Permalänk
Medlem

Canon IXUS i. wierd

tjena alla jag följde någons råd här i forumet här om veckan och inskaffade mig en party kamera som är liten och smidig...

ett litet problem jag har kommit på är att dem flesta bilder jag tar får jag röda ögon på personerna som är med i bild, förutom om dem är 0.3 - 0.8 meter ungefär ifrån kameran, då blir det bra bilder...

någon som har något tips ?

Visa signatur

amd64 3000+, 1024 mb DDR, 500 GB...

Permalänk
Medlem

andvänd red eye funktionen i kameran, funkar kanon på min ixus400
den funktionen hittar du när du stegar dig igenom på blixt knappen.

Sen borde du nog prova dig fram i det manuella läget på kameran, har märkt att vissa kort blir väldigt mycket bättre när man tar kort när det är mörkt.

Men som sagt det är en smak sak vad man drar gränsen på bra kort och inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wIKLy
andvänd red eye funktionen i kameran, funkar kanon på min ixus400
den funktionen hittar du när du stegar dig igenom på blixt knappen.

Sen borde du nog prova dig fram i det manuella läget på kameran, har märkt att vissa kort blir väldigt mycket bättre när man tar kort när det är mörkt.

Men som sagt det är en smak sak vad man drar gränsen på bra kort och inte.

ok, tack hitta det nu, ser ut som ett litet öga
hehe tnx alot !

någon som kan rekommendera någon mjukvara man kan använda för att bli av med röda ögon trots att dem uppstår...
trots allt digital kamera så bör finnas något...

Visa signatur

amd64 3000+, 1024 mb DDR, 500 GB...

Permalänk
Medlem

Går att ta bort röda ögon med Photoshop, Photoshop Elements, Gimp, Paintshop Pro eller nästan vilket annat bildbehandlingsprogram som helst.
Elements och PAintshop Pro har nog färgdiga funktioner för det...

Fotar du på fest kommer du att få röda ögon även om du använder antirödaögonfunktionen, även om det kanske kommer att minska något. För att den funktionen ska funka måste personen titta mer eller mindre rakt in i kameran så att pupillen reagerar och drar ihop sig. Detta sker väldigt långsamt om man är onykter.

Anledningen till att man får röda ögon är att blixten sitter nära linsen. Ljuset går då rakt in i ögat och studsar tillbaka till linsen. Detta bli OFTAST (inte alltid) värre ju mindre kameran är, eftersom avståndet då oftast behöver krympas mellan blixt och lins.