för nVidia, och hade väl en bra anledning till det en gång i tiden när nästan bara nVidia hade några riktiga OpenGL drivrutiner, men idag är det knappast så. Även när ATI hade klart överlägsna kort i form av 9700Pro så fortsatte han att använda GF4 primärt som utvecklingsplatform. Sen att han lägger till paths för andra kort i efterhand gör inte att de är lika välarbetade som de han filat på i åratal. Hade han utvecklat på ATI, eller hoppat fram och åter under hela utvecklingen, då hade han kanske valt att använda andra tekniker. I synnerhet har han valt att använda stencil shadows, något som nVidia har optimerat sin hårdvara mycket för och lagt till stöd för ett antal relaterade tekniker. De vinner på det i Doom3, men det är mindre värdefullt i andra spel. Stencil shadows är mer eller mindre en dead end path när det gäller skuggor eftersom det kräver multipass.

Sen att DoomIII presenterades på ATI kort på E3 var förstås av den enkla anledningen att det var så mycket snabbare, och förstås pga ihärdigt påtryckande från ATI. Ursprungsplanerna var att använda GF4.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummus
Rent prestandamässigt tycker jag faktiskt det är fördel ATI.

Håller jag helt klart med om.

Kolla in den här reviewn av ett X800XT(PE) och ett överklockat 6800U. Det är många nya spel som testas där och i nästan samtliga fall så är X800XT snabbare då AA+AF används. Ofta med minst lika eller större prestanda skillnad än i D3 mellan X800XT och 6800U. Att säga att 6800 korten är snabbast/bäst bara för de har ett försprång i D3 är ju ett skämt. X800XT har ju samma försprång eller ändå större i många andra nya spel. Visst, skall du enbart köra Doom3 så köp ett 6800 men jag och de flesta andra är nog intresserade av att köra fler spel än D3.

Review: http://www.driverheaven.net/reviews/6800andX800XT/index.htm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Håller jag helt klart med om.

Kolla in den här reviewn av ett X800XT(PE) och ett överklockat 6800U. Det är många nya spel som testas där och i nästan samtliga fall så är X800XT snabbare då AA+AF används. Ofta med minst lika eller större prestanda skillnad än i D3 mellan X800XT och 6800U. Att säga att 6800 korten är snabbast/bäst bara för de har ett försprång i D3 är ju ett skämt. X800XT har ju samma försprång eller ändå större i många andra nya spel. Visst, skall du enbart köra Doom3 så köp ett 6800 men jag och de flesta andra är nog intresserade av att köra fler spel än D3.

Review: http://www.driverheaven.net/reviews/6800andX800XT/index.htm

Kanske är jag lite fördomsfull men driverheavens reviews när det gäller Nvidia versus Ati skall man väl se på med en del skepsis, det är ändå ett ganska erkänt Ati-näste inte sant?

Visa signatur

X2 3800+ A64 Manchester (10*240, 2400 mhz 1.55v), MSI K8N NEO 2 Platinum, 2048 mb Corsair TwinX 3200C2 (2.5-3-3-8, 200 mhz, 2.75v), AIW X800XT (544/544), 74 gb Raptor, 250 Seagate, Tagan 480w

Permalänk
Medlem

Jag skall inte spela enbart DOOM3... men jag skall spela andra spel med doom3 motorn och diverse spel med PS 3.0 / PV 3.0 och då kommer troligtvis "godis" grafiken vara inkluderad. Men detta kan man diskutera till dödagar... ni ATI fans köp ATI och låt oss Nvidia väljare njuta av spelen ifred. Det är bara att inse att denna rundan gick till Nvidia... förra gick till ATI. Se det possitivt... vi köpare tjänar på detta racet.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opiumhandlarn
Kanske är jag lite fördomsfull men driverheavens reviews när det gäller Nvidia versus Ati skall man väl se på med en del skepsis, det är ändå ett ganska erkänt Ati-näste inte sant?

