Permalänk
Medlem

Till er med MSI K8n Neo FSR

ja, som nån av er tidigare kanske hgar läst så har jag köpt en ny dator, som inte funkar,

det goda är att jag har fått reda på vad som orsakar alla fel, och det visade sej vara de nya nforce drivarna från nvidia.(5.10)
och inte bara nvidias heller, för när man tar dom från msi's hemsida (via msi liveupdate) så får man samma problem.

jag har altså kortat ner det till 4 möjligheter (drivrutiner) som kan ställa till helvetet.

1# Nvidia SW IDE driver

2# Nvidia network driver

3# Nvidia gart driver

4# SMBUS driver

Om någon av er vet nånting om huruvida någon av dessa drivare är inkomptibla med mitt moderkort så får ni gärna skriva

problemet (eller ett av dom) är att datorn blir lika segstartad som en gammal traktor, hänger sej när man ser XP-flaggan och den där lilla blåa som åker förbi därnere.
jag brukar få starta om datorn 4-5ggr (resetknapp..) innan den bestämmer sej för att hoppa igång.

ni andra som äger ett likadant moderkort som jag har, hur funkar det för er ?

körde lite tester nu inatt, och kom fram till detta :

memtest 4 timmar : OK

nyinstallation av winXP
Forceware 65;73 OK
Nforce drivers 3;13 ok

startade om datorn, utan problem.
installerade 3dmark -03 OK.

Sen så körde jag en runda 3dm-03, system enligt sign.

poängen då, ~7600p =/

efter en nyinstallation!?

testade med lite andra drivare (dom som kom med moderkortet bl.a)

och efter att ha suttit i 2 timmar och bara testat drivrutiner, så fick jag upp poängen i 11200p, efter att jag :

1, klockat upp processorn till 2200mhz,
2, klockat upp grafikkortet 350/1000 @ 370/1030

så om nån har ett likadant moderkort, skriv gärna vilka drivare du kör med, och liknande, biosinställningar, så skulle jag bli väldigt tacksam.

btw: vad är "HT" som man kan ställa in på moderkortet? man kan välja mellan 1, 2, 3, 4 (4 kör jag nu) ?

kan det hjälpa om jag ändrar det ?

Visa signatur

kaka

Permalänk
Medlem

kan svara åt en polare som har exakt samma system fast med ett 6800nu och han får 8800 oklockat i 3dmark och moderkortet funkar perfa

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem

Jag kör 5.10 på mitt bord & det funkar hur bra som helst.

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem

ska man ta de som finns på skivan, eller är de de nyaste? tror de är lite äldre

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Såna här trådar gör mig nervös för dagens produkter och dess kompatibilitet.
Har själv beställt en drös med saker nu och man blir ju inte lugnare precis :/
---
Men jag hoppas att det till slut kommer att funka bra för dig.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
Såna här trådar gör mig nervös för dagens produkter och dess kompatibilitet.
Har själv beställt en drös med saker nu och man blir ju inte lugnare precis :/
---
Men jag hoppas att det till slut kommer att funka bra för dig.

jo jag har fått till det ganska bra nu, kör enbart med tillverkarnas drivare, och inte direkt från nvidia. har inte testat att installera SP2 än dock, får återkomma med det.=)

jag köpte ett uppgraderingspaket från komplett, med komponenterna i sign.

dock bara 512 ddr.

Visa signatur

kaka

Permalänk
Medlem

cipher-

Ungefär samma paket som jag köpte, antar att det är samma moderkort men jag tog ett minne från en anna tillverkare. Som jag sedan hört att att det varit strul med

Ajja får se hur det går som, men man e ju allmänt rädd.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem och har kommit fram till att det är nåt fel på gart-drivisen. Det andra går att installera men agp går inte att använda.

Permalänk

Jag har också ett likadant moderkort. Ibland så händer det att datorn hänger sig i uppstarten där det står "Detecting IDE Devices". Men det lär väl inte vara ett drivrutins problem!?

Permalänk
Medlem

Jag löste mitt problem genom att uppdatera drivrutinerna till grafikkortet (gf4) till de nyaste. Nu är allt som det ska. Jag har f.ö. asus k8n-e deluxe.

Permalänk
Medlem

jag har hittils inga problem med mitt, bara att en partition har kapat, ska ta bort den och partitionera om, agp funkar fint, aldrig kapat, så hoppas det fortsätter så

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem

El_Ak

Så dessa problem verkar inte låst till en enskild tillverkare alltså, utan till hela Nforce 3 250GB sortimentet kanske?

Det bästa alternativet är ju i så fall K8T800, får se hur systemet blir för mig. Ska hämta ut sakerna idag och är nervös att det inte ska funka som det ska. Fick fel skärm igår så man e ju lite nervig.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Excessive
Jag har också ett likadant moderkort. Ibland så händer det att datorn hänger sig i uppstarten där det står "Detecting IDE Devices". Men det lär väl inte vara ett drivrutins problem!?

det där kan hända med min burk ibland oxå, bara trycka på reset knappen så funkar det!

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
El_Ak

Så dessa problem verkar inte låst till en enskild tillverkare alltså, utan till hela Nforce 3 250GB sortimentet kanske?

Det bästa alternativet är ju i så fall K8T800, får se hur systemet blir för mig. Ska hämta ut sakerna idag och är nervös att det inte ska funka som det ska. Fick fel skärm igår så man e ju lite nervig.

Det tycks vara så ja..

Permalänk
Medlem

Exerco

Det jag trodde var en hängning i starten var bara att det tog en väldigt lång tid för den att fortsätta igen. Kanske samma för dig?
Samt om man sätter none på ide portarna man inte använder så snabbas den upp mycket i alla fall.
--------------------

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk

Tror det msi kortet har allvarliga problem med IDE. Eftersom Kompisen hårdisk och dvd-spelare upptäcktes som slave master båda två och sedan när vi äntligen kom in windows xp installationen och fick det installerat så hittade den hårdisken och dvd-spear som Prim Master

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Medlem

Virustommy

Har ni testat att uppdatera bios, dessa moderkort/typer verkar lida av många buggar så här tidigt.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

så, nu har det gått en tid, ochjag har hunnit testa lite fler drivare och så.
har kommit fram till följande :

oavsett drivrutinsrevision, så hänger sej datorn vid XP boot, EL_AK, tror på vad du skrev om GART drivaren, verkar logiskt eftersom att problemet bara uppstår när både mobo och grafikdrivare är installerade, XP SP2 gjorde ingen skillnad =/

nån som vet hur lång tid komplett tar på sej för att kolla igenom moderkortet?

ska skicka det på RMA nu på måndag, ska försöka få tag på ett annat att använda under tiden bara, men dom lokala datorbutikerna i den här stan har inga på lager =/

lite trökigt att man ska behöv tappa prestanda vid uppgradering av system =( tokklockat sys ger mej 4700p i 3dmark 05, bittert.

Visa signatur

kaka

Permalänk
Medlem

Har samma fel fast med ett Gigabyte moderkort. Uppkommer felet endast med nForce moderkort + nVidia grafikkort eller är det samma problem om man har ett ATi grafikkort?

Slutligen måste man ha nVidia GART installerat? Vad händer om man inte har det installerat?

Visa signatur

//Falcon

Permalänk
Medlem

Verkar vara för många fel som rapporteras hela tiden med dessa AMD64 plattformar.

Längar tillbaka till min gamla dator nu jag, eller att man skulle köpt sig en redig Barton plattform istället.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Kan man lugnt säga. Hur jag än försöker så kan jag ej få nVidia GART drivrutinen att funka tillsammans med nVidia display drivers.

Verkar som om det är ett nForce3 problem dessvärre så jag funderar på att byta till ett K8T800 baserat moderkort för att slippa problemen.

Visa signatur

//Falcon

Permalänk

Men hur är det med K8T800 icke pro, går de att överklocka överhuvudtaget? Bara undrar då jag hittat MSI K8T Neo FSR billigt. Men man vill ju kunna klocka åtminstone lite, det skulle inte vara så kul att inte kunna pilla med sin dator alls

Tacksam för tips om någon vet!

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

Det går utmärkt att klocka med nyare revisioner av kort med KT880*Pro*-kretsen. Icke Pro och tidiga Pro äro icke för klockare, saknar pci/agp-lås. Minst revision 1.1 av respektive Pro-kort, och senaste bios, så bör det gå hyfsat att klocka.

Abit har det bästa klockarbioset. Asus Athlon 64-kort klockar inte alls. Många billigare Athlon 64-moderkort saknar nästan helt användbara klockningsfunktioner i bios, så riktiga budgetbrädor bör man undvika om man vill klocka.

Dessvärre vrekar det vara mycket buggar på alla kort just nu, så jag rekommenderar en nogrann inspektion av respektive märkesforum i USA innan man köper ett kort idag. Så man får reda på "showstoppers" och om det har hunnit släppas några vettiga bios ännu för just det kortet man är intresserad av.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall nVidia försöker lösa sina problem med nVidia GART?

Visa signatur

//Falcon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Asus Athlon 64-kort klockar inte alls.

Helt fel. K8N-E Deluxe till exempel går alldeles utmärkt att klocka med.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Bara så att du vet så använder MSI Neo FSR sig av ett via chip. alltså inte nforce baserat.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Kanske därför personen i fråga har problem när han installerat nVidia GART då.

Edit:
Enligt datorbutiken.com så verkar det finnas som nForce3 moderkort:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=MSIK8NPLS754

Visa signatur

//Falcon

Permalänk
Inaktiv

jag säger bara installera inget med liveupdate. det stälde till problem. jag använder inte en sak från msi nu. när jag instalera deras saker så kunde spel hänga sig och skit, så jag rekomenderar inte,

Permalänk
Medlem

Jag själv har uppdaterat allt från msi Live Update och jag har inga av dessa problem ni beskriver.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

ah såg att det visst var så

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!