Fraktkostnader från olika datorbutiker

Permalänk

Fraktkostnader från olika datorbutiker

Som de flesta vet debiterar de flest datorbutiker på nätet någon form av fraktkostnad beroende på vad det beställt, hur mycket det väger etc. Vad anser ni vara skäliga fraktkostnader för olika typer av produkter bör ligga på?

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Frifrakt

Ontopic: Upp till 5kg (i produkter blir väl det ganska mkt?) så borde fraktkostnaden inte överstiga 100kr iaf. Väldigt gärna mindre än 100kr.

(Enligt mig då, var länge sedan jag handlade datorprodukter så jag har ingen aning om vad fraktkostnader brukar vara).

Visa signatur

tomt

Permalänk
Hedersmedlem

Det är en svår fråga.
Men jag tycker att ibland känns det skönt när butiker har en enhetskostnad på samtliga produkter. Dock kan det priset anses bli en aning högt om man beställer en väldigt liten produkt, som t.ex. ett ramminne.

I fall som dessa skulle man kunna ha ett något lägre pris för mindre produkter (under en viss vikt), och för de produkter som väger mer kan man ha en enhetskostnad.

Kanske blev lite flummigt beskrivet, men jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Men jag tycker att ibland känns det skönt när butiker har en enhetskostnad på samtliga produkter. Dock kan det priset anses bli en aning högt om man beställer en väldigt liten produkt, som t.ex. ett ramminne.

I fall som dessa skulle man kunna ha ett något lägre pris för mindre produkter (under en viss vikt), och för de produkter som väger mer kan man ha en enhetskostnad.

Håller med

Visa signatur

X2 3800+ A64 Manchester (10*240, 2400 mhz 1.55v), MSI K8N NEO 2 Platinum, 2048 mb Corsair TwinX 3200C2 (2.5-3-3-8, 200 mhz, 2.75v), AIW X800XT (544/544), 74 gb Raptor, 250 Seagate, Tagan 480w

Permalänk

Man skulle alltså kunna tänka sig något åt detta hållet:

1. Småbeställningar, beställning av någon ensta produkt eller beställning av ett antal mindre komponenter (såsom t ex 1st processor, 1 chassifläkt + ett chassigaller)
Vad borde fraken vara här för att vara rimlig?

2. Större besällningar som innehåller många komponeter och del är ganska skrymmande såsom tex grafikkort - meninnehåller inte någon jätteprodukt såsom t ex ett chassi.
Fraktkostnad?

2. Beställningar på stora enskilda paket som har stor volym och väger relativt mycket.
(T ex skärmar, chassin, skrivare, större högtalpaket)
Vad borde fraken vara här för att anses ok?

3. Beställning av en dator som består av en stor skrymmande produkt: chassi
+ massa tillbehör, moderkort, grafikkort, processor hårddisk etc.
Fraktkostnad här?:

4. Som ovan fast man lägger till en skärm.
Fraktkostnad här?:

5. Som ovan fast man lägger till ett större högtalarpaket.
Fraktkostnad här?:

6. En styck skrivare t ex + 1st mindre tillbehör (kan ej sampackas) - det blir två kollin.
Fraktkostnad här?:

7. Kanske någon form av fastfrakt på stora order, eller specifikt datorsystem - vad skulle man ha där?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Det är en svår fråga.
Men jag tycker att ibland känns det skönt när butiker har en enhetskostnad på samtliga produkter. Dock kan det priset anses bli en aning högt om man beställer en väldigt liten produkt, som t.ex. ett ramminne.

I fall som dessa skulle man kunna ha ett något lägre pris för mindre produkter (under en viss vikt), och för de produkter som väger mer kan man ha en enhetskostnad.

Kanske blev lite flummigt beskrivet, men jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Tycker Webhallen.com har en bra lösning på frakten. Enhetsfrakt i olika klasser.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk

Ja, det går nog att finna många exempel på hur andra företag har, men titta på det jag skrev ovan och skriv gärna ad du anser att frakten bör ligga på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frajja
Tycker Webhallen.com har en bra lösning på frakten. Enhetsfrakt i olika klasser.

