Permalänk
Medlem

då är det väl bara att felsöka display kopplingen.... får den ström o allt det ??? kall lödningar ??? ....
du skall nog inte ge dig på mjukvara innan hårdvaran funkar

Permalänk

Men hur vet jag om lcd'n funkar utan en mjukvara som skickar data till den? Tyvärr har jag inget mätinstrument, måste väl nästan ta och skaffa ett... Prissumman för det här eländet till lcd är redan uppe i över 500kr, så det känns inte så kul längre nu.

Visa signatur

Epox 8RDA v2.2: XP2800+@2.3Ghz 1GbCrucial pc3200 2-2-2-11 : 2280GB hdd på 7diskar : Hiper Type-R 580w.

Permalänk
Medlem

någon som testat me trådskaparens schema fast med 1kohms motstånd på lpt 2-6?

btw.. hur vet man vilken pinne som e vilken lpt på skrivarporten?

Permalänk
Medlem

Nån som tror att man kan ta en LCD från en digitalkamera med färg och allt och koppla till datorn? min digitalkamera har gått sönder. så det är lika bra att köpa en ny istället för att lämna in den..

Permalänk
Medlem

varför läser man inte alla trådar som har att göra med LCD:er!?

när det gäller andra LCD:er än de vanliga parallela och nu då 3310 displayen
så måste man ha egen kontrolldel för varje display, oftast en unik för
varje ny display.

sen måste man även ha programvara speciellt skriven för den displayen...

fråga inte mig varje tillverkare är så smarta att de gör ny programvara för
varje ny produkt de tillverkar

NaWi... vad menar du... "btw.. hur vet man vilken pinne som e vilken lpt på skrivarporten?"

Permalänk
Medlem

du vet att skrivarporten har massa piggar eller pinnar som sticker ut lite som kontakter. hur vet man vilken lpt siffra som vilken pinne har?

Permalänk
Medlem

Det står oftast i den,

1 ||||||||||||| 13
14 |||||||||||| 25

Dvs du räknar från ett till 13 på den första och 14 till 25 på rad två

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

fattar typ inget av löda och sånt elr ja kan ju löda men inte kan jag koppla

Permalänk

Är det någon som vet hur man kan koppla in den stora färgdisplayen från en nokia 9210 till datorn? Skulle var tufft att koppla in en sån display

Visa signatur

[KeyStroke] Wolfman

Permalänk
Medlem

SÖK
eller läs hela denna tråden....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icedude
varför läser man inte alla trådar som har att göra med LCD:er!?

när det gäller andra LCD:er än de vanliga parallela och nu då 3310 displayen
så måste man ha egen kontrolldel för varje display, oftast en unik för
varje ny display.

sen måste man även ha programvara speciellt skriven för den displayen...

fråga inte mig varje tillverkare är så smarta att de gör ny programvara för
varje ny produkt de tillverkar

NaWi... vad menar du... "btw.. hur vet man vilken pinne som e vilken lpt på skrivarporten?"

Är så otroligt trött på folk som bara frågar utan att söka eller läsa

Permalänk
Medlem

har nu läst hela tråden och förstår fortfarande inte vilket schema som är rätt =(! min slutgiltiga gissning är att man ska kombinera två utav dom, rätt/fel?

skulle även vilja ha tips på någon bra lödpenna =)!
/emil

Permalänk
Medlem

om jag skulle göra om den igen skulle jag använda mig av mitt gamla schema med spänningsregulatorer på alla istället för att endast ha det på den sista..

alternativt..

det sista kommer garanterat fungera..

Visa signatur

MacBook (svart) | fixedgear

Citera mig om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Hoho! Håller på o ska pilla i min 3310 snart, men jag undrar bara vad är det för saker man ska köpa? allså gärna artikel nr från t.ex elfa..
Jag kommer nog gå efter det scemat som jetage skrev i föra inlägget..

PS. jag har läst hela tråden men det var ett tag sen.. DS.

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem

kolla i början.. där står det vad jag hade..

Visa signatur

MacBook (svart) | fixedgear

Citera mig om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Hur vet man vilken pin som är vilken på displayen?
Vilken som är Sclk och D/C osv

EDIT: såg inte att det stod på den bilden...har läst igenom tråden ett antal ggr

Visa signatur

[DFI-Lanparty UT NF4 SLI-D][Opteron 146 2Ghz][2*512MB Crucial PC4000 BallistiX Tracer ][Connect 3D X800GTO]

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att någon la upp en bild som vissade deta på sida 1..
Tack.. Men de lilla problem för mig är att hitta det jag ska ha på elfa. Så om någon vänlig typp skulle vilja skriva artikel nr på dom grejer jag ska ha.. tack på för hand.

Edit:
Oj, såg att du hade skrivit:
"48-388-35 exp.platta
73-055-68 regulator
65-743-05 kondesator
55-733-57 sladd med 8 ledare, oskärmad
55-227-01 svart sladd för att dra på kretskortet..

d-sub-hanen köpte jag på clas ohlsson..."
sry, Men om dena lista inte stämmer skriv gärna det snarast..

Och här är bilden på vad dom olika är: (skrivet av jetage)

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flanka
Hur vet man vilken pin som är vilken på displayen?
Vilken som är Sclk och D/C osv

Om du läser hela tråden förstår du...

