Bästa operativsystemet för spel?

Permalänk
Medlem

Bästa operativsystemet för spel?

Jag tänkte kolla med er vilket operativsystem som ni tycker är bäst "anpassat" för spel..

Personligen måste jag säga att alla spel jag någonsin provat funkar galant på Windows 98..

Permalänk

Doom3 kommer inte att funkar i win98 ...
Windows XP eller windows 2000 är det nog

EDIT: Fixa felet. Måste nog vara trött ... ja så är det

Visa signatur

Programmer is an organism that turns coffee into software.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ::]jazzil
Doom3 kommer inte att funkar i doom3 ...
Windows XP eller windows 2000 är det nog

vaaa, kommer inte doom3 att funka i doom3.. Helvetes me då måste jag formatere och slänga in windows

hehe.

btt: jag skulle nog säga winXP frö alla spel är ju typ till windows, inte många osm går att lra i andra os, men tex quake 3 funkar sjukt mycket bätre i nix än i win, får typ 300fps som max i win och jag får upp mot 450 i nix.

Permalänk
Medlem

Ehh, antagligen 98 eller xp
2000 eller nt är ju inte direkt gjorda för spel.

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!

Permalänk
Medlem

Och vad tror du XP är byggt på?

Visa signatur

(\_(\
(=’ :’)
(,(”)(”)

Permalänk
Medlem

Doom3 blir intressant, vilket ger mest? Linux eller Windows

Visa signatur

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver, och stavar som en idiot, så kommer du troligtvis att bli betraktad som en sådan.
Förmågan att kunna ändra åsikt skiljer den vise från den envise.

Permalänk
Medlem

Tror inte det blir så stor skillnad.
Linux brukar ju använda mindre minne och skulle kunna lite fördelar där, men drivrutinerna för grafikkort är ibland sämmre till linux.

Permalänk
Avstängd

Windows XP.

Visa signatur

Registrerad: 2004-06-16 (dvs. mindre värd än många här på forumet).
Apanson's forum is the shit!
Ladda ner Firefox |Min Audioscrobbler

Permalänk
Medlem
Permalänk

XP. Man kan tex inte lira Doom 3 på 98/ME.

Permalänk
Medlem

Ati kommer få problem om DOOM 3 kommer till linux (för det ska det väl göra?) eftersom deras drivisar kommer göra så att spelet laggar. Är vad jag har hört iaf. Ati har egentligen inte jobbat med opengl på ett bra tag nu.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

Xp.

Jag klamrade mig fast vid win 98 ett bra tag till jag en dag blev övertygade om att byta till XP.

Först då fattade jag hur jävla sunkigt och gammalt win98 kändes.

Visa signatur

Moderhjärnan : Antec Threehundred | Gigabyte GA-EP45-UD3P |Intel E8500 3.16Ghz @ 4.4Ghz |Thermalright 120 Extreme med 120mm fläkt| 4Gb Corsair DDR2 1066 | Velociraptor 150Gb + WDC 500Gb | Powercolor ATI 4870x2 2Gb @ 800/950 Mhz | PSU: Corsair 650W | LG Flatron W2452T 24" | 3dMark06 : 20643 p |

Permalänk
Medlem

2000 eller XP. Spelar ingen större roll.
2000 funkar finfint för mig.

Permalänk
Medlem

Jag kommer köra Win2k, iofs så spelar jag inte heller så värst, men tvivlar på att det kommer erbjuda nån sämre prestanda

Bäst för spel öht. är iaf. win98, bäst kompabilitet och inga kassa refreshbuggar etc
Dock så är det ju Win98, vilket är ett stort minus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EDDuL
Och vad tror du XP är byggt på?

Windows NT.

Permalänk

Win2k så klart..

Visa signatur

OS: WinXP Professional
CPU: Intel Core 2 Quad 3.0 GHz Video: LG 42" on nVidia GeForce 8800GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sloppy
Windows NT.

Precis det jag ville poängtera.
Han säger att XP är bäst och sedan att NT är sämst vilket verkligen inte går ihop.

Visa signatur

(\_(\
(=’ :’)
(,(”)(”)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EDDuL
Precis det jag ville poängtera.
Han säger att XP är bäst och sedan att NT är sämst vilket verkligen inte går ihop.

Frågan var ju ändå vilket operativsystem som var bäst för spel, inte vilket som bygger på vilket.
NT är/var inte avsett för spel, medan XP är det.

Visa signatur

Det fanns ett liv före Internet
Barton 2600+@3200+, Zalman CU-Fläns,Win XP PRO, Leadtek NCR18D Pro, 1 GB PC 3200 RAM, Powercolor 9800 Pro Artic VGA Cooler, SB Audigy Player 5.1, IBM 60GB, Plextor 24x, Iiyama 19" 451 VM PRO, Chieftech 340w, BB 8/1, Äntligen en tyst dator

Permalänk

BeOS eller nått som är skitsnabbt borde funka bäst om det släptes drivisar och spel till.
Annars så kan jag säga att ET på XP pro laggade och i Gentoo linux så fick man typ 50 % fler fps.
Och då hade jag inte ens fixat DMA på hårddisken.. säger kanske hur sugit windows är egentligen i prestanda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H2o

NT är/var inte avsett för spel, medan XP är det.

XP är NT!
närmare bestämt NT 5.1
win 2k är NT 5.0
är man lite observant så borde man kuna räkna ut att det inte skiljer mycket bara genom att kolla på versonnumren

Permalänk

jag tror linux

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pomperipossa
BeOS eller nått som är skitsnabbt borde funka bäst om det släptes drivisar och spel till.
Annars så kan jag säga att ET på XP pro laggade och i Gentoo linux så fick man typ 50 % fler fps.
Och då hade jag inte ens fixat DMA på hårddisken.. säger kanske hur sugit windows är egentligen i prestanda.

Utan DMA lär inte inte gått att spela ens.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av estoves
Tror inte det blir så stor skillnad.
Linux brukar ju använda mindre minne och skulle kunna lite fördelar där, men drivrutinerna för grafikkort är ibland sämmre till linux.

har man nvidia så är de ingen fara, nvidia driversen till nix är najs som fan. För mig så är det bätre i nix än vad de e i win

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Utan DMA lär inte inte gått att spela ens.

Testade själv nyss med dma avstängt och fick runt 90 fps.

Citat:

har man nvidia så är de ingen fara, nvidia driversen till nix är najs som fan. För mig så är det bätre i nix än vad de e i win

Samma för mig men de personer som kör ati kan få ett dåligt intryck och tro att det är spelet det är fel på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
XP är NT!
närmare bestämt NT 5.1
win 2k är NT 5.0
är man lite observant så borde man kuna räkna ut att det inte skiljer mycket bara genom att kolla på versonnumren

Även om dom i grunden arbetar på samma sätt så var det inte frågan här, utan vilket OS som var bäst till spel. Win XP är så mycket nyare att det har stöd för all den hårdvara man kan tänkas behöva på en speldator.

Visa signatur

Det fanns ett liv före Internet
Barton 2600+@3200+, Zalman CU-Fläns,Win XP PRO, Leadtek NCR18D Pro, 1 GB PC 3200 RAM, Powercolor 9800 Pro Artic VGA Cooler, SB Audigy Player 5.1, IBM 60GB, Plextor 24x, Iiyama 19" 451 VM PRO, Chieftech 340w, BB 8/1, Äntligen en tyst dator

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H2o
Även om dom i grunden arbetar på samma sätt så var det inte frågan här, utan vilket OS som var bäst till spel. Win XP är så mycket nyare att det har stöd för all den hårdvara man kan tänkas behöva på en speldator.

`Som?

Permalänk
Medlem

....... som en ny Joystick eller Ratt

Visa signatur

Det fanns ett liv före Internet
Barton 2600+@3200+, Zalman CU-Fläns,Win XP PRO, Leadtek NCR18D Pro, 1 GB PC 3200 RAM, Powercolor 9800 Pro Artic VGA Cooler, SB Audigy Player 5.1, IBM 60GB, Plextor 24x, Iiyama 19" 451 VM PRO, Chieftech 340w, BB 8/1, Äntligen en tyst dator

Permalänk

ok men sånt använder aldrig jag så det får duga för mig med linux till nästa pc

Permalänk
Medlem

doom3 funkar endast på 2k och xp...inte på win2003 server =( måste installera xp på nån burk /sigh

testar att installera på en annan burk och kopierar mappen...håller tummarna...

Permalänk
Medlem

doom3 kommer funka i linux också

Visa signatur

Gula tankar sover bäst