Datorn rebootar (ja den har ni hört förr)

Permalänk

Datorn rebootar (ja den har ni hört förr)

Min dator är inte som den ska. har tur om jag klarar av att få in den här posten.

Den slår av sig konstant, ofta hinner jag inte ens in i Win Xp, och ofta slår den om innan jag ens hinner starta något program.

Läst en del trådar här om minnesproblem eller Nätagg.
Enligt memtest är minnena ok, har testat olika, nätagget är på 400w och jag har endast ett grafikkort och en HDD inkopplad.

misstänkte HDD problem då den klickat och buggat, så jag köpte en ny men problemet kvarstår , får inte ens in win xp, rebootar under installation

Vad fasen är det? Jag har inte ekonomi att köpa nytt allt i datorn, enligt alla ställen jag kan testa och läsa verkar allt vara ok.
Det "klickar" till då den rebootar, som det skulle vara HDD problem men diskarna funkar och har ju en sprillans ny.

Under memtest rebootade den inte något, vilket är lite knasigt.

Ursäkta för att jag skriver kort och som en språkligt oduglig men jag har ju bråttom

Permalänk
Medlem

Värmeproblem kanske? Pröva att köra med öppen låda för att se om det blir någon skillnad.
Annars kan det vara ESD-skada och är då är det väl bara att byta ut den delen som är skadad.

Visa signatur
Permalänk

Vad är ESD-skada?
Värmeproblem är det inte. Jag sänkte lite grejer på moderkortet och byttegrafikkort och då fungerade datorn igår, men idag har den efter 20 min rebootat en gång... Konstigt att det kom tilbaka. så

Permalänk
Medlem

ESD:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=23041...

Det är svårt att säga vad det kan vara, kanske nätagget, vad är det för märke på det?
Om det är ett dåligt märke så spelar det ingen större roll vilken watt det är, det kan vara riktigt uselt ändå.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad är det för moderkort? Om det är ett mk med AMD-processor prova med att disabla "Interleave" alt att köra med felsäker inställning.

Du kan även höja spänningen till minnena så dom körs på 2.6V vilket dom inte tar någon skada på.

Ovanstående är vad jag fick göra på frugans dator med ett KT400-moderkort pg.a stabilitetsproblem och eftersom hon inte spelar några häftiga spel direkt så duger det för henne.