Kan man använda ett modem som nätverkskort?

Permalänk

Kan man använda ett modem som nätverkskort?

Topicen säger allt

Permalänk
Medlem

kan kan man väl (tror jag), fast dels så kommer du inte komma upp i några jättehastigheterl, plus att du måste ha ett modem i andra änden också. alltså Dator1->modem->kabel->modem->dator2.
plus att du måste ha något som simulerar koplings ton för modemen.

edit: så det är nog enklare/billigare att anvädna vanliga nätverks kort av budget variant.

Visa signatur

Elda upp skiten så de rycker om den!!!!!!!!!!!!!

Permalänk

Låter jobbigt, det går inte att bara byta plats på kablarna? Det är iallafall som så att jag tänkte dra in någon router dist en 486. Problemet är bar att den endast har isa :/

Permalänk
Medlem

Finns ju ISA-nätverkskort

Permalänk

Jo men var säljs dom då?

Permalänk
Permalänk

Ojrå, jag som inte trodde att det fanns. Men 139 kr exkl moms är endå lite väl mycket tycker jag :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ikea_batterier
Ojrå, jag som inte trodde att det fanns. Men 139 kr exkl moms är endå lite väl mycket tycker jag :/

Nej, med tanke på ISA är en för alla praktiska medel död standard så ska du vara glad att det inte kostar mer. Det är dyrt att producera saker för en liten marknad.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Hedersmedlem

Leta upp begagnade.. brukar finnas på ÖB och liknande ställen, eller i nån bortglömd kasse i folks garderober.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk

Jo det är väl sant. Får nog lägga ner projektet då jag inte hittat någa kort begagnat heller. Jag som tänkte det skulle bli skönt me en tyst router

Edit: Såg inte Aphex's post.

Vad är öb?

Permalänk
Medlem

ÖverskottsBolaget?

Finns vid Willys Gamlestan!

Permalänk

Har dom verkligen isa nkort?

Permalänk
Medlem

det tvivlar jag på!

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Medlem

Kolla på närmaste återbruk, de brukar ha drivor av dem.

Visa signatur

NAT och FTP borde få ett pannskott och släpas ut i skogen för att mata älgarna med.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ikea_batterier
Jo men var säljs dom då?

Jag har nyss storstädat bland mina gamla pryttlar och har ett gäng gamla ISA kort
och annan bråte som du kan få för en struntsumma.

Ett par gamla 3Com Etherlink II, några WDC8003 och ett par gamla 8-bitars ISA-kort.

Är du inresserad av mer gamla pryttlar så har jag ett par pentiummoderkort, grafikkort, CPU:er,
gamla hårddiskar, några dussin 72-pin SIMM:ar, kontrollerkort, CDROM (4x) och lite annan dynga.

Ge mig ett skambud så kan det bli ditt!
Prylarna finns i Göteborg (Majorna) och jag vill inte gärna skicka dem.

Man blir nästan nostalgisk när man tänker på de här gamla relikerna. Körde webserver
med Minix på ett av dessa nätverkskorten, i en gammal 8MHz 80286 med två gamla
40MB MFM hårddiskar. Snabbt gick det inte...

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henque
Jag har nyss storstädat bland mina gamla pryttlar och har ett gäng gamla ISA kort
och annan bråte som du kan få för en struntsumma.

Ett par gamla 3Com Etherlink II, några WDC8003 och ett par gamla 8-bitars ISA-kort.

Är du inresserad av mer gamla pryttlar så har jag ett par pentiummoderkort, grafikkort, CPU:er,
gamla hårddiskar, några dussin 72-pin SIMM:ar, kontrollerkort, CDROM (4x) och lite annan dynga.

Ge mig ett skambud så kan det bli ditt!
Prylarna finns i Göteborg (Majorna) och jag vill inte gärna skicka dem.

Man blir nästan nostalgisk när man tänker på de här gamla relikerna. Körde webserver
med Minix på ett av dessa nätverkskorten, i en gammal 8MHz 80286 med två gamla
40MB MFM hårddiskar. Snabbt gick det inte...

Undebart

Behöver utöver nätverkskorten främst hårddiskar. Kan inte du skickka ett pm till mig med vad du har osv?

Permalänk
Medlem

Kör en klockad Ast Bravo 486sx25@33 (inte jag som skruvat upp den, lyckades inte heller skruva ner) 16Mb ram och 2*3Com 3C905 isa kort, routar 2Mbit ADSL.
Kör freesco, uptime > 150 dagar.

Har såna nätverkskort i drivor nästan.. om någon behöver.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Kör en klockad Ast Bravo 486sx25@33 (inte jag som skruvat upp den, lyckades inte heller skruva ner) 16Mb ram och 2*3Com 3C905 isa kort, routar 2Mbit ADSL.
Kör freesco, uptime > 150 dagar.

Har såna nätverkskort i drivor nästan.. om någon behöver.

Tjenare!

Tänkte bygga en ny TYST router. Har lite frågor till dig eller någon annan som vet! Hur mycket datorkraft behöver man för att orka skyffla en 10Mbit's uppkoppling som används rätt hårt bla med att ladda stora filmer via ftp (redigerar hemvideo åt kompisar) plus spelserver (CZ) plus att jag är en hårdsurfande jävel

Tänkte om man kan ta en lite vassare äldre dator och strippa på allt som går och kanske tom bygga fläktlös....

Annars kanske jag bygger på en 486 jag med och köper ett par kort av dig.