Bäst TV-ut - slaget mellan olika Encoder-kretsar

Permalänk
3dfx Fanboy

Bäst TV-ut - slaget mellan olika Encoder-kretsar

I den här tråden vill jag att vi tillsammans ger varandra tips och synpunkter på de olika TV-ut-lösningarna som finns på marknadens olika grafikkort.

Det jag vill att ni gör är att posta följande information om era erfarenheter med TV-ut. Var vänliga och inkludera all information.

Grafikkort: (den exakta modellbeteckningen på ditt grafikkort)
Krets: (den exakta beteckningen på encoder-kretsen som finns på grafikkortet)
Format: (berätta om ni kör S-video eller komposit)
Synpunkt: (utförliga kommentarer om bildkvaliteten på TV-ut)

OBS! Håll tråden ren från övriga diskussioner och frågor. Jag vill hålla den ren och lättöverskådlig. Målet är alltså att hjälpa varandra med synpunkter och tips om vilka kretsar och grafikkort som erbjuder bäst TV-ut.

Exempel

Grafikkort: Misko3D GeForce6
Krets: BT888
Format: S-video
Synpunkt: Suddig och oklar bild med viss tendens till regnbågsfärger i mitten av TV-skärmen.

Visa signatur

Runnin with a pump pump
no bluffin we buck buck

Permalänk
Medlem

ok, då tar jag med min VGA-box:

VGA-Box: Trust Televiewer 1600
Krets: n/a
Format: S-video och Composite (använder s-video)
Synpunkt: strålande bildkvalité, lättinställd, super med autoavstängning, snygg
Pris: ~1300kr

edit: kanske ska säga att den klarar upplösningar från 640x480 till 1600x1200

Permalänk
Medlem

Grafikkort: ASUS V6800 (tror jag)
Krets: BT869
Format: Komposit
Synpunkt: Underbar bildkvalitet helt enkelt. Inga problem.

Visa signatur

Mums, Kaffé!

Permalänk
Medlem

Grafikkort: ELSA 920 GF3
Krets: unknown
format: composit
kvalité: Kass i windows, grym när man kör tex SVCD filmer! helt nöjd. 800*600.

Visa signatur

NZXT H6 Flow | Intel i7 14700KF | ASUS PRIME Z790 | 32GB 6000MHz Fury |
Seasonic Prime GX 1300W | 27" LG 27GN750-B

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GLC
Grafikkort: ASUS V6800 (tror jag)
Krets: BT869
Format: Komposit
Synpunkt: Underbar bildkvalitet helt enkelt. Inga problem.

lånar lite av dig..

kan tilllägga att det blir rätt stora svarta kanter om man inte kör med nått verktyg som tex tvtool eller nått motsvarande

Har funkat felfritt sen den dagen jag installerade det i datorn.. (1.5år eller nått)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Grafikkort: ASUS V7700 GeForce2 Pro 64mb
Krets: Chrontel 7007
Format: S-Video & Composite **använder composite**
Synpunkt: nja inget hyper bra kort men den duger för den vanliga användaren, max 800*600 och jag har inte haft några problem med kortet heller.

Visa signatur

Olen Jumala ja Rafaelin enkeli tulee hakemaan teiät!
Tackar Grillcliff för varningen och det kan du uppfatta hur du vill.

Permalänk
Medlem

Grafikkort: Matrox millenium G450 Dualhead
Krets: Matrox G450 ? (borde finnas annan modelbetäckning)
Format: Två olika men vet inte vad de heter
Synpunkt: Har aldrig fått TV-ut att fungera i Win2k, men med rätt drivrutiner så fungerar det klockrent i Win98. Det borde även vara en fläkt på GPU:n den blir relativt varm (går att ta på men det är inte skönt) när man kör TV-ut.

Visa signatur

Den som söker skall finna!!

