Permalänk
Medlem

Dual channel?

Jag har sökt länge och väl nu utan att finna, så nu tänkte jag ge mig på att fråga er.

Det är så att jag sitter på ett nyinhandlat Amd64-system som jag funderar lite över. I manualen snackas det lite om upp till 800MHz kan användas på minnsebussen samt 8 eller 16 bitars control/address/data transfers both directions. När man själv har endast en minnesmodul PC3200 som körs i 200MHz undrar man ju lite om man blivit snuvad på konfekten. Efter lite googlande dyker begreppet dual channel upp. Om jag har förstått det hela rätt handlar det om att man kan få dubbel hastighet till minnet med den här tekniken.

Det jag undrar över är om det är möjligt att tillämpa den här tekniken på mitt system. Jag hittar inget alls i moderkortsmanualen som tyder på det mer än de flashiga siffrorn rörande chipset VIA K8T800.

MSI K8T Neo
Amd64 3000+ Newcastle

Vore tacksam för lite hjälp eller vägledning.

Permalänk
Medlem

tror inte det finns dual channel till AMD64...
e inte säker dock

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Medlem

Tror det är så här:
amd socket 754 ingen dual channel
amd 939 dual channel
intel p4 dual channel

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem

om jag minns mig rätt så ska det finnas dual channel på neon kortet... dock vet jag ej om det är på K8 eller på socket 939... dock är inte minnesplattserna plaserade så som dualchannel brukar vara.. så ja är inte säker...

Permalänk
Medlem

En hint kan ju vara att minnesplatserna har olika färg på moderkortet eller att det är typ lite mellanrum emellan minnesplatserna. Typ DIMM1, DIMM2, (mellanrum), DIMM3.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Avstängd

finns inte dual action till socket A ?

Visa signatur

Nätverk i Idol 2005 - "Operation Rädda Jens" - Gör idoljurryn till åtlöje.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=52466...

Permalänk
Medlem

Dual Action är ett damsugarmunstycke. Så det vet jag inget om

Jo...nForce2 har stöd för Dual Channel. Men det blir inte alls lika bra prestanda som med Dual Channel på med en P4 eller A64. Det blir bara en liten skillnad mellan single och dual channel med ett Socket A system.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem

Det hjälper mig inte mycket om ni tror någonting, har en känsla av det eller vill minnas att ni läst något om det hela.

Det är bara tre platser för minnesmoduler och de har alla samma färg och samma avstånd. Det borde kanske indikera att det inte finns någon dual channel.

Om det finns dual channel på Socket A hjälper mig inte heller då jag kör en Amd64 på socket 754.

Tack i alla fall.

Permalänk

Dual finns inte till 754.

Visa signatur

2600+ @ 2312 185*12.5;1,7V; Powercolor 9800Pro@XT; Geil DDR 2*512 3200; 2*80Gb Maxtor 7200, Raid 0;

Permalänk
Medlem

då har du inte dual

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk

Dual går SJUKT mkt snabbare än icke dual det märker jag nu när min na 512:a är pajj... Vilken skillnad!

Permalänk
Medlem

men dah, DIFference, de går ju bara segt för att du inte har ett extra minne i, de e ju klart att de märks när ens ena 512'a går åt pipan.... lol... osis med minnet dock, men med endast 512 ram måste allt in i ramet som får plats där, sen går de in i page-filen, de e då de blir segt

Visa signatur

[AMD Athlon XP Barton 2500+ (11*166Mhz)] [Radeon X700] [2*512MB Corsair] [Abit AN7]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KAO
finns inte dual action till socket A ?

Jo, dual channel har jag i "Cube", som är en socket-A-maskin. Det är mest för att minnet ska orka med både CPUn och den integrerade GF4MXen, om man kör med den. (Vilket jag inte gör sedan igår. )

På 32-bitars AMD (och de flesta andra) sitter dock minnescontrollern i chipset, så det har inget med CPUn att göra om man kan köra dual channel eller inte. På AMD64 beror den på processorn. (Och sockeln; det finns helt enkelt inte nog med pinnar till dual channel i en 754-sockel.)

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk
Medlem

Någon som har några prestandavärde på skillnaden mellan dual och single channel? I mitt fall så är det så att jag precis stoppat i 2 x 256 pc3200 istället för 1 x 512 pc3200 och biosen säger att den nu kör dual channel men jag märker knappt någon prestanda ökning... har testat med Sisoft sandra och det ger nu 2480 istället för 2370. Någon som har några tips?

Visa signatur

Laptop: FSC Amilo sa3650 med ZM87 + GraphicBooster (Externt Radeon HD3870)
Laptop: MacBook Pro 13" 2011

Permalänk
Medlem

Du kör Socket A och nForce2 va?? Finns ingen prestanda skillnad mellan single och dual channel i Socket A miljö. Det är i P4 miljö med dess chipset som du får en större skillnad.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem

Till de som säger att dual channel inte ger nåt till AMD64. Hur kan det då komma sig att det ledande referenssystemet i AIDA32's memtest är en Athlon FX51? Den nådde 5800 MB/s.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Till de som säger att dual channel inte ger nåt till AMD64. Hur kan det då komma sig att det ledande referenssystemet i AIDA32's memtest är en Athlon FX51? Den nådde 5800 MB/s.

Socket A = Dual Channel...inte mycket prestanda skillnad dock mellan single och dual.
Socket 754 = Single Channel. Finns inte stöd för Dual Channel av processorn
Socket 939 = Dual Channel

FX processorerna är Socket 939

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem

Jo jag kör nforce2. Synd att det inte ger någon prestandaskillnad . men varför finns det Dual channel om det inte hjälper? Blir det nån skilland på belastningen av minnena? Vad rekommenderar ni, ska jag kvar dessa eller ska jag byta tillbaka till 1 x 512 pc3200 (bägge varianterna är Twinmos Winbond). Kan det vara så att minnena går att klocka högre eftersom minnesmängden är uppdelad på 2 enheter och blir inte lika varm som en modul med 512?

Visa signatur

Laptop: FSC Amilo sa3650 med ZM87 + GraphicBooster (Externt Radeon HD3870)
Laptop: MacBook Pro 13" 2011

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adrian
Jo jag kör nforce2. Synd att det inte ger någon prestandaskillnad . men varför finns det Dual channel om det inte hjälper? Blir det nån skilland på belastningen av minnena? Vad rekommenderar ni, ska jag kvar dessa eller ska jag byta tillbaka till 1 x 512 pc3200 (bägge varianterna är Twinmos Winbond). Kan det vara så att minnena går att klocka högre eftersom minnesmängden är uppdelad på 2 enheter och blir inte lika varm som en modul med 512?

Fast det inte märks i tester så kan det märkas annars.