Permalänk
Medlem

Tycker att någon skulle kunna fixa bilderna Skulle nog underlätta en hel del nu när jag ska få till min 3330 display

Permalänk
Medlem

Jag har fastnat i min demontering av en 3210. Hur sjutton får man bort den vit-gråa klumpen högst upp på telefonen ?
(vill inte förstöra mer än nödvändigt)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eelector
Jag har fastnat i min demontering av en 3210. Hur sjutton får man bort den vit-gråa klumpen högst upp på telefonen ?
(vill inte förstöra mer än nödvändigt)

"(vill inte förstöra mer än nödvändigt)" <--- Du kommer ju ändå inte få ihop den sen..... Gråa klump . Har ingen själv så jag vet inte hur den ser ut, tog min 3310 =P.

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Är det ingen som kan fixa bilderna/posta en länk till en guide nån annanstans/göra en guide här?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1Ce
Gråa klump . Har ingen själv så jag vet inte hur den ser ut, tog min 3310 =P.

Den täcker övre tredjedelen av baksidan på telefonen. Har nokias logo på sig. Jag misstänker att det är antennen.

Jag har plockat bort skalet, batteriet och de två torx-skruvarna längst ner på telefonen. Jag har kunnat lossa på batterifacket ända upp till där ovanstående antenn börjar, men sedan sitter det fast på något sätt.

Permalänk
Sötast

3210Antennen är lätt att lossa på .. finns "knappar" att trycka in helt enkelt

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att den här tråden har varit riktigt spännade det att läsa från första början då den skapades. Dessvärre har det varit väldigt svårt att följa något exakt schema för att få en display att fungera ordentligt.

I vilket fall som helst så bestämde jag och en kompis att ett tillvarkande av en sån här display skulle bli en del av vårt projektarbete i skolan. Vi studerade alla scheman och gjorde ett eget kopplingsschema utefter alla de andra som redan var upplagda.

Displayn är nu klar och den fungerar perfekt tillsammans med programmet LCDinfo.
Det verkar som om det fortfarande är endel som vill ha en sån här fungerade display, så jag tänkte lägga ut vårat exemplar av kopplingsschema samt komponenter och lite bilder.

Komponenter från elfa:
65-743-05 - 2st. Parallellkopplade keramiska Kondensatrorer på 1.0uF.
73-055-68 - 1 st. Spänningsregulator 3,3v.
60-104-90 - 5 st. Resistor på 1k ohm.

Utäver detta behövs en D-sub till parallellporten, ett experimentkort samt en 8-ledad kabel. Vi använde oss av en vanlig oskärmad nätverkskabel.

Schema:

Resultat:

Till slut vill jag bara säga att jag inte tar på mig något ansvar för om era displayer går sönder. Vi följde det här schemat och det fungerade för oss.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av browald
Jag måste säga att den här tråden har varit riktigt spännade det att läsa från första början då den skapades. Dessvärre har det varit väldigt svårt att följa något exakt schema för att få en display att fungera ordentligt.

I vilket fall som helst så bestämde jag och en kompis att ett tillvarkande av en sån här display skulle bli en del av vårt projektarbete i skolan. Vi studerade alla scheman och gjorde ett eget kopplingsschema utefter alla de andra som redan var upplagda.

Displayn är nu klar och den fungerar perfekt tillsammans med programmet LCDinfo.
Det verkar som om det fortfarande är endel som vill ha en sån här fungerade display, så jag tänkte lägga ut vårat exemplar av kopplingsschema samt komponenter och lite bilder.

Komponenter från elfa:
65-743-05 - 2st. Parallellkopplade keramiska Kondensatrorer på 1.0uF.
73-055-68 - 1 st. Spänningsregulator 3,3v.
60-104-90 - 5 st. Resistor på 1k ohm.

Utäver detta behövs en D-sub till parallellporten, ett experimentkort samt en 8-ledad kabel. Vi använde oss av en vanlig oskärmad nätverkskabel.

Schema:
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload5/riktigt_schem...

Resultat:
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload5/display-koppl...

Till slut vill jag bara säga att jag inte tar på mig något ansvar för om era displayer går sönder. Vi följde det här schemat och det fungerade för oss.

snyggt gjort!

Visa signatur

MacBook (svart) | fixedgear

Citera mig om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Bild på undersidan av exprimentkortet?

Permalänk
Medlem

Tack jetage!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jahaja
Bild på undersidan av exprimentkortet?

Inte för att det är så mkt att se men visst, varsågod:

Jag vet. Mina lödkunskaper är inte dom bästa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av browald
Jag måste säga att den här tråden har varit riktigt spännade det att läsa från första början då den skapades. Dessvärre har det varit väldigt svårt att följa något exakt schema för att få en display att fungera ordentligt.

I vilket fall som helst så bestämde jag och en kompis att ett tillvarkande av en sån här display skulle bli en del av vårt projektarbete i skolan. Vi studerade alla scheman och gjorde ett eget kopplingsschema utefter alla de andra som redan var upplagda.

Displayn är nu klar och den fungerar perfekt tillsammans med programmet LCDinfo.
Det verkar som om det fortfarande är endel som vill ha en sån här fungerade display, så jag tänkte lägga ut vårat exemplar av kopplingsschema samt komponenter och lite bilder.

Komponenter från elfa:
65-743-05 - 2st. Parallellkopplade keramiska Kondensatrorer på 1.0uF.
73-055-68 - 1 st. Spänningsregulator 3,3v.
60-104-90 - 5 st. Resistor på 1k ohm.

Utäver detta behövs en D-sub till parallellporten, ett experimentkort samt en 8-ledad kabel. Vi använde oss av en vanlig oskärmad nätverkskabel.

Schema:
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload5/riktigt_schem...

Resultat:
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload5/display-koppl...

Till slut vill jag bara säga att jag inte tar på mig något ansvar för om era displayer går sönder. Vi följde det här schemat och det fungerade för oss.

Jättebra! Men vilket nummer är det på pinsen? det är ju lite svårt att se bara sådär... jag har sökt och kollat lite, men dom använder andra namn för pinsen (på displayen alltså, det andra fattar man ju). Du har ju skrivit ut namnen på pinsen, men jag behöver veta vilket nummer det är på dom, för jag antar att det inte är i ordning. Mycket tjusigt kopplingsschema för övrigt.

Så långt har jag kommit:

(lite tattig bild, jag vet. tagen med mobilen)

Visa signatur

..::Nf7 V2.0 -|- Barton 2500+ @ 2315Mhz 1.8Vcore -|- Geforce4 Ti 4200 -|- corsair twinx 512MB pc3200 2.9Vdimm -|- 47-48 grader @ full-load 39-42 @ idle -|- Vattenkylning: Maze3 -|- Black ice extreme (2x120mm fläktar) -|- dual floppy bay reservoir -|- 2x Hydor Seltz L30 pump -|- tygonslang, ½" allaround::..

Permalänk
Medlem

Tackar!
Nej, det som står på schemat stämmer inte riktigt överens med det som redan står tidigare i stråden. Ska du följa schemat så ser det ut så här:

pin1 - Vin
pin2 - SCK
pin3 - SDIN
pin4 - D/C
pin5 - SCE
pin6 - GND
pin7 - Vout
pin8 - RES

Sen om du lyckas få igång displayn till Winamp så får du gärna tala om hur du gjorde. Jag har nämligen inte lyckats med det än och har inte ork att luska ut var felet sitter för tillfället.
Lycka till!

Permalänk
Medlem

TACK SÅ MYCKET browald!!!

Visa signatur

..::Nf7 V2.0 -|- Barton 2500+ @ 2315Mhz 1.8Vcore -|- Geforce4 Ti 4200 -|- corsair twinx 512MB pc3200 2.9Vdimm -|- 47-48 grader @ full-load 39-42 @ idle -|- Vattenkylning: Maze3 -|- Black ice extreme (2x120mm fläktar) -|- dual floppy bay reservoir -|- 2x Hydor Seltz L30 pump -|- tygonslang, ½" allaround::..

Permalänk
Medlem

Ni som håller på med nokia-displayen... om ni kommer på nya saker får ni gärna skriva dem i min wiki Eller be mig göra det om ni inte orkar

http://www.altronix.se/elwiki/pmwiki.php/Main/PCD8544

/Johan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strombom
Ni som håller på med nokia-displayen... om ni kommer på nya saker får ni gärna skriva dem i min wiki Eller be mig göra det om ni inte orkar

http://www.altronix.se/elwiki/pmwiki.php/Main/PCD8544

/Johan

Jag kollade lite på din sida och kom att tänka på en sak. Du har skrivit att pin 7 är till för kontrasten. Vet du om det skulle vara möjligt att sätta en potentiometer där för att själv kunna ändra kontrasten?

Vad händer när man kopplar en kondensator på pin 7 som du har skrivit?

//William

Permalänk
Medlem

Nej det går inte med potentiometer. Däremot kan man ändra kontrasten från mjukvaran, det finns ett register som heter Bias och ett som heter Temperature range.

Med Bias kan man ändra kontrasten i 8 steg. Det står på sidan 16 i databladet: http://www.altronix.se/elwiki/files/pcd8544.pdf

/Johan

Permalänk
Medlem

Okej. Tack.