Ingen aning, brukar inte besöka den sidan ofta men det är möjligt, svårt att hitta en helt neutral hårdvarusida nuförtiden känns det som. Såg bara att de testade nya spel till skillnad från många andra sidor som i mitt tycke lägger för mycket tid på att benchmarka gammla spel. Dessa benchmarks av nya spel är klart mer intressant för mig än att se hur for Q3 går på dessa monsterkort. Gå och titta på vilken annan sida som helst och se vilket kort som är snabbast för dessa spel (UT2004, FarCry osv).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingCobra
Jag skall inte spela enbart DOOM3... men jag skall spela andra spel med doom3 motorn och diverse spel med PS 3.0 / PV 3.0 och då kommer troligtvis "godis" grafiken vara inkluderad. Men detta kan man diskutera till dödagar... ni ATI fans köp ATI och låt oss Nvidia väljare njuta av spelen ifred. Det är bara att inse att denna rundan gick till Nvidia... förra gick till ATI. Se det possitivt... vi köpare tjänar på detta racet.

Hur kan du ha utsätt nVidia till vinnare av denna rond fastän X800XT är det snabbaste i flertalet nya spel? Det fattar inte jag. Vad gäller SM3.0 så orkar jag inte dra allt igen (läs mina andra inlägg om FarCrys 1.2 patch). Det är ju definitivt inte någon nackdel med SM3.0 stöd men vi har fortfarande inte sett några som helst bevis på att SM3.0 ger nVidia korten någon större fördel heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Ingen aning, brukar inte besöka den sidan ofta men det är möjligt, svårt att hitta en helt neutral hårdvarusida nuförtiden känns det som. Såg bara att de testade nya spel till skillnad från många andra sidor som i mitt tycke lägger för mycket tid på att benchmarka gammla spel. Dessa benchmarks av nya spel är klart mer intressant för mig än att se hur for Q3 går på dessa monsterkort. Gå och titta på vilken annan sida som helst och se vilket kort som är snabbast för dessa spel (UT2004, FarCry osv).

Hur kan du ha utsätt nVidia till vinnare av denna rond fastän X800XT är det snabbaste i flertalet nya spel? Det fattar inte jag. Vad gäller SM3.0 så orkar jag inte dra allt igen (läs mina andra inlägg om FarCrys 1.2 patch). Det är ju definitivt inte någon nackdel med SM3.0 stöd men vi har fortfarande inte sett några som helst bevis på att SM3.0 ger nVidia korten någon större fördel heller.

varför köpa gammal teknik när man kan köpa ny från Nvidia?

dessamma som gäller som att köpa en amd 64 istället för en amd xp processor. framtiden kommer säkert nyttja det. men behövs kanske inte just nu. möjligen nvidiakorten håller längre totalt pga SM 3.0 men å andra sidan många på detta forum verkar byta grafikkort som kalsonger så det spelar väl inte så stor roll.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weird
HL2 är ännu ett dolt kort. Vad jag vet så har inga tester gjorts sedan de för ett par månader sedan och då med, i dagsläget, gamla drivrutiner och grafikkort. Jag tror framför allt nVidia tagit åt sig kritiken och arbetat hårt med att anpassa sina drivrutiner för just HL2. Jag tror knappast de vill förlora hela den marknaden som kommer kretsa kring den grafikmotorn.

Time will tell. Jag väntar personligen på ordentliga tester med HL2 motorn innan jag trycker på köp-knappen.

HL2 är på gång.
http://www.gzeasy.com/newsphoto/y2k4/07/24/hl2.jpg

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
HL2 är på gång.
http://www.gzeasy.com/newsphoto/y2k4/07/24/hl2.jpg

är det bara jag som ser 2st minimum requirements? olika dessutom

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
är det bara jag som ser 2st minimum requirements? olika dessutom

Jo, luktar lite fake. Den ena ska vara minimum och den andra ska vara recommended.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oreo
Jo, luktar lite fake. Den ena ska vara minimum och den andra ska vara recommended.

Precis...

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Precis...

Men man kan alltid hoppas Jag läste att de hade ca 16 dagar kvar till att koden var buggfri så snart är det kanske dags.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle vilja veta hur ett x800pro klarar sig i 1024x768 high detail 0xAA 0xAF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
varför köpa gammal teknik när man kan köpa ny från Nvidia?
möjligen nvidiakorten håller längre totalt pga SM 3.0 men å andra sidan många på detta forum verkar byta grafikkort som kalsonger så det spelar väl inte så stor roll.

Varför köpa ny teknik om den med gammla teknik är snabbare? "möjligen" håller nVidia korten längre? Det vet du ju inget om, kanske är det så, kanske inte. Däremot vet man att X800XT är det snabbaste kortet för de flesta nya DX spel nu.