Jag är själv ganska trött på den här tråden

Visa signatur

MacBook (svart) | fixedgear

Citera mig om du vill ha svar.

Permalänk

någon som vet om man kan använda en potensiometer på 10kohm och ställa in den så den begränsar spänningen istället för regulatorn till 3V eller vad man nu skulle ha?

Visa signatur

-Death is just a lame excuse to lay still and do nothing.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Groggy_Toaster
någon som vet om man kan använda en potensiometer på 10kohm och ställa in den så den begränsar spänningen istället för regulatorn till 3V eller vad man nu skulle ha?

Hm, om du är noggran och drar upp spänningen försiktigt samtidigt som du mäter... frågan är om inte lcd:ns strömförbrukning är så ojämn att spänningen varierar för mycket. Du får ha ett lågt värde på din potentiometer om det skall fungera, nackdelen är ju att potentiometern kommer förbruka mycket ström.

Jag rekommenderar ett motstånd + en zenerdiod (eller fyra vanliga dioder)

/Johan

Permalänk

vart ska jag placera den dioden?

Visa signatur

-Death is just a lame excuse to lay still and do nothing.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det går o koppla till com porten istället o isf vilka pinnar som ska kopplas till vad?

Visa signatur

AMD XP2200+, DFI Lanparty NF2 Ultra B, 2st Crusial 4000 512MB, 3D prophet 9600 256MB, 6st HD @ ~1TB

Permalänk
Medlem

Yo! Ska skicka in farsan till elfa imon..
Men jag har en liten fråga, man ska ju ha 2,2 μF, och Jetage använder ju 2x1,0 μF (65-743-05) och vad jag undrar är om man kan anväda dena 65-228-58 som är på 2,2 μF.
Om det inte skulle funka så kan ni la vara snäll och tala om varför den inte skulle funka så jag lär mig lite mera..

Har är inte så haj på deta då jag bara går i 9:a och kommer inte läsa el lära förennästa termin(självklart har jag redan pluggat in så mycket jag kunat sj redan.

PS. art.nummer kommer själv klart från elfa.. ;P

EDIT: Glömmde skriva att om den som var på 2,2 μF skulle funka så får ni gärna länka till en på 2,2 μF som skulle funka.. Men gärna ingen över 80:-

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk

någon som skulle kunna va jätte snäll o skriva vilken färg alla LPT kablar har hellst alla 25
o va väldigt presic för det fins flera av samma färg tex har för mig att det finns 3 gröna

Visa signatur

Intel celeron 2,6ghz, asus p4sx8-x, ati radeon9600 pro, 2x WD 80gib, 160gib maxtor sata, dvd-läsare, cd-brännare, 256 +512 ddr pc3200

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pepperoni
någon som skulle kunna va jätte snäll o skriva vilken färg alla LPT kablar har hellst alla 25
o va väldigt presic för det fins flera av samma färg tex har för mig att det finns 3 gröna

Färgerna varierar från kabel till kabel. =/

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur man gör så med en 6600 display
http://www.nymax.nu/catsearch.asp?mode=Displayer/LCD&mcmode=N...
längst ner finns den

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk

Om någon känner sig manad att samla lite material och skriva ihop en guide så slipper vi allt tjatande, det skulle vara guld värt...En sammanfattning skulle verkligen behövas i all denna röran.

Visa signatur

The Educated Fool
Smaken är som baken; hårig, finnig och full av skit.... eller var det delad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAZIP
Nån som vet hur man gör så med en 6600 display
http://www.nymax.nu/catsearch.asp?mode=Displayer/LCD&mcmode=N...
längst ner finns den

om du söker en massa på internet kommer du nog hitta det du söker.. det gjorde jag när jag höll på med 3310:an..
har inte kvar några länkar så jag kan inte hjälpa dig.. men du kan alltid kolla på www.lcdinfo.com och fråga han som gör LCDInfo om han vet något..

Och appropå en guide så är jag inte motiverad just nu.. Annars skulle jag kunna göra det.. De var trots allt jag som skapade tråden..

Visa signatur

MacBook (svart) | fixedgear

Citera mig om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jetage
ETT VARNINGENS FINGER FÖR ATT GÖRA SÅ HÄR..
DISPLAYEN KOMMER NOG INTE HÅLLA SÅ VÄRST LÄNGE OM MAN INTE SÄTTER DIT NÅGON SORTS RESISTOR PÅ TYP 100 ELLER 1k ohm, ELLER ANVÄNDER SIG AV SCHEMAT I DEN ANDRA TRÅDEN:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=24784...

där kan man använda logikkretsen: 74lvc245 istället för 74clx245, eller 7445. [/B]

Så ja kan använda det första elschemat om jag sätter 1kohm motstånd på varje kabel från 2-7? har fått 2st Nokia 3410 å tänkte prova

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arelund

Så ja kan använda det första elschemat om jag sätter 1kohm motstånd på varje kabel från 2-7? har fått 2st Nokia 3410 å tänkte prova

jag garanterar ingenting..

Visa signatur

MacBook (svart) | fixedgear

Citera mig om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Jetage är du motiverad nu att skriva en guide? skulle vara snällt...