Permalänk

Nämen vaffan... ännufler newbies? behåller ni inte dom som jobbat i somras? eller skare blir så jevla mkt mer folk?

*bävar för ökning av backade felor*

Permalänk
Medlem

jobbar ni båda på telia?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RocketZ
Nämen vaffan... ännufler newbies? behåller ni inte dom som jobbat i somras? eller skare blir så jevla mkt mer folk?

*bävar för ökning av backade felor*

hehe, jag har suttit hela sommaren, och bara lekt med backningar....
Och jodå, vi behåller en del från i somras, en del får dock gå
Och det är bara 4 till växjö, sen ska 4 till örebro, men dom ska utbildas i växjö.

kadafi: Det bara krylar av oss!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
kadafi: Det bara krylar av oss!

någon aning om vad som är fel

Visa signatur
Permalänk

Ett enkelt test (spelar ingen roll om du har klippt bort plastpiggen på mellanproppen i detta test)

1. Sätt i mellanproppen i första jacket så att ditt bredband fungerar
2. Sätt i en "vanlig" telefon (skippa trådlöst vid testet helst) "utanpå" mellanproppen, ta en med pigg för säkerhets skull (i första jacket alltså...)

3. Surfa runt lite så att internet är igång
4. Luft på telefonluren...

Har du nu brus i telefonluren så kan det bara vara fel på två (tre) saker.

1. Mellanproppen (är paralellkopplad och eller trasig)
2. Filret (filrerar ej bort bredbands frekvensen som det skall)
(3. Telefonen är pajj och är brusig... testa därför gärna med ytterligare en telefon)

Lycka till!

Permalänk
Medlem

1. jag tror att den är paralellkopplad därför om man lyfte luren så kunde man prata med varandra. men det har aldrig varit nått problem förut. men det som är fest konstigt är att om man kollar på kopplingarna så är dom seriallkopplade.

2.filtret är helt nytt

3.har testat med flera telefoner

vill inte ringa nån telia tekniker för den senaste som kom var typ bakfull....

tack för hjälpen!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kadafi

vill inte ringa nån telia tekniker för den senaste som kom var typ bakfull....

Vilket är bäst då, att det kommer en ny (bakfull?) tekniker och fixar det eller att du har halvfunktion på telelinan hela hösten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olle22
Vilket är bäst då, att det kommer en ny (bakfull?) tekniker och fixar det eller att du har halvfunktion på telelinan hela hösten?

en hel lina såklart men om man kan lösa det själv utan en bakfull tekniker så skulle det vara bättre

Visa signatur
Permalänk

Du menar alltså att mellanproppen är paralellkopplad? Eller jacken?

Du har ingen polare som har fungerande adsl och kan låna hans mellanpropp bara för att testa? Spelar ingen roll om jacken är paralellkopplade vid testet som jag skrev, men är mellanproppen det så blir det oftast brus i telefonen...

Permalänk
Medlem

jag har inget brus i telefonen, den är bara helt död. jacken är nog paralellkopplade eftersom man hör varandra om man lyfter på två lurar samtidigt. jag har just köpt en ny mellanpropp och problemet kvarstår:/.

Visa signatur
Permalänk

Så du menar att du inte får någon ton i telefonen när du enbart har kopplat in mellanproppen i något jack (spelar ingen roll vilket) och sedan kopplar i telefonen 'bak' på mellanproppen?

Notera att filtret mååste sitta ikopplat annars fåru hur som helst ingen ton 'bak' på mellanproppen.

Måste fasen vara filret som är pajj (trots att det är nytt?) om du int får ton där...

Permalänk
Medlem

så här ser det ut..... förstajacket---->sen förstajacket flytt dosa------>sen dslfiltret. när internetet är kopplat till förstajacket så fimpar den teledonen. det räcker med att dosa bara sitter där utan att vara kopplad till nått så fimpar den allt. allt har jag just köpt nytt..har kvar dom gammla grejerna också men det spelar ingen roll om det är dom gammla eller nya.

Visa signatur
Permalänk

då ere nog filtret som e pajj....

signalen ska gå utifrån... å sen in i mellanproppen... sedan till filret... sen ska filret skicka tebax telefonfrekvensen till mellanproppen och köra ut den på baksidan av mellanproppen och övriga jackslingan.. bryter man denna slinga (t.ex. med ett trasigt filter) så blire stendött i alla jack + bak på mellanproppen.

Detta iom att mellanproppen tar matningen direkt "utifrån" (dom två nedre skruvarna i 1a jacket) och mellanproppen lämnar inte tillbaka signalen till jacket (dvs. till dom övre skruvarna som matar resten av slingan) förrän den gått genom kabeln till filtret och sedan tillbaka.

Filtret är väl enda jag kan tänka mig iaf... du kan inte låna ett filter av någon du känner?

EDIT: Jaha, du hade testat med både gamla och nya grejjer... tja.. då har jag nog inget mer att tillägga... ring din internetoperatör och be dom skicka en tekniker för felsökning Kan kanske va nått galet från stationssidan.. e inte så hajj på den sidan näre gäller adsl..

Permalänk
Medlem

men tack för all hjälp!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hade sama problem sen bytte jag den... Funkar prima

Permalänk
Medlem

ok ska testa

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan ju säga att inan ja provade att byta den jag visade över. så bytte jag split funka inte

Permalänk
Medlem

men det som är konstigt är att det räcker att den att jag sätter i första jacketdosan i så dör allt. allt är nytt..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har precis samma problem som Kadafi. Någon som kan komma på en lösning? Hur fungerar det för dig nu Kadafi?

Edit: Löste det, var glapp i första jacket.