Permalänk
Medlem

vilket program skulle man använda för att styra displayen med? Lcdinfo? vilka funktioner har det, typ winampplugin?

Visa signatur

..::Nf7 V2.0 -|- Barton 2500+ @ 2315Mhz 1.8Vcore -|- Geforce4 Ti 4200 -|- corsair twinx 512MB pc3200 2.9Vdimm -|- 47-48 grader @ full-load 39-42 @ idle -|- Vattenkylning: Maze3 -|- Black ice extreme (2x120mm fläktar) -|- dual floppy bay reservoir -|- 2x Hydor Seltz L30 pump -|- tygonslang, ½" allaround::..

Permalänk
Medlem

Änså länge kör jag bara med LCDinfo. Det enda man kan göra med det är att måla en bild i paint och sen skicka över den till displayn.

Man ska kunna använda ett wiamplugin som heter liquid mp3 också. Jag får inte det att fungera men det är nog bara jag som har gjort fel. Sök på "liquid mp3" på goggle så hittar du det om du vill försöka.

För att det ska fungera till win 2000 och xp så måste du ha ett program som tillåter kontakt via parallellporten också. Det finns att ladda hem på liquid mp3:s hemsida. port95nt.exe heter filen.

Permalänk
Medlem

ok... tack så mycket. Du är typ expert på lcdområdet

Visa signatur

..::Nf7 V2.0 -|- Barton 2500+ @ 2315Mhz 1.8Vcore -|- Geforce4 Ti 4200 -|- corsair twinx 512MB pc3200 2.9Vdimm -|- 47-48 grader @ full-load 39-42 @ idle -|- Vattenkylning: Maze3 -|- Black ice extreme (2x120mm fläktar) -|- dual floppy bay reservoir -|- 2x Hydor Seltz L30 pump -|- tygonslang, ½" allaround::..

Permalänk
Medlem

Är ju jetage's schema som jag modieferade. Funkar det ? Hann aldrig testa det innan jag stekte en lcd :P. Men nu har jag en över, så jag får väl testa! Om inte komponenterna gått sönder!

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk

Hihihi, skall prövas imorgon!

Köpte mig en lödpenna med en någorlunda spetsig spets, 2mm.
Dokumenteras skall det göras iaf

Permalänk
Medlem

var det dyrt att beställa från elfa? de räknas väl på moms efter, därifrån va? Men jag har redan dragit d-suben så jag behöver bara spänningsregulator, resistorer, mönsterkort och kondensatorer, eller?

Visa signatur

..::Nf7 V2.0 -|- Barton 2500+ @ 2315Mhz 1.8Vcore -|- Geforce4 Ti 4200 -|- corsair twinx 512MB pc3200 2.9Vdimm -|- 47-48 grader @ full-load 39-42 @ idle -|- Vattenkylning: Maze3 -|- Black ice extreme (2x120mm fläktar) -|- dual floppy bay reservoir -|- 2x Hydor Seltz L30 pump -|- tygonslang, ½" allaround::..

Permalänk
Medlem

Är det samma display i en 6210 som i en 3310?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1Ce
Är ju jetage's schema som jag modieferade. Funkar det ? Hann aldrig testa det innan jag stekte en lcd :P. Men nu har jag en över, så jag får väl testa! Om inte komponenterna gått sönder!

1Ce: Det är möjligt att det var du som gjorde schemat en gång i tiden. Jag ändrade iaf lite nere vid kondensatorerna, men annars har jag inte gjort nåt med det.

Wakki!: Minns inte riktigt vad det kostade från elfa. Jag tror att V-regulatorn kostade 40 kr, kondensatorerna 20 kr/st och motstånden kan inte kostat många kronor. Men inkl moms och frakt så får du nog betala 100-200 kr skulle jag tro.
Du glömde sladden. Fast det kanske du redan har en liggandes som kväntar på att slaktas!Jag skulle nog rekomendera en gammal floppykabel före en nätverkskabel. Den ligger liksom "lite mer still" eller vad man ska säga.

Jahaja: Jag hade isär en 6210 en gång och jag har för mig att den displayn var något större och hade fler pixlar än den till 3310. Men jag är inte säker. 3310-displayn är däremot den som är lättast att fixa med eftersom den har bra stift att löda på. Resten av nokiamobilerna har nån sorts gummimatta som jag inte riktigt vet hur man ska hantera. Det är möjligt att man kan sticka in några stift i gummit som man kan få kontakt med, men jag kan tänka mig att det blir lite bökigt.

Permalänk
Medlem

Nån som kan ge mig ett bra kopplingsschema ungefär som de första men de va ju fel, ja fattar inte annas Tänkt beställa hem delar ju för ja har en 3330 display igemte mig

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av browald
1Ce: Det är möjligt att det var du som gjorde schemat en gång i tiden. Jag ändrade iaf lite nere vid kondensatorerna, men annars har jag inte gjort nåt med det.

Du har ju inte ändrat någonting! Vet ju att det är jag! Du kanske hitta fel bild.... Är en annan bild som jag har gjort så med kondingarna.... Har uaf gjort motstånden och skrivit texten

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1Ce
Du har ju inte ändrat någonting! Vet ju att det är jag! Du kanske hitta fel bild.... Är en annan bild som jag har gjort så med kondingarna.... Har uaf gjort motstånden och skrivit texten

Jo jag ändrade kondensatorerna. De satt seriekopplade förut, vilket de inte skulle göra. Jag ritade om så att de sitter parallellkopplade.

Så här såg det ut innan jag ändrade det:

Sen om det var du som gjorde det här schemat vet jag inte. Jag läste mig till att de skulle sitta parallellt och det gjorde de inte på det schemat här ovanför så jag gjorde om det till det som står lite längre upp tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av browald
1Ce: Det är möjligt att det var du som gjorde schemat en gång i tiden. Jag ändrade iaf lite nere vid kondensatorerna, men annars har jag inte gjort nåt med det.

Wakki!: Minns inte riktigt vad det kostade från elfa. Jag tror att V-regulatorn kostade 40 kr, kondensatorerna 20 kr/st och motstånden kan inte kostat många kronor. Men inkl moms och frakt så får du nog betala 100-200 kr skulle jag tro.
Du glömde sladden. Fast det kanske du redan har en liggandes som kväntar på att slaktas!Jag skulle nog rekomendera en gammal floppykabel före en nätverkskabel. Den ligger liksom "lite mer still" eller vad man ska säga.

Jahaja: Jag hade isär en 6210 en gång och jag har för mig att den displayn var något större och hade fler pixlar än den till 3310. Men jag är inte säker. 3310-displayn är däremot den som är lättast att fixa med eftersom den har bra stift att löda på. Resten av nokiamobilerna har nån sorts gummimatta som jag inte riktigt vet hur man ska hantera. Det är möjligt att man kan sticka in några stift i gummit som man kan få kontakt med, men jag kan tänka mig att det blir lite bökigt.

D-sub har jag fixat... lött den på pin 2,3,4,5,6,7,8 och 25, så den är klar, hoppas jag
När jag lödde fast kablarna till diplayen använde jag floppykabel, men jag lixom särade på alla sladdarna för att löda lättare, sen drog jag ihop dom 4 och 4 med krympslang like so:

åsså dsuben öppen:

åsså stängd:

Visa signatur

..::Nf7 V2.0 -|- Barton 2500+ @ 2315Mhz 1.8Vcore -|- Geforce4 Ti 4200 -|- corsair twinx 512MB pc3200 2.9Vdimm -|- 47-48 grader @ full-load 39-42 @ idle -|- Vattenkylning: Maze3 -|- Black ice extreme (2x120mm fläktar) -|- dual floppy bay reservoir -|- 2x Hydor Seltz L30 pump -|- tygonslang, ½" allaround::..

Permalänk

Jag lödde min enligt Jim_the_one's mini-schema:

lpt2 ----- SCK
lpt3 ----- SDIN
lpt4 ----- RES
lpt5 ----- SCE
lpt6 ----- D/C

och med ett 100ohms motsånd på varje ledare...

Bilder på arbetets gång då!

Saknas en sax o kabelskalare, men men

Trodde man kunde bryta av det, så såga av det brutna...

Yay!!

2 extra banor för säkerhetsskull

Första gången jag någonsin lött något så pilligt!

Kablar och ledningsbanor fixade, lodet bråka lite så blev lite mycke...

Fin fina lödningar på lcdn

Men ack så blir det bara såhär (dåligt ljus -> ficklampa!):

Provade o löda dit floppykablar istället för dem något tjocka nätverkskablarna, men ingen skillnad, kontrollerade dessutom lödningen på experimentkortet med samma resultat där

Dessutom ville handen annat med lödpennan och la den lcdn's baksida, med ett rätt stort märke som följd, gjordes efter att bilderna tagits.. :/

Så, nån vacker dag beställer jag nytt och kör enligt browalds (1ce's) schema.

Edit: glömde nämna att mitt finger fick veta att en lödkolv är rätt varm.. :/
Ska tröstäta Cheez ballz! Sådeså!