Permalänk
Medlem

Dubbla nätverkskort?

Hej!

Jag håller på att hjälpa en kompis att sätta upp dubbla nätverkskort för Internet i hans burk (Där är tre för närvarande, ett till hans burk och två till Internet). Det uppkommer dock ett litet problem, trafiken vill alltid åt ut genom eth0.

Såhär ser konfigurationen ut:
eth0 - DHCP från BBB
eth1 - Internt (10.10.10.2/24)
eth2 - DHCP från BBB

Noterbart är att eth0 och eth2 får IP utan bekymmer och det går att skicka trafik ut från dem, men när man skickar med eth2 så går det ut genom eth0 med IP't från eth2. Rörigt? Inte då, det blir värre!

Jag kör bandbreddsmätning på eth0 och eth2 och ser att det inte går en enda byte ut genom eth2. Knepigt, men den får in ACK-paketen på det interfacet eftersom trafik går in. Jag kan alltså dra igång en nerladdning på vardera kort och se att jag ligger i 1MB/s på varje kort, dvs full bandbreddsutnyttjing. Fint, så långt funkar det.

Om jag nu tar och skickar data genom eth0 och eth2 samtidigt så går trafiken ut genom eth0 oavsett om jag har låtit programmet gå ut med IP't från eth2 eller eth0. Om jag kör iptraf och filtrerar på IP't från eth2 så ser jag att det skickar trafik, men bandbreddsmätaren visar att trafiken går på eth0 och inte eth2.

Jag tror att felet ligger i routingtabellen, i och med att eth0 och eth2 ligger på samma subnet. Om jag tar bort gatewayn för eth0 så går trafiken för eth0 ut genom eth2!

Förslag på hur man kan göra? Att lägga dem på olika subnet är lite svårt, då det är dynamiska IP från BBB. :/

Tack på förhand!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Troligen så ligger dom två IPna i samma serie och delar samma default gateway.. så den kommer ta _någon_ av dem..

Bästa är t.ex om ni kör en FTP, så kör två stycken och lyssna på vardera interface, det borde fungera. fast de blir ju två olika FTP'er somsagt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Troligen så ligger dom två IPna i samma serie och delar samma default gateway.. så den kommer ta _någon_ av dem..

Jepp, de ligger på samma subnet och har därmed samma gateway, precis som jag skrev i originalinlägget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Bästa är t.ex om ni kör en FTP, så kör två stycken och lyssna på vardera interface, det borde fungera. fast de blir ju två olika FTP'er somsagt.

Kör glftpd och har satt round robin för pasv_ip och active_ip, men trafiken går likväl ut genom eth0 avsett hur jag gör (Den trafik som _ska_ gå ut med eth2 går ut genom eth0 med IP't från eth2, bara det är lagom fucked up. ;). Har även provat med apache, men får samma resultat där. Dvs en vhost på varje IP, men trafiken går fortfarande bara genom eth0. (ACK-paketen dyker upp på eth2 dock..)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Kanske kan hjälpa om du kikar lite på
http://lartc.org/lartc.html

Avsnitt 4.2 (Routing for multiple uplinks/providers)

Visa signatur

Hej