Dubbel uppkoppling ; WinNT ; behöver lite tips

Permalänk
Medlem

Dubbel uppkoppling ; WinNT ; behöver lite tips

Tjenare.

Ska hjälpa en person att fixa två uppkopplingar. Den nuvarande anslutningen går genom ett företags brandvägg och begränsar trafiken ganska rejält. Telia ADSL är beställt , det enda som fattas är nic, modem å splitter.

Nu till frågan, finns det nått LÄTT sätt att byta mellan de båda anslutningarna? (obs win NT) d.v.s. välja vilken anslutning som ska användas?
Skapa två användare, låta en ha uppkopplingen genom brandväggen och den andra genom telia är väll ett alternativ?

Sökte lite i forumet men hittade bara trådar om folk som ville koppla ihop 2 olika anslutningar...

/med reservation for eventuella(garanterade) gramatikfel... Out2getU.

Permalänk

Om du med WinNT menar goa gamla NT4 så är det dessvärre så att det är lite meckigt om du skall ha två olika inställningar på samma NIC och kunna växla mellan dessa. Det finns dock lite trevliga program som kan spara flera olika inställningar och sen kan man snabbt och smidigt växla mellan dessa. Man behöver inte ens logga ut mellan varven. Inte bara IP-inställningar utan även proxy etc. Typ alla nätverksrelaterade inställningar. Dessvärre är det enda programmet, som jag känner till, komersiellt och jag vet inte om man får göra "reklam" för det här i forumet...

Prova att googla lite, det finns som sagt program för det du vill åstadkomma.

/Peter

Permalänk
Medlem

Tack för svaret.

Jappz det är gamla nt4:an jag menar. Det kommer dock att sitta två nätverkskort i den, ett for den gamla anslutningen och ett for den nya dsl anslutningen. Ska även ta och leta lite efter progs, borde ju finnas nått som uppfyller mina krav

Permalänk
Medlem

MultiNetwork Manager från Globesoft fixar det.
http://www.globesoft.com/software_products_expand.asp?product...

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk

Med två NIC:ar är det bara att slänga upp rätt routingtabell så skall nog saken vara biff utan att du behöver något extra program. Använd switchen -p när du lägger till ett routingentry så ligger det kvar nästa gång datorn bootar....