Permalänk
Medlem

Grafikkort: POV GeForce2 MX200 32Mb (allmänt ett skitkort)
Krets: N/A (Återkommer)
Format: S-Video / Komposit
Synpunkt: Kvalitén på bilden går väl att diskuteras, räcker dock för den som inte har så höga krav.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Grafikkort: Matrox Millennium G400 MAX Dualhead

Krets: Matrox G400? (Vet ej)

Format: Har stöd för både Composite och SVHS, men jag har inte fått Composite att fungera (dåliga kablar?) så jag kör enbart med SVHS.

Synpunkt: Utmärkt bildkvalitet, om man kör 640x480 får man fullskärm, men om man kör 800x600 eller 1024x768 blir det en svart sorgkant runt bilden som jag inte har lyckats få bort. Har dock bara använt det för att se på film, har aldrig spelat via TV'n med det. Får bild på TV'n i Win9x och Win2k utan problem.

Permalänk
Medlem

ATI radeon 8500

Perfekt bild!!
fyller ut hela tvn perfekt

grymt bra !
och man har bild på både skärm o tvn samtidigt
man slipper använda andra pogram som tvtool o liknande

+++++/ av 5 möjliga:D

funkar perfa i win 2000, Xp , och Me för mej

helt klart supernöjd!!

Permalänk
Medlem

Grafikkort: absolute multimedia GF2 mx 400
Krets: Conexant
Format: S-vhs med komposit adapter till TV
Synpunkt: Har funkat perfekt i win98, men i win2k kan jag inte få färg på bilden! har drivit mig till vansinne. Det blir endast svart o vitt.

Permalänk
Medlem

Grafikkort: Gainward GF2MX Twinview 2xVGA + Svhs
Krets: Philips Chrontel 7102
Format: S-video
Synpunkt: Ganska okej bild, fyller faktiskt ut hela TV:n förrutom nån halv cm i någon kant, klart njutbar. Om det inte hade varit för det djävla problemet att bilden byter till testbalkar efter en stund om man använder datorn. Händer oftast i 16bitars färger, mindre i 32bitars färger, och aldrig i Linux vilket gör att detta är nått detornator -- windowsproblem.

Permalänk
Gäst

Grafikkort: Ati Radeon 8500 orginal
Krets: ATI Rage theatre
Format: komopsit (svartvitt med svideo av ngn anledning)
Synpunkt: klar bild, texten klart läsbar i 800x600 på min 21" teve på flera meters avstånd.,, klara färger, möjlighet att köra både teveon och skärmen samtidigt, texten blir dock väldigt liten i 1024x768 men helt suverän kvalité när man ser film....

Permalänk
Hedersmedlem

Grafikkort: Matrox G450DH AGP
Krets: Matrox G450
Format: Composite / Svideo och Scart - RGB
Synpunkter: Helt perfekt bild. Massor med olika lägen och funktioner för att köra dubbla skärmar eller tv som extra skärm.
Klarar att köra olika upplösningar på olika skärmar. Kan köra video i fönster och samtidigt fullskärm på tv'n.
Tips: kör DivXG400 programmet. Ger massor med extra funktioner.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem

Grafikkort: Hercules Geforce 2 GTS
och Sigma Designs Hollywood +
Krets: Geforce 2 och Hollywood +
Format: Båda på S-video
Synpunkt: På Hercules kortet är bildkvalteten OK, men inte mer - lite "suddig" och omständigt att man måste växla mellan bildskärm och TV - Twinview verkar bra på Geforce 4.
På Hollywood + kortet är bildkvaliteten OLSLAGBAR!! (bättre än stationär DVD-spelare !?!)- Synd bara att den bara kan visa Mpeg filer på TV:n

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omnibüs
ok, då tar jag med min VGA-box:

VGA-Box: Trust Televiewer 1600
Krets: n/a
Format: S-video och Composite (använder s-video)
Synpunkt: strålande bildkvalité, lättinställd, super med autoavstängning, snygg
Pris: ~1300kr

edit: kanske ska säga att den klarar upplösningar från 640x480 till 1600x1200

Jag har en likadan...

Riktigt nöjd med den....
Finns inställningar för att kalibrera bort flimmer, ändra storleken på bilden, ljusstyrka mm som inte nämdes förut.

Permalänk

Grafikkort: Asus V7100 (MX200, 32MB, Twinwiev)
Krets: Vet ej
Format: SVHS
Synpunkter: Svarta sorgkanter, halvsuddig bild. Funkar alltid som det ska, och helt klart tillräckligt bra för att tex titta på film, men inget att hurra för.

Visa signatur

XP1800+, Soyo Dragon+, Seagate 60GB, Asus Gf2 MX200.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twinlight
Grafikkort: Matrox G450DH AGP
Krets: Matrox G450
Format: Composite / Svideo och Scart - RGB
Synpunkter: Helt perfekt bild. Massor med olika lägen och funktioner för att köra dubbla skärmar eller tv som extra skärm.
Klarar att köra olika upplösningar på olika skärmar. Kan köra video i fönster och samtidigt fullskärm på tv'n.
Tips: kör DivXG400 programmet. Ger massor med extra funktioner.

Tack för tipset, ska testa det.

Och som tidigare G400/G450 talare, funkar fint å bra, massor av funktioner.

En sak jag märkt dock, hårdvaru accellererad uppspelning av video, har en tendens att försvinna försvinna från tv'n
Alltså det blir Bara svart där filmen ska vara, men detta går då att lösa.

Visa signatur

"..make the move over to a rackmount case, because rackmount cases get you chicks.."
-- Routermonkey

Permalänk
Medlem

Grafikkort: Voodoo 3
Krets: voodoo 3
Format: s-video
Synpunkt: Funkar fint, bäst genom videon sen tv;n
Hade en 10m kabel innan som jag bara fick s/v med, sen köpte jag mig en 5m märkeskabel. Då blev det kanon.....

Visa signatur

Shuttle SN45G. Matrox Parhelia 512. 120Gb Maxtor. 2*512 TwinMos Winbond Pc 3200. Barton XP 2500. MUSMATTA!!

Permalänk
Medlem

Tv-ut

Grafikkort: Hercules 3D prophet GTS 32 mb
Krets: Nvidia GeForce2 GTS 32 mb
Format: Komposit
Synpunkt: Mycket skarp och bra bild! När jag körde gamla detonator drivisar typ under 10 så var jag tvungen att starta om datorn när jag skulle slå över till tv´n, men detta är åtgärdat med nya detonator. Max upplösning är 800 * 600, vet ej om detta beror på kortet eller tvn.

Det bör dock tilläggas att jag har en Mark 20" tv som kanske inte är av allra bästa kvalitet och jag tvingas omvandla signalen med en SCART adapter.

Visa signatur

//PlunTzkY
Sys 1: Silent Xp 2400+, Dual 256 Pc2700, Abit Fx5200
Sys 2: Amd k7 slot @ 875 mhz ,Gforce 2 GTS 32 mb, 256 mb PC133, Mandrake 9.1

Permalänk
Medlem

Grafikkort: Ati Radeon 8500
Krets: -
Format: s-video
Synpunkt: Funkar skit bra, tråts att jag har en 5m lång kabel.
Plus till teater mode som spelar upp filmer på tv'n i orginal storlek (dvs en widescreen film visas i widescreen upplösning) .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Socker
Grafikkort: Hercules Geforce 2 GTS
och Sigma Designs Hollywood +
Krets: Geforce 2 och Hollywood +
Format: Båda på S-video
Synpunkt: På Hercules kortet är bildkvalteten OK, men inte mer - lite "suddig" och omständigt att man måste växla mellan bildskärm och TV - Twinview verkar bra på Geforce 4.
På Hollywood + kortet är bildkvaliteten OLSLAGBAR!! (bättre än stationär DVD-spelare !?!)- Synd bara att den bara kan visa Mpeg filer på TV:n

Det har juh kommit ett nytt kort går att förbeställa på www.realmagic.com som klarar allt som hollywood + korten klarar + divx (Mpeg-4) jag skall förbeställa ett

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Tips för er som har Geforcekort och inte vet vilken krets ni har, alla geforcekort förrutom geforce4mx (som har tvout inbyggt i chipsetet) behöver en extern tvenkoder krets för att visa TVbilden: gå in i inställningar för bildskärmen/avancerat och läs av under "geforce fliken"; "TV Encoder type"

Permalänk

Geforce 2 MX/400
Conexant BT869
S-VHS och Composite, kör S-VHS.
Schysst kvalitet, dock inte mer än 800x600. Stödjer även video overlay vilket gör att fönsterspelad film blir fullskärm på TVn. Jätteskönt! Tyvärr har jag 2 lite mörkare ränder mitt i biloden, vet ej om det beror på min 10m kabel eller kortet. Skulle tippa på det senare då det ligger bland elkablar..

Permalänk
Medlem

har gainward ti 460 golden sample, som e kombinerad s-vhs och video in på samma ut/ingång., tv out chipset är philips 7102, kör me nvidia drivers, och tv out funktionen i drivrutinerna funkar inte, men om jag kör med tvtool 6.0 beta så får jag bild på tv, typ super äckel mega bra bild om man jämför mot mitt förra gfx, ett pov gf2 pro med chrontel 7007 tv chip. detta kort roxxar för övrigt, då ja kan klocka det till 275/570 med öppet fönster .. så kan inget annat än rekomendera det!

Visa signatur

In Nomine Patris . Et Fili . Et spiritus Sancti.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. MASS

Det har juh kommit ett nytt kort går att förbeställa på www.realmagic.com som klarar allt som hollywood + korten klarar + divx (Mpeg-4) jag skall förbeställa ett

Jag räknar ner dagarna...

Permalänk
Medlem

Grafikkort:ASUS V3800 TNT2 ULTRA DELUX, gammal goding.
Krets: fettefan.
Format: S-VIDEO
Synpunkt: Bilden e vel ok men ganska jobbig att spela på o surfa e inte bra men de går fint att kolla film men man måste justera kontrast o svartnivån friskt samt det blir kan ter runtom o om man använder overscan blire utanför bilden.
ASUS drivers suger till detta kort, numera kan man inte få igång TVut på nya drivisar o ASUS drivisar funkar inte alls i annat än win 98 o ME samt att funktionen med både TV o Monitor endast har funkat 1ggr.

Visa signatur

Celleron II 700mhz, ASUS P2B-S, ASUS V3800 TNT2 Ultra Deluxe, 785 952k SAMSUNG ORGINAL, 6st diskar på IDE, 1st HDD, CD, DVD o brännare på SCSI, Promise ultra 100 och Promise ultra 133RAID kort, dubbla nätagg 2x300W.

Permalänk
Medlem

Grafikkort: ASUS V7700 Deluxe
Krets: Chronotel 7007
Format: SVHS Composit
Synpunkt: Mycket bra bild på både SVHS och compen, fördelen med chronotel kretsen är att man kan köra både svhs och composit samtidigt.

Visa signatur

If a word in the dictionary were mispelled, how would we know?
Steven Wright

Permalänk
Medlem

Grafikkort: Matrox G450 DH
Krets: Se ovan
Format: Komposit
Synpunkt: Lite besvärligt att få igång Clone. Trevligt att kunna flytta och ändra storleken på det som visas på tvn (endast senaste drivarna). Kanonsmidigt med DVDMax dock är G400DivX bra att ha. Fixar ju subtitles oxå :).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

problem

Hej...kör på en compaq presario 1700 ea med ati rage kort i, jag undrar hur man ska göra för att få färg på tv:n....det finns vara svhs ut och då blir bilden s/v...finns det något progg som "tvingar" composite(det blir färg när jag kör från min stationäre burk med ett geforce 2 mx med composite.....

Masa