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
Man skulle alltså kunna tänka sig något åt detta hållet:

1. Småbeställningar, beställning av någon ensta produkt eller beställning av ett antal mindre komponenter (såsom t ex 1st processor, 1 chassifläkt + ett chassigaller)
Vad borde fraken vara här för att vara rimlig?

2. Större besällningar som innehåller många komponeter och del är ganska skrymmande såsom tex grafikkort - meninnehåller inte någon jätteprodukt såsom t ex ett chassi.
Fraktkostnad?

2. Beställningar på stora enskilda paket som har stor volym och väger relativt mycket.
(T ex skärmar, chassin, skrivare, större högtalpaket)
Vad borde fraken vara här för att anses ok?

3. Beställning av en dator som består av en stor produkt: chassi
+ massa tillbehör, moderkort, grafikkort, processor hårddisk etc.
Fraktkostnad här?:

4. Som ovan fast man lägger till en skärm.
Fraktkostnad här?:

5. Som ovan fast man lägger till ett större högtalarpaket.
Fraktkostnad här?:

6. En styck skrivare t ex + 1st mindre tillbehör (kan ej sampackas) - det blir två kollin.
Fraktkostnad här?:

7. Kanske någon form av fastfrakt på stora order, eller specifikt datorsystem - vad skulle man ha där?

Punkt 1 skulle kunna vara prisklass ett t.ex, runt 60 kr eller så. Det är inte allt för dyrt, samtidigt som det inte är en för liten summa (?).

Punkt 2 tycker jag nästan kan skickas med samma pris som punkt 1. Mer skrymmande, men samtidigt väldigt lockande för köparen.

Din "andra punkt 2" (:)) - här börjar vi komma in på tyngre och ännu mer skrymmande saker. Här kan man sätta en tredje prisklass. Runt hundra kronor skulle jag tycka vara attraktivt pris.

Punkt 3, 4 och 5 skulle kunna ligga i den övre prisklassen. Runt 200 kr kanske. Redan på punkt 3 har vi kommit till en nivå som är stor och tung, men håller man denna prisklass på frakten även om man lägger till saker såsom skärm så blir det "en väldigt bra deal".

Punkt 6 kan gå under samma prissegment som 3,4 och 5.

EDIT: Ändrade lite priser

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
*text*

Du måste nog skriva ner vad ni har för kostnader när det gäller packning och administrativa avgifter.
Annars är det rätt så svårt att spå om vilka fraktkostnader ni skulle kunna ta.

Visa signatur

I play you out like a rubics cube

Permalänk

Tycker det var en bra ide att införa fri frakt vid ett visst minimumbelopp. Då slipper ni ge fri frakt på billiga produkter där det inte är speciellt kostnadseffektivt med fri frakt och samtidigt ger ni kunderna en morot att beställa mer varar i samma order.

Ligger man på gränsen lägger man klart till en produkt för att komma över den, kunden får fri frakt och ni får en ytterligare produkt såld=)

Annars tycker jag det skulle skilja i priser mellan punkt 3 och 4.
Precis som det skiljer i fraktkostnader att köpa ett minne istället för en dator på 12 kilo så borde det skilja på att köpa en dator utan skärm och en dator med skärm på runt 27 kilo...

Dvs om skillnaden är 12 kilo skiljer priserna i dagens läge.
Om skillnaden är 17 kilo så skiljer priserna inte i dagens läge, allt beroende på vad det är för typ av komponenter man köper...

Permalänk
Medlem

några exempel ...

http://www.onoff.se/
fraktfritt över 500:-
VISA, Eurocard och Mastercard.

http://www.siba.se/
frakt baserad på leveranssätt och vikt
betal-/kreditkort

http://www.elgiganten.se
Fraktomkostnaderna är baserade på flera parametrar, bl.a. ditt önskade leverans- och betalningssätt, ditt postnummer, produktens vikt och emballage.
exempel: 1 stk. Stationär PC Kr. 300:- 1 stk. Mobiltelefon Kr. 89:-
kreditkort

https://www.pcsilent.de
frakt exempel 1st Lian Li PC-V1100 17.00 €
kreditkort

http://www.dustin.se
98:- plus moms i frakt. Om försändelsen omfattar mer än 1 kolli tillkommer 75:- plus moms per kolli. Vikten på kollit har ingen betydelse för fraktkostnaden såvitt inte godset är så skrymmande att det skickas på pall
mer om deras uträkning på kollin här http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=/menyer/kundtjanst/sa...
Order mottagna före klockan 14.00 avseende lagerhållna produkter expedieras som regel samma dag
kontokort eller Internetbetalning via SEB eller Sesam

vad dom har gemensamt är att dom alla tar kreditkort ... Dustin har lite högre frakt men man tjänar ändån på det om man handlar för en större summa, Dustin har även mycket snabba leveranstider. pcsilent är ett utländskt alternativ som har en rimlig frakt. dom andra har jag inte handlat av och kan inte uttala mig om ...

där finns säkerligen hur många lösningar som helst på att räkna ut fraktpriserna, det går inte och gynna alla grupper då man måste inrikta företaget emot den grupp man säljer mest till och anpassa sig emot dom.

jag personligen tycker Dustins modell är bra om man ska handla lösa komponenter till en hel dator eller en skärm. helst skulle jag vilja se att Datorbutiken tar det systemet till sig med en liten ändring, fraktfritt över 750:- och under 20kg ... då blir enstaka ram-minne och processorer fraktfria men inte en billig fläkt samt att gör man en större order med komponenter till en hel dator så har man kolli priset ...

det systemet tror jag gynnar dom flesta av DB's kunder...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

I min enkla mening:

1. 30-50kr skulle då jag kunna tänka mig.

2. 80-120kr

2 (igen). 170-210 kanske.

3. 270-320kr

4. 400-500kr

5. ~650kr

6. 190-230

7. Hur stor order talar vi om? Vad för sorts specifika datorsystem?

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
Man skulle alltså kunna tänka sig något åt detta hållet:

1. Småbeställningar, beställning av någon ensta produkt eller beställning av ett antal mindre komponenter (såsom t ex 1st processor, 1 chassifläkt + ett chassigaller)
Vad borde fraken vara här för att vara rimlig?

2. Större besällningar som innehåller många komponeter och del är ganska skrymmande såsom tex grafikkort - meninnehåller inte någon jätteprodukt såsom t ex ett chassi.
Fraktkostnad?

3. Beställningar på stora enskilda paket som har stor volym och väger relativt mycket.
(T ex skärmar, chassin, skrivare, större högtalpaket)
Vad borde fraken vara här för att anses ok?

4. Beställning av en dator som består av en stor skrymmande produkt: chassi
+ massa tillbehör, moderkort, grafikkort, processor hårddisk etc.
Fraktkostnad här?:

5. Som ovan fast man lägger till en skärm.
Fraktkostnad här?:

6. Som ovan fast man lägger till ett större högtalarpaket.
Fraktkostnad här?:

7. En styck skrivare t ex + 1st mindre tillbehör (kan ej sampackas) - det blir två kollin.
Fraktkostnad här?:

8. Kanske någon form av fastfrakt på stora order, eller specifikt datorsystem - vad skulle man ha där?

Jag anser att fratken för företag som skickar till sina kunder ska vara efter självkostnadskalkylen + ev admnistrativa avgifter som 10kr /beställning. Då jag inte vet vad ni har för avtal med posten osv så kommer jag att slänga ut siffor som jag anser rimliga.

1. 40-60kr
2. 60-80kr
3. 150-300kr
4. 300-500kr
5. 300-500kr
6. 300-500kr
7. 100-200kr
8. Gratis-500kr

Rent generellt sett anser jag inte att man ska skicka flera kollin om möjligt.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Tycker det var lite höga kostnader kode och mod kom med där.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk

Frakten är en svår fråga.

Har inte hunnit läsa igenom om jag fick några svar på det jag skrev i föregående tråden antar att jag får läsa den snart men det jag tycker är tråkigt med så kallad enhetsfrakt är att när jag som senast beställde diverse övervakningsprodukter, fläktar, moddningsprylar etc.
Ganska små prylar då ska få betala en högre frakt när detta kanske tom kan gå ner i ett paket.
Senast jag beställde från datorbutiken inkluderade beställningen en Zalman CNPS7000, 2x Fläktkontroller, Zalman passiv gfx kylare + 80mm fläkten till, tangentbord och hårddisk. Detta fick man ner i ett paket och en frakt på 99:- om jag inte missminner mig. Och detta kändes helt perfekt. En enhetsfrakt enligt nuvarande modell hade gett uppemot det tre- kanske fyrdubbla och då är frågan om jag hade beställt.

Frakten är en svår fråga.
Ska sova nu och se om jag tänkt ut något bra tills imorgon.
Volym eller viktfrakt kanske är det bästa om man ändå ska ha frakt.
Enhetsfrakt kan bli fruktansvärt fel ibland känns det som.

Permalänk
Medlem

Man betalar väl bara postförskottsavgift 1 gång, oavsett antal kollin? Alltså borde en någorlunda billig frakt per kolli, 50 spänn eller så, plus postförskottsavgiften, vara rimligt. Pfavgiften kan man ju dessutom komma ifrån om man väljer att betala i förskott. Jag kan inte tänka mig att många ordrar behöver fler än 4-5 kollin, och det skulle ge en fraktkostnad på runt 250-300 kronor, inkl pf-avgift. Vill man bara ha ett minne kan man välja att betala förskott och får en fraktkostnad på 50kr, vilket är mycket rimligt.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Jag kan slänga in ett litet snabbt svar så här i natten.

Ur min synvinkel som kund så är det 2 saker med frakt som lockar och som jag sväljer

1) Låg frakt är alltid bra, det kan ofta vara det avgörande mellan vilken butik man väljer.

2) Fri frakt efter en viss summa (en uppnåelig summa dock, inte en astronomisk som jag sett vissa butiker ha).

Punkt 2 tror jag lockar folk att kanske lägga till något vid en beställning för att slippa frakten eller fråga kompisar om dom kanske ska ha något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Tycker det var lite höga kostnader kode och mod kom med där.

visst, men jag anser dem vara skäliga åt båda hållen så att säga.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

totally agree with Rosenson på punkt 2.

Permalänk

1. Småbeställningar, beställning av någon ensta produkt eller beställning av ett antal mindre komponenter (såsom t ex 1st processor, 1 chassifläkt + ett chassigaller)
Vad borde fraken vara här för att vara rimlig?
30:-
2. Större besällningar som innehåller många komponeter och del är ganska skrymmande såsom tex grafikkort - meninnehåller inte någon jätteprodukt såsom t ex ett chassi.
Fraktkostnad?
125:-
2. Beställningar på stora enskilda paket som har stor volym och väger relativt mycket.
(T ex skärmar, chassin, skrivare, större högtalpaket)
Vad borde fraken vara här för att anses ok?
125:-
3. Beställning av en dator som består av en stor skrymmande produkt: chassi
+ massa tillbehör, moderkort, grafikkort, processor hårddisk etc.
Fraktkostnad här?:
200:-
4. Som ovan fast man lägger till en skärm.
Fraktkostnad här?:
250:-
5. Som ovan fast man lägger till ett större högtalarpaket.
Fraktkostnad här?:
300:-
6. En styck skrivare t ex + 1st mindre tillbehör (kan ej sampackas) - det blir två kollin.
Fraktkostnad här?:
125:-
7. Kanske någon form av fastfrakt på stora order, eller specifikt datorsystem - vad skulle man ha där?
200:-

Jag personligen är iaf mer benägen att acceptera en hög fraktkostnad på en större order, däremot vill man ju inte betala en hundring i frakt om man beställer en chassifläkt eller liknande. Däremot är det tryggt med ett slags pristak, ungefär vad som föreslås på punkt 7, för frakten, då man på så sätt slipper oroa sig för fraktkostnader som skjuter i höjden för varje vara man lägger till.

Jag beställde nyligen ett chassi och ett spel från en annan svensk butik, och blev positivt överraskad då fraktpriset stannade på 125:- inkl. postförskott, spelet lade dem ner i chassits förpackning.

Permalänk
Medlem

1. 50:-
2. 75:-
2. 150:-
3. 200:-
4. 250:-
5. 300:-
6. 150:-
7. 200:-

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

De ska inte tjäna pengar på frakten. Frakten borde vara lika hos alla företag eftersom det då underlättar för prisjämförelser.

Permalänk
Medlem

1. Småbeställningar,
50kr helt rätt.

2. Större besällningar som innehåller många komponeter...
75

2. Beställningar på stora enskilda paket som har stor volym och väger relativt mycket.

99

3. Beställning av en dator som består av en stor skrymmande produkt: chassi

149

4. Som ovan fast man lägger till en skärm.

175

5. Som ovan fast man lägger till ett större högtalarpaket.

199

6. En styck skrivare t ex + 1st mindre tillbehör (kan ej sampackas) - det blir två kollin.
75

7. Kanske någon form av fastfrakt på stora order, eller specifikt datorsystem - vad skulle man ha där?

över 10 000 kanske FAST frakt som 150 eller 175
mellan 5000-1000 runt 125 kr.

Jag håller på att beställa från Er just nu, och min korg ligger på nära 11.000 (och då handlar jag tyvärr för ytterliggare 9 tusen på andra ställen. Delvis pga att när jag lägger till en liten sak åker frakten upp med 50 lapp. Ja. kanske detta är dumt, men jag skulle gärna se en FAST avgift när man plonkerar ner så mycket pengar faktiskt.)

Permalänk
Medlem

Först och främst vill jag säga att jag tror att ni förlorar på att ta bort "fri frakt"-konceptet, i långa loppet.
Och sedan vill jag hellre betala den faktiska kostnaden, än någon sorts generell fraktkostnad. Att få skickat en processor, ett par minnen och en kabel, går loss på 139kr i ert nya system. Helt befängt.
Det kostar helt enkelt inte vad ni fakturerar, och det anser jag är näst intill oärligt. Sätt inte ut kostnaden som frakt i så fall. Sätt ut det som paketeringskostnader, eller vad som helst. Men inte frakt, om det inte är det.
När ni säljer dylika saker, som har relativt hög omsättning, och därmed ganska låga lagerkostnader, så känns det som att frakten kan ingå. Det var ett argument för att handla hos er.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

om man tänker helt logiskt så borde Kundens frakt kostnad bli mindre ju mer han köper... kanske ekonomiskt svårt, men man borde vara mån om sina "stor" kunder som köper mer en ett pack ram.... bara en tanke.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
Man skulle alltså kunna tänka sig något åt detta hållet:

1. Småbeställningar, beställning av någon ensta produkt eller beställning av ett antal mindre komponenter (såsom t ex 1st processor, 1 chassifläkt + ett chassigaller)
Vad borde fraken vara här för att vara rimlig?

2. Större besällningar som innehåller många komponeter och del är ganska skrymmande såsom tex grafikkort - meninnehåller inte någon jätteprodukt såsom t ex ett chassi.
Fraktkostnad?

2. Beställningar på stora enskilda paket som har stor volym och väger relativt mycket.
(T ex skärmar, chassin, skrivare, större högtalpaket)
Vad borde fraken vara här för att anses ok?

3. Beställning av en dator som består av en stor skrymmande produkt: chassi
+ massa tillbehör, moderkort, grafikkort, processor hårddisk etc.
Fraktkostnad här?:

4. Som ovan fast man lägger till en skärm.
Fraktkostnad här?:

5. Som ovan fast man lägger till ett större högtalarpaket.
Fraktkostnad här?:

6. En styck skrivare t ex + 1st mindre tillbehör (kan ej sampackas) - det blir två kollin.
Fraktkostnad här?:

7. Kanske någon form av fastfrakt på stora order, eller specifikt datorsystem - vad skulle man ha där?

1: 49:-
2: 99:-
3: 2*99:-
4: 3*99:-
5: 295:- (maxfrakt)
6: 99:- + 49:-
7: 295:- (maxfrakt)

Stora kollin 99:-, små kollin 49:- och MAXfrakt på 295:-.

Sen vill det till att ni är billigare på produkterna annars kommer
folk handla från alla andra som erbjuder bättre villkor.
Faktum är att ni i dagsläget är bland de dyraste på frakten.
komplett är dyrast. Sen kan vem som helst räkna ut var
totalkostnaden hamnar genom att kolla på http://buggy.no-ip.com/

För det viktigaste är ju ändå totalkostnaden, det man i slutändan betalar.
Man kan inte helt stirra sig blind på fraktkostnaderna.

Senaste hårddisken betalade jag 144:- i frakt för (komplett).
Slutpriset blev 25:- billigare än vad bara HD´n kostade hos näst billigaste shoppen.

Jag handlar där det är billigast totalkostnad, och så mycket vet jag, frifrakt ger
inte alltid lägst totalkostnad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frajja
Tycker Webhallen.com har en bra lösning på frakten. Enhetsfrakt i olika klasser.

Tycker också dem är rätt okey.
Där kan man beställa småsaker som fläktar, minnen osv för 39:-.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Tycker det var lite höga kostnader kode och mod kom med där.

Eftersom jag är en ren teoretiker utan kunskap om deras avtal med posten så är det väldigt svårt att ge en prisbild, men du har nog rätt nu när jag kollar på det i efterhand. Jag tycker dock att man kan använda sig av "pris-ration" i mina siffror.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det viktiga är att fraktpriset är tillräckligt lågt för att inte verka "avskräckande". Problemet med många "online" butiker idag är att deras höga fraktkostnader när man köper enstaka komponenter är såpass höga att det inte längre lönar sig att köpa online.

Den viktigaste konkurrens faktorn online butiker har gentemot lokala butiker är ju faktiskt priset. För att kompensera för den lägre service nivå som onlineköp faktiskt innebär måste de faktiskt vara signfikant billigare.

Så är inte fallet ofta. Jag tror att om db.com etc såg över sina fraktkostnads debiteringar skulle de kunna ta en signifikant större marknads andel.

Tar man db.com som ett konkret exempel visar det sig att tack vare deras höga transaktionskostnader (pf, frakt) är dom i princip ALDRIG billigare än mina lokala butiker om man inte handlar för ett par tusen kr.

Att man inte kan betala med kort på db är ju också helt befängt och skapar ju ordentliga merkostnader för kunden alternativt lång väntan på att förskottsbetalningen via pg skall komma fram, känns ju som stenåldern.

Permalänk

Tråkigt att det har blivit såhär med frakten. Hade jag inte redan satt ihop allt som jag ska ha och inte orkat göra om det hos någon annan butik hade jag inte handlat från DB denna gången. Där har ni 9k på ett bananskal :/

Har ni inte så stor vinst att ni kan täcka fraktkostnader med vinsten? Sätt miniumgränsen på 700 spänn eller något och bjud på frakten på ordrar ovanför det. Helt klart kommer ni få in extra pengar pga att fler väljer er då man kan få det fraktfritt. För alla vet vi ju att gratis är gott och att ju mer det liknar gratis desto fler nappar. Så ni har ju en stor marknad bland alla linux-nötter

Permalänk
Medlem

och bland alla andra nötter också...

Som sagt, man förlorar inte alltid när man ger..
Jag vet själv att jag skulle beställa före flera tusen mer om frakten var billigare.

EDIT:
Va Fan!?
håller ni på att ändrar igen??
ny kostar ett chassi, 2 minnen ram, en processor 299 frakt.. shysst.
199 igår--- vilken jävla suck alltså,----
EDIT EDIT igen tillbaka till 199..
ok skumt, kanske var mitt fel