Permalänk

problem med amd xp2800+

jag har ett problem med min amd athlon xp2800+, det är så att den tydligen är underklockad och står som en xp2200+ @ 1,68ghz.
hur ska man ta och få till att det blir en 2800+ som det ska vara när fsb:n är låst? HJÄLP!

Permalänk
Medlem

fsb´n låst ? går det inte ställa den på 166 eller ?

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem

Multipliern är normalt låst, inte fsb:n. Har du kanske byglat fel på moderkortet och det är inställt till 133 och inte 166?

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Musikälskare

Byglen sätter jag mina pengar på

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

låst?? nähhh ändra den första raden till expert då kan man ändra fsbn

Visa signatur

Aspire x-cruiser 400w, Lanparty ultra-d S939, Athlon 64 venice 3000+@2400mhz, Corsair XMS pro, Saphire X800 GTO, Seagate 160gb, Musketeer II, viewsonic g90f+ 19"
Helt enkelt det "bäääääääääääästa" systemet

Permalänk

byglat fel på moderkortet? fattar noll?

Permalänk
Medlem

Om du tittar på ditt moderkorts manual kommer du att finna en inställning som handlar om just FSB, där du väljer vilken grundinställning för respektive processor. T.ex. har en xp2200 133x13.5=1800 MHz, och en xp2800+ 166x12.5=2075 MHz. Du multiplicerar m.a.o. fsb ett antal ggr för att få arbetshastighet, detta multipliceringstal (multiplier) är sedan en tid tillbaka låst på AMD:s processorer. Men man kan som tidigare nämnt kladda lite med fsb-inställningen, en inte helt opopulär sysselsättning bland flertalet av forumiterna här.

Du skall alltså hitta det ställe på ditt moderkort där du ändrar en bygel så att moderkortet förstår att det ska ha grundinställningen 166 istället för 133 i FSB. Detta kommer i och med ddr-tekniken sedan dubbleras till 266 resp. 333, något förenklat uttryckt. Du måste följdaktligen ha stöd för 166 fsb på moderkortet. Lite äldre mobos (3-4 år) kan ha bara 100/133.
Och för säkerhets skull: en bygel är en lite brygga eller kortslutning som du sätter på två pinnar. Brukar kallas för jumper i manualer. Därefter kan du, om du vill, även bekräfta din inställning genom att kolla BIOS.

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk

2-4 Connector and jumper settings

Connectors are uised to link the system board with other parts of the system, includinf the
power supply, the keyboard, and the various controllers on the front panel of the system case.
The power supply connector is the last connection to be made while installing a
motherboard. Before connecting the power supply, please make sure it is not connected to
the powe source

Jahaja. det stod ju ingenting om hur man skulle göra...

Permalänk
Medlem

Leta efter FSB jumper settings eller nåt som låter snarlikt. Det kan ev vara så att du sätter detta i BIOS, och då borde detta stå i manualen.

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Medlem

Så där blir min CPU med om jag resetat BIOS...

Gå in i BIOS och leta upp stället där du har FSB och sånt... Sätt det på 166 * 12.5 och spara... Klart! Det blir sådär ibland men det är ingen fara...

Permalänk

men det går ju inte att ändra FSB ffs!

Permalänk
Hedersmedlem

Vilket moderkort?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

jag har ett chaintech ct-skt600

Permalänk
Hedersmedlem

Du får ställa om jumpern JP3 till 2-3

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

hur ska dom stå då?

nu står dom såhär
JP3
xxo
xxo
JP2

dom ska alltså stå såhär:

JP3
oxx
xxo
JP2

Permalänk
Hedersmedlem

ja.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

när jag ändrade JP3 så startade inte datorn... eller den startade men inget hände... varför?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för minnen?

Du måste ha DDR333

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

jo, jag fick till det efter jag hade skrivit inlägget. det var nåt mongo skit så jag testade 1 gång till och då startade datorn... ja jag har DDR333

Permalänk
Hedersmedlem

Fint jag hoppas att allt fungerar bra nu då

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

jo det gör det... coh jag tackar så mycket för hjälpen

Permalänk
Hedersmedlem

Var.så.god.............................:)

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM