Monkey Island och Grim fandango

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morannon
Vad har han gjort förutom grim?

Monkey Island spelen, Full Throttle, Day of the Tentacle och det Psychonauts (som släpps snart.)

Nozzie: behövs inte, Tim har en egen studio nu

http://www.doublefine.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pocke-boy

Damn nu måste ja ggräva fram ettan och tvåan av monkey island!

Ja, jag också! Så bra spel.

Permalänk

Började spela Curse of Monkey Island igen för ett tag sen, det va skit kul!
Ända tills det blev en bugg i spelet så jag inte kunde komma vidare:(

Visa signatur

Intel i7 5820K 3.6Ghz@4.2Ghz | Noctua NH-D15 | 4x4GB Crucial Ballistix Sport DDR4 2400Mhz | Asus X99 Deluxe | MSI 780GTX | Samsung SSD 830 256GB | Seagate HDD ST3000DM001 7200rpm 3Tb | Fractal Design Arc | 6x140mm & 1x120mm (Silverstone AP Intake & Noctua Outtake) | Hp w2207 22 inch | Eizo S2000 19 inch

Permalänk
Medlem

Monkey Island är så här långsökt:

Lägg en råtta i soppan så kocken får sparken så du kan ta över hans jobb, tjäna ihop pengar för att köpa en biljett så du kan åka från ön.

Gillar du sådant, köp!

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk

Saknar ett spel i den här diskussionen, eller en serie (vet att den varit med i tidigare trådar i ämnet).

Legend of Kyrandia

Man kan ju inte annat än älska Malcom.

Permalänk
Medlem

Sam And Max och Dott äger Monkey Island vilken dag som helst.

Det ligger något i det som doolar säger, många lösningar är helt absurda och knappast logiska. Detta tillför spelet en sådan frustrerande svårighetsgrad att man bara vill banka sönder tangentbordet. Är man otålig som mig så sitter det bra med en FAQ då och då, då man kan njuta utav spelet och dess underbara humor utan att vänta 2 veckor mellan varje försök.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Skulle hellre tipsa om Monkey Island 4.. Mycket bättre än Grim.. Jag vet inte men jag gillar inte grim =/ .. Monkey Island har så skön humor

Permalänk

The Logest Journey (Den längsta resan) är väl av samma kategori? Kanske inte direkt en klassiker men det anses vara ett av de bästa äventyrspelen.

Det kanske inte är lika humoristiskt men själv tyckte jag det var helt ok.

Visa signatur

Intel i7 5820K 3.6Ghz@4.2Ghz | Noctua NH-D15 | 4x4GB Crucial Ballistix Sport DDR4 2400Mhz | Asus X99 Deluxe | MSI 780GTX | Samsung SSD 830 256GB | Seagate HDD ST3000DM001 7200rpm 3Tb | Fractal Design Arc | 6x140mm & 1x120mm (Silverstone AP Intake & Noctua Outtake) | Hp w2207 22 inch | Eizo S2000 19 inch

Permalänk
Medlem

Jo, The Longest Journey är också mycket bra. Och jag håller med Ferrat, skulle rabbla ungefär samma lista själv...

Sen skulle jag väl (apropå faqs/walkthroughs som kom upp tidigare) vilja påstå att det är mycket roligare att spela ett äventyrsspel (gärna med en kompis om man så vill) om man fastnar lite ibland. I alla fall jag tycker att de sjuka lösningarna är mycket roligare om man kommer på dem själv än om man bara läser vad man ska göra i en fånig walkthough om man inte kommit på hur man ska komma vidare efter 10 minuter...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

jag ska önska mig monkey island i julklapp

Permalänk
Medlem

ett annat spel, som dessutom är gratis nu, som tillhör samma genre är Flight of the Amazon queen.

Testa det finns länkar från ScummVMs hemsida

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Både Monkey Island och Grim Fandango är helt enormt bra spel. Men trots att de är bra kan det lätt kännas konstigt att spela eftersom de är gamla om man spelar dem för första gången idag.

T.ex. jag får sjuka nostalgi-känslor när jag tänker på Monkey Island 3 eftersom jag spelade det när det kom ut, men ettan och tvåan råkade jag missa helt och när jag försöker spela dem idag fastnar jag inte för dem på samma sätt. Men vem vet, du kanske gillar dem jättemycket iallafall!

Började verkligen sakna Grim Fandango bara för det, så härlig känsla i spelet! Förstår verkligen inte varför jag inte spelade klart det, men idag är jag ändå lite glad, för då har jag ju nåt att se fram emot!

Permalänk

Re: Re: Monkey Island och Grim fandango

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJ1
tycker båda dessa spel är riktigt tråkiga och dåligt gjorda.

Om du vill lira äventyr rekommenderar jag Myst IV eller Syberia 2.

du vet inte va du pratar om lilla troll

grim fandagon är en av dem bästa spelen jag nånsin har spelat, och jag köpte och klarade det för ett par måander sedan, så jag va fullt medveten om att grafiken var sunkig, men otrolig charmigt, och nytänkande spel, fick 5/5 av mig, utan några negativa delar alls...

(...förutom kontrollen som kan va smått irriterande ibland )

Visa signatur

(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Permalänk

Det var en väldig hype på Lucas Artsspel i denna tråd, iofs så listas ju 2 Lucas spel i trådens titel.

Men jag rekomenderar att ta en koll på Sierras lista över spel, personligen tycker jag Sierra levererade bättre spel på den tiden, med bättre storys, möjligtvis att Lucas hade en speciell humor i sina spel som Sierra inte hade annars, men som äventyr och trovärdig story och välskriven story slår Sierra alla med medarbetare som bl.a Jane Jason och Roberta Williams.

Lista på mina Sierra favoriter (har dock inte spelat exakt alla)
Gabriel Knight
Man Hunter
Larry
Woodruff and the Schnibble
Torins Passage
Freddy Pharkas Frontier Pharmacist
Phantasmagoria

Ta en titt på http://www.vintage-sierra.com

Visa signatur

Jag är intresserad av att köpa äldre Äventyr och RPG spel, 80-90-tal, Messa mig!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av watteee
Okejj! Tror att jag ska beställa Grim fandango, för det kom juh högt på pcg lista över de 100 bästa spelen

Det gör du helt rätt i. Grim och Monkey är bland de bästa spel i den genren som gjorts. Ignorera DJ1, han har nog inte alla skor i garderoben.

Visa signatur

http://wurmonline.com - Live your life like you want it.

Permalänk
Medlem

Gabriel Knight - Sins of the Father
Broken Sword I & II
Prisoner of Ice
Indiana Jones and The Fate of Atlantis
Blade Runner

Här kan man tala om äventyrsspel med stämmning!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Masamune
Gabriel Knight - Sins of the Father
Broken Sword I & II
Prisoner of Ice
Indiana Jones and The Fate of Atlantis
Blade Runner

Här kan man tala om äventyrsspel med stämmning!

Glöm inte Broken Sword: The sleeping Dragon (3an i serien)

Visa signatur

http://wurmonline.com - Live your life like you want it.

Permalänk
Medlem

tycker alla lucasarts äventryspel är sjukt bra, Full Throttle, Grim Fandango och Monkey Island serien är bland mina absoluta favorit spel någonsin

Permalänk
Medlem

För att komma in i detta tycker jag man ska börja med
Atlantis. Inte för lätt och inte för svårt.. Börjar man direkt med myst så kommer man stänga av det.

Ett annat RIKTIGT bra spel är Gabriel Knight III lite gammalt men så bra story

Permalänk

downup: GK 1 och 2 är ännu bättre än 3an.

Visa signatur

Jag är intresserad av att köpa äldre Äventyr och RPG spel, 80-90-tal, Messa mig!!

Permalänk
Medlem

Ja, GK1&2 är liksom BS1&2 bättre än respektive treor...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Monkey Island 1-4 e ett måste !

Visa signatur

AMD Athlon64 3200+, MSI K8N Neo Platinum, 2x512mb Corsair VS PC3200, Leadtek Geforce 6800GT 256mb, Western Digital 200gb

Permalänk
Medlem

Broken sword 1-3
och monkey serien! är lätt dom bästa!
synd bara att dom måste överge klicka med musen grejen! =(

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nintendo
Broken sword 1-3
och monkey serien! är lätt dom bästa!
synd bara att dom måste överge klicka med musen grejen! =(

Ja... 1-3 kändes mycket trevligare än 4:an....

Och nu verkar ju LucasArts helt ha slutat att göra äventyrsspel... de gör ju bara Starwars-grejs... :-/ (Iofs var KotOR bra (var ju iofs Bioware som gjort själva spelet i det fallet), men det mesta i den kategorin lever ju bara på namnet SW...)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Grim Fandango.

Bara älskar det spelet. Det går att ta på stämningen och dialogen är oslagbar. Gillar man dessutom "Film Noir" blir upplevelsen desto större eftersom spelet driver friskt med den "genren". Jazzmusiken är så bra att jag kan sitta och lyssna bara på den.

Monkey Islandspelen är också bra men problemlösningen känns väldigt långsökt (och därmed sjukt svår) ganska ofta.

Grim Fandango är kronjuvelen.