Permalänk
Medlem

Någon med erfarenheter av Magic BIOS?

Jag håller på att göra en allmän genomkörare av datorn efter en del nyinstallationer. Tänkte även passa på att flasha mitt BIOS.

Mitt moderkort (Jetway P4X400 DAZ) kan flashas med programmet Magic BIOS. Efter att ha läst ca 100 varningar på olika sidor om riskerna med att flasha BIOS undrar jag om någon här på forumet har erfarenheter av programet Magic BIOS. Kommer det att sabba min dator eller fungerar det bra? Alla erfarenheter och synpunkter är välkomna.

Visa signatur

i7 12700 | Cryorig H5 Ultimate | ASUS Prime Z690-P | 2x16 GB Corsair | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design R5 | Corsair RM850 | ASUS GeForce TUF-RTX 4080 | ASUS RT-N66U

Permalänk

Generellt sätt brukar 100% windowsuppdatering vara mest riskabelt ( även om det också är mest bekvämt när det fungerar ).
Om du vill vara mer säker försäk att flasha via DOS/diskett eller från hdd.
Läs framför allt moderkortsleverantörens instruktioner på hemsidan noggrannt eftersom det skiljer en del mellan olika moderkort/bios.

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Permalänk
Medlem

Har aldrig flashat BIOS från diskett. Har jämt använt Winflash (vilket ingår i Magic BIOS) förutom med K7S5A men då använde jag en bootbar CD. Har inte haft diskettstation på åratal.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE