Permalänk
Medlem

NVidia eller ATI?

Jag ska köpa ett nytt grafikkort och undrar vad man ska satsa på har tittat på två olika kort som är här nedanför. Dator se sign. Vill gärna ha tipps och förslag tack på förhand // Utte

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=301844&cks=PRL

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=301212&cks=PRL

Visa signatur

E8400@3.0_P35-PS3_2048DDR2_4870 512

Permalänk
Medlem

OT: Duh, jag gissar att denna tråd kunde haft en bättre titel.

Permalänk
Medlem

om du väljer ATI x800 så ta då inte powercolor kortet. dom mixar 2ns och 1.6ns minnen på sina kort har jag hört.

Visa signatur

I Rule!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snake87
om du väljer ATI x800 så ta då inte powercolor kortet. dom mixar 2ns och 1.6ns minnen på sina kort har jag hört.

Vad e det för skit? Varför gör dem sånt, lura folk som inte förstår datorer? Kasst av powercolor.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk

Ta 6800 GT(asså nvidia) klår de flesta x800korten i test;)

Permalänk
Hedersmedlem

Vilka stora jekla kort..
mitt x800 är inte alls sådär långt(inbillar jag mig).....och 6800:at som visas där skulle inte inte ens få plats i mitt chassi
(chieftech miditower)

x800at där är ju ett vivo - så du kan flasha om det till xt om du vill

men ta sapphire istället - bättre minnen (dessutom billigare)

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk

Jag tycker personligen X800 pro för att den kostar mindre, drar mindre ström, mindre kort, blir inte lika varma. Fast GT är väl ett bättre kort men det är inte allt för stor skillnad

Permalänk

Men 6800korten börjar ju bli mer prisvärda att köpa.

Permalänk
Medlem

det är inte så stor skillnad på nvidia ati nu. ndidia fick till det och kom ikapp kan man ju säga.. bra jobbat nvidia

Visa signatur

I Rule!

Permalänk
Medlem

Skulle tagit 6800GT av de två, det har fler piplines (16 istället för x800Pros 12).

Permalänk
Medlem

Någon som vet var man kan köpa sapphire x800pro vivo?

Visa signatur

E8400@3.0_P35-PS3_2048DDR2_4870 512

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lita snabbt bara! hoppas det går bra

Har ett test här med x800pro & x800xt pe och så har ja hört att x800xt pe ska extremt bra kort men på ut2k4 så får korten precis samma poäng eller vad man nus ka kalla det se här

http://www.tweaktown.com/document.php?dType=review&dId=680&dP...

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

GT är bättre än x800pro i de flesta test, sen att du kan köra det som ultra gör ju bara saken ännu bättre.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk

Haziza,

Det finns ett annat test på Tweaktown som visar att det inte tycks spela så stor roll vilket grafikkort man har i UT2K4. I det testet fick nämligen X800XT PE och 9800 Pro ungefär samma antal fps!!! Men sen får ju X800XT PE faktiskt bättre i 1600*1200 i testet du länkade till.

Utte,

Om du tänker köpa ett kort i den prisklassen tror jag att Sapphire X800XT PE är ett bättre val än de andra två du visade. Det kostar 4999 kr på just komplett.se och har vad jag sett fått bra omdömen, t.ex 9,5/10 i Tweaktowns test. På det kortet stod visserligen PE för Professional Edition och inte Platinum Edition, jag antar att detsamma gäller för kortet på komplett.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haziza
Lånar tråden lita snabbt bara! hoppas det går bra

Har ett test här med x800pro & x800xt pe och så har ja hört att x800xt pe ska extremt bra kort men på ut2k4 så får korten precis samma poäng eller vad man nus ka kalla det se här

http://www.tweaktown.com/document.php?dType=review&dId=680&dP...

Det är ju för att korten är helt CPU begrännsade. Riktigt dåligt test måste jag säga, ingen AA+AF utom på 1024x768 upplösningen. Dra på AA+AF i högre upplösningar skall du se att XTPE drar ifrån Pro rejält.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gammarayburst
Haziza,

Det finns ett annat test på Tweaktown som visar att det inte tycks spela så stor roll vilket grafikkort man har i UT2K4. I det testet fick nämligen X800XT PE och 9800 Pro ungefär samma antal fps!!! Men sen får ju X800XT PE faktiskt bättre i 1600*1200 i testet du länkade till.

Utte,

Om du tänker köpa ett kort i den prisklassen tror jag att Sapphire X800XT PE är ett bättre val än de andra två du visade. Det kostar 4999 kr på just komplett.se och har vad jag sett fått bra omdömen, t.ex 9,5/10 i Tweaktowns test. På det kortet stod visserligen PE för Professional Edition och inte Platinum Edition, jag antar att detsamma gäller för kortet på komplett.

Funderar på att skaffa x800xt PE på komplett.se kostar ju 4999kr!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk

x800pro vivo 12pipes < 6800gt
x800pro vivo 16pipes > 6800gt

Hoppas du minns att pilen pekar mot det mindre och gapar åt det större som man fick lära sig en gång i tiden

Med lyckad mod så är x800 med 16pipes ett snabbare kort än 6800gt. Enligt mig.

Edit: Dock kan man titta hur många slantar det är kvar till 6800u/x800xtpe om man inte gillar att pillra med bios så mycke.