Permalänk

PIO och DMA?

Hejsan!

I mitt BIOS på mitt moderkort så står det något om PIO och DMA.
Vad betyder detta och vad ska man välja?

Permalänk
Medlem

PIO och DMA har med ide kanalerna att göra. De du sätter in dina diskar och brännare osv.

Är en ide kanal satt på PIO innebär det att när data skickas mellan diskar eller genom kabeln så arbetar processorn samtidgt vilket slöar ner datorn rejält.

Är en ide kanal satt på DMA så jobbar inte processorn med datan som skickas mellan diskar eller genom kabeln.

Har du möjlighet att ändra till DMA så gör det, pio ska du aldrig köra med.

Permalänk

Okai, kanske är därför det känns som att disken jobbar lite slött...
Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Du kan ändra det med DMA och PIO inne i windows om du vill

Permalänk

Okai, men är det inte bäst att ställa in det i BIOS från början?
Var ställer man in det i windows xp?

Permalänk
Medlem

Jag gör det i windows, behövs inte ändra i bios. Vet iten ens om det är möjligt att sätta det där, jag har iaf inte den funktionen. Men det går lika bra i windows du gör följande:

Högerklicka på "den här datorn">Hårdvara>Enhetshanteraren>IDE ATA/ATAPI controllers>Egenskaper på Primary och Secondary>Avancerade inställningar> Finns sen en liten ruta där väljer du "DMA om tillgängligt".
Ändra detta på både primary och secondary channel.

Hoppas du förstår. Lycka te

Permalänk

Okai, tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Inga probs

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppen
Jag gör det i windows, behövs inte ändra i bios. Vet iten ens om det är möjligt att sätta det där, jag har iaf inte den funktionen. Men det går lika bra i windows du gör följande:

Högerklicka på "den här datorn">Hårdvara>Enhetshanteraren>IDE ATA/ATAPI controllers>Egenskaper på Primary och Secondary>Avancerade inställningar> Finns sen en liten ruta där väljer du "DMA om tillgängligt".
Ändra detta på både primary och secondary channel.

Hoppas du förstår. Lycka te

I BIOS brukar PIO/DMA mode stå på 'Auto' så moderkortet ställer sej i rätt läge beroende på vad som är kopplat till IDE-kanalen. Dock är M$ konservativa och låter sekundär IDE gå i PIO-mode default, iaf i Win2000, vet inte hur det är i XP då jag själv inte nyttjar det än.Det är en av standard-orsakerna till att folk har problem med DVD-brännare som kräver DMA för att bränna snabbt. Och som tidigare sagt så påverkar det ju även hårddisk-hastigheten.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk