Permalänk

Varför funkar det itne att köra med en 2,2 uF?
T.ex. 67-013-20 från elfa???

kostar ju bara 1,5 kr...

Visa signatur

Erik

Permalänk

Hej, har nu fixat min 3310 lcd enligt samma schema som Jim_the_one. Startat den och det händer ingenting. Sedan laddade jag hem lcd info test program och startade det då dök det upp små prickar lite här och där. När jag startar riktiga lcd info så händer ingenting och programmet hänger sig? Någon som kan länka till ett bra lcd info? eller förklara hur man gör för att använda programmet. Har googlat överallt i mågra timmar nu och urkar inte mera..

Edit: Kom på att jag hade lött dit 1000 ohms motstånd och enl Jim_The_One skulle det vara 100ohm.. Kan det göra ångon skillnad?

Visa signatur

amd64@vatten, no more. Mini-itx.
Min kompis är överkluckad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _GaNgStEr
Hej, har nu fixat min 3310 lcd enligt samma schema som Jim_the_one. Startat den och det händer ingenting. Sedan laddade jag hem lcd info test program och startade det då dök det upp små prickar lite här och där. När jag startar riktiga lcd info så händer ingenting och programmet hänger sig? Någon som kan länka till ett bra lcd info? eller förklara hur man gör för att använda programmet. Har googlat överallt i mågra timmar nu och urkar inte mera..

Edit: Kom på att jag hade lött dit 1000 ohms motstånd och enl Jim_The_One skulle det vara 100ohm.. Kan det göra ångon skillnad?

Kolla så att alla lödningar är korrekta och att det inte är nån kortslutning nånstans..

sen är det förmodligen lite inställningar i lcdinfo som du inte pillat till ordentligt än..
hur man gör det är en halv vetenskap.. men se till så att den visar 84x64 pixlar och inget annat som den förmodligen gör nu..

Visa signatur

"Viam inveniam aut faciam" "Stultus est sicut stultus facit"
MSN:jimc_83@hotmail.com ICQ:244952016 jim.karlsson@telia.com

Permalänk
Medlem

Det ska var 1kohm! , får se på schemat nu vettu , fram me grejjerna!

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk

Hej igen Här kommer ett schema med. Samma som Jim_The_One ´s fast med bättre kvalitet.
Jag har inte fått igång lcd riktigt ännu. Och har nu lött om med 10Ohms motstånd 1/4 w. Ska kolla strax om det kan vara kortis. Program varan jag använder är LCDinfo Build 17.
Jag förstår inte riktigt allt med screens och det.. Men jag jobbar på det
Ska sätta i displayen i datorn med röda leds som bakgrundsbelysning
Någon som har ett bra tips till programvara?
Bilder kommer, bara lite dåligt med ork nu.

Edit: Klaga inte på schemat, jag e nybörjare

Visa signatur

amd64@vatten, no more. Mini-itx.
Min kompis är överkluckad.

Permalänk
Medlem

Vad är det för schema ? du använder inte ens alla pinnar.
EDIT: Hur har du tänkt att din lcd ska fungera?. Den får ingen ström!

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk

Enl. jim_the_one så funkar den endå. Och min lyser upp massa prickar och rader. Men jag får inte fram tex winamp osv...
Tänkte gå efter jetage först men det schema jag gick efter var ju aningen lättare

Visa signatur

amd64@vatten, no more. Mini-itx.
Min kompis är överkluckad.

Permalänk

Herregud! Nu har jag övat min lödning, fixat och donat efter konstens alla regler, och lött efter Jetage's första ritning. Kom sedan på att jag råkat seriekoppla kondingarna. Efter mycket, mycket pillande och halvdant lödande, tycks allt sitta som det ska. Kopplar in den och... inte ett liv. wtf??? Vad är felet?? Jag tog printerkabel(hane, hane), och lödde en slaktad floppykabel direkt på pinsen på ena sidan, och slände in andra sidan i printerporten. Har ni gjort likadant? Och kan ingen posta en EXAKT fungerande kod till LCDInfo? Nu vill jag få igång eländet, har läst igenom -hela- strultråden flera varv, och blir bara mer förvirrad...! Kan ingen av er göra ETT schema som fungerar, med rätt kretsar, och en fullständig kod till?

Visa signatur

Epox 8RDA v2.2: XP2800+@2.3Ghz 1GbCrucial pc3200 2-2-2-11 : 2280GB hdd på 7diskar : Hiper Type-R 580w.

Permalänk
Medlem

först o främst... kod?
aja...

men men...
lägg av med att löda direkt på pinnarna i printerkabeln...
klipp av ena änden och löd fast kablarna därifrån istället...
det blir säkrare då du helt säkert vet vart kablarna finns, det blir lättare
att löda och förhoppningsvis om du gör rätt så blir det inga kortslutningar
och det bör fungera om du lött enligt schemat...

blanda ->

och

så får du en fungerande, plus skyddad LCD
Lycka till !!

Permalänk

Men om jag klipper ena änden på printerkabeln, som jag faktiskt tänkte från början, hur vet jag då vilken som är lpt 1-25? Står det på sladdarna inuti också? Jag tyckte det var en toklätt lösning, pinnarna är ju lätta att löda på, och märkta 1-15

Sen sista frågan; Är du säker på att det ska vara 100 Ohms motstånd? Läste någonståns i denna jungeltråd att det skulle vara 1KOhms?

Visa signatur

Epox 8RDA v2.2: XP2800+@2.3Ghz 1GbCrucial pc3200 2-2-2-11 : 2280GB hdd på 7diskar : Hiper Type-R 580w.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [SwB]Ethra
Men om jag klipper ena änden på printerkabeln, som jag faktiskt tänkte från början, hur vet jag då vilken som är lpt 1-25? Står det på sladdarna inuti också? Jag tyckte det var en toklätt lösning, pinnarna är ju lätta att löda på, och märkta 1-15

Mät med en multimeter alterativt använd en lysdiod med ett batteri och mät?

Permalänk

Jag är inte nån elektriker, eller ens intresserad egentligen, ville bara ha en sjysst lcd att bygga in i tangentbordet. Så jag har varken multimeter eller en hög lysdioder liggandes. Vad är egentligen fel med att löda på stiften då? Inte lika snyggt såklart, men torde väl vara ruskigt mycket enklare?

Visa signatur

Epox 8RDA v2.2: XP2800+@2.3Ghz 1GbCrucial pc3200 2-2-2-11 : 2280GB hdd på 7diskar : Hiper Type-R 580w.

Permalänk
Medlem

det som är _fel_ med att löda direkt på stiften är att
det inte är snygg plus att ledarna kan komma åt varandra plus
att det är mycket jobbigare för dig att löda dit / löda om ifall du satt någon kabel fel...

Permalänk
Medlem

Jag har en skärm från en gammal stereo i garderoden... den har 24st pinnar, men hur fanken ska man löda fast då? går det ens?

sen har jag självklart en 3310 liggande
får se när jag orkar ge mig på den...

Visa signatur

Asus M4N82 DELUXE, SAM3 | AMD Phenom II-X4 940 BE @ 3 GHz | 4 GB RAM | GTX260-216
600W Zalman WZM600-HP | BenQ TFT 21.5'' G2200HD | Antec Three Hundred | 750GB Samsung SpinPoint

Permalänk
Medlem

Vad ska regulatorn vara till för??? varför ska jag reglera spänningen?? den kostar ju fan 30kr, finns det inget annat som jag kan använda?

Varför står det inget om motstånden på första sidan men på dom sista sidorna?? "100ohm, 1000ohm, spelar ingen roll". det är ju en jävla skillnad...'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ugaruzay
Vad ska regulatorn vara till för??? varför ska jag reglera spänningen?? den kostar ju fan 30kr, finns det inget annat som jag kan använda?

Varför står det inget om motstånden på första sidan men på dom sista sidorna?? "100ohm, 1000ohm, spelar ingen roll". det är ju en jävla skillnad...'

Det kommer 5 volt ur skrivarporten och mobilen ska ha 3,3 volt om inte går den sönder!

100 ohm eller en 1kohm , han som gjort lcdinfo sa att man skulle testa 1kohm för om man inte har något måtstånd på lpt 2-6 lr vad det är så kommer lcd:n gå sönder fråga jetage

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Tänkte försöka mig på detta, då jag har en gammal trasig 3310 liggandes, men jag har några frågor. Istället för två kondensatorer hade jag tänkt ta en elektrolytkondensator på 2,2 µF, funkar detta? Skillnaden är ju att den är polariserad, vilket håll ska den då vara vänd?

Permalänk
Medlem

Går det att göra med alla mobiltelefons displayer? Jag har en gammal jävla siemens Tänkte att jag kunde använda den, eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jim_the_one

nu ska jag berätta hur jag koppla in min 3310lcd..

lpt2 ----- SCK
lpt3 ----- SDIN
lpt4 ----- RES
lpt5 ----- SCE
lpt6 ----- D/C

och med ett 100ohms motsånd på varje ledare...

jag har alltså ingen strömförsöjning till min lcd men den funkar ändå.. nån som vet varför??

sen har jag två blåa lysdioder som lyser upp displayen.. å till dom har jag använt en sån där liten strömkontakt till floppysar.. osäker på om dom oxå heter molex :/

ska försöka fixa några bilder måste hitta nån kamera bara..

Funkar detta eller???

Om man ansluter en 4x20 LCD till LPT utan att ansluta 5V så bränner man den ju... hur kan 3310:ans display funka utan att anslutas till 3.3V???

Visa signatur

-: Abit NF7 : AMD Athlon XP 2500+@2200MHz : ATI Radeon 9800 Pro : 2*512GB Corsair DDR SDRAM PC3200 : Hitach Deskstar 7k250 80GB : Seagate Barracuda 160GB : Waterchill L30 Entry : Aqua Computer Airplex EVO 120 : <40*C idle :-

Permalänk

Jag har också gjort efter jetage första schema men jag får samma problem som [SwB]Ethra har med sin lcd: det händer absolut inte ett skvatt när jag kopplar in den idatorn med LCDinfo... Vad är det som är fel då?????

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arrowfredde
Jag har också gjort efter jetage första schema men jag får samma problem som [SwB]Ethra har med sin lcd: det händer absolut inte ett skvatt när jag kopplar in den idatorn med LCDinfo... Vad är det som är fel då?????

Programmet är konstigt! Funkade ibland förr mig , kolla din lödningar!

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk

Jag har kollat allt flera gånger men sen lödde jag om allt och det funkar fortfarande inte

Jag vet inte ihuvudtaget hur jag ska göra med programet, skulle någon kanske kunna förklara om det inte är mer än att starta det

Permalänk
Medlem

Starta det? Det är ju ett winamp plugin

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk

Va?

Du menar att mina 7timmar som jag har kollat varje liten kabel var onödigt haha

Hur gör man med det då?:) skulle du kunna förklara kanske? snälla

Permalänk
Medlem

Isåfall ja! Bara det att jag inte kommer ihåg hur , står nog någonstans i tråden (om du har tur )

Tror det inte funkar med winamp 3 och uppåt men det kanske fungerar nu jag vet inte! frågar här : http://www.skippari.net/phpBB2/

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk

Nej det stog inte här i tråden
Min engelska är så dålig så jag fattar inte vad som står på hemsidan så därför undrar jag hur då gjorde

Permalänk
SpelClockers

tryck på ctrl-p när du är inne i winamp , tror det ska finnas massa saker där , typ som input output , plugins mm .

Visa signatur

Admin på Geeks Gaming

Permalänk

Snart lägger jag ner hela projektet. Nu har jag beställt en helt ny uppsättning komponenter från elfa, lött om allt och kollat ryckt och petat, och införskaffat ett litet experimentkort som jag satt allt på. Jag försöker starta den med LCDinfo 0.3.2, men med samma kassa resultat. Inte en pixel, linje eller tecken på liv. Nu har jag laggt ner ungefär lite mer än en sprojlans ny lcd från fractronics skulel kosta och är less, grinig och skitförbannad rent ut sagt. Dessutom får jag inte ens till LCDinfo...! Hur sjutton ställer man in storleken på lcd'n? Det finns ju bara 6-7st färdiginställda att välja på! Samma i LCDsmartie!

Visa signatur

Epox 8RDA v2.2: XP2800+@2.3Ghz 1GbCrucial pc3200 2-2-2-11 : 2280GB hdd på 7diskar : Hiper Type-R 580w.

Permalänk
Medlem

Har du ens lagt in pluginet i winamp mappen ?

EDIT: Fick det själv att funka en gång sedat stängde jag ner den för jag skulle bara testa sedan när jag lödde fast motstånd så funka inte den igen

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk

Visste inte ens att det var ett Winamp Plugin, såg inte ut som det. Aja, har slängt in det i plugin-mappen och funkar det om möjligt SÄMRE än förut...! lcd'n är såklart tvärdöd, och Winamp vill inte alls veta av någon lcd-plugin. Jag körde 5.03, det var väl för nytt... Men det funkar inte med 2.79 heller. Det hittas alltså inte i plugin listan i Winamp. Sen går det ju fortfarande inte att ställa in Displayen. Och efter alla omlödningar börjar de minimala stiften på min display se ut att vara i riktigt dåligt skick, och jag är rent ut sagt tvärförbannad.

Visa signatur

Epox 8RDA v2.2: XP2800+@2.3Ghz 1GbCrucial pc3200 2-2-2-11 : 2280GB hdd på 7diskar : Hiper Type-R 580w.