Permalänk
Medlem

c++

nån , som vet nån bra svensk manual till c++ `? skulle vilja lära mig

har suttit å mixtrat men kom inte fram till så mycket

Visa signatur

WMII

Permalänk
Permalänk
Medlem

man tackar

Visa signatur

WMII

Permalänk
Avstängd

Jag rekommenderar att ladda ner böcker på DC

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maharajan
Jag rekommenderar att ladda ner böcker på DC

... vilket är olagligt för det mesta.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
... vilket är olagligt för det mesta.

... fast vi utgår förstås från att han menade lagliga böcker, för han kan ju reglerna!

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk

Jag har skrivit en liten nybörjarguide till C++ också, det kan väl disskuteras hur bra den är men den är iaf nybörjarvänlig och på svenska Här kan du hitta den: http://www.blinkenlights.se/main.php?page=tutorials_read&read...

Permalänk
Medlem

mjo , nu har jag lärt mig lite men nu skulle jag vilja veta hur man sänder ett commando till "cmd , dos" jaj ,.-, ni fattar ?

Visa signatur

WMII

Permalänk
Medlem

system("copy foo.txt bar.txt");

eller nu vilket kommando du vill skicka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av independence
Jag har skrivit en liten nybörjarguide till C++ också, det kan väl disskuteras hur bra den är men den är iaf nybörjarvänlig och på svenska Här kan du hitta den: http://www.blinkenlights.se/main.php?page=tutorials_read&read...

Tog en snabbtitt på din guide... Verkar vara en vettig nybörjarguide, men... jag anser ju definitivt att man ska följa alla standarder... redan i del 2 använder du "void main"... har inte kollat resten Men bra jobbat!

Visa signatur

//Sami

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av d01sh
Tog en snabbtitt på din guide... Verkar vara en vettig nybörjarguide, men... jag anser ju definitivt att man ska följa alla standarder... redan i del 2 använder du "void main"... har inte kollat resten Men bra jobbat!

Det var ett tag sedan jag skrev guiden, men i del 3 och 4 har jag använt int main så jag tror att det är det som används igenom resten av guiden. void main var nog bara för att programmet som man testar kompilatorn ska bli så kort och enkelt som möjligt. Du får gärna skriva en liten kommentar och sätta betyg på guiden så andra kan få en uppfattning om hurdan guiden är med Tack så mycket för kritiken hur som helst!
Till författaren: Det finns även en hel del andra bra resursen på siten jag länkade till om du vill fördjupa dig i programmering lite

Permalänk
Hedersmedlem

independence: int main() är kortare än void main()

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
independence: int main() är kortare än void main()

Men '' är kortare än 'return 0;'

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
independence: int main() är kortare än void main()

Syftade på att man måste ha en "return int;" i main-funktionen då för att det ska bli korrekt kod..

Permalänk
Medlem

independence: Det är inte "korrekt kod" heller om du kör en void main, det funkar, men det är inte rätt. Samma med return 0.

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogix
independence: Det är inte "korrekt kod" heller om du kör en void main, det funkar, men det är inte rätt. Samma med return 0.

Är inte return 0 heller korrekt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av independence
Syftade på att man måste ha en "return int;" i main-funktionen då för att det ska bli korrekt kod..

Nej det måste man inte. Om man utelämnar return i main så räknas det som return 0. Däremot ska det inte vara void main någon gång.

Permalänk
Hedersmedlem

Don_Tomaso: Skulle tro att han menade att man kan köra utan return 0; men det är inte rätt.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso

Är inte return 0 heller korrekt?

Se nedan:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ereinion
Nej det måste man inte. Om man utelämnar return i main så räknas det som return 0. Däremot ska det inte vara void main någon gång.

Så jag menade, och skrev

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Don_Tomaso: Skulle tro att han menade att man kan köra utan return 0; men det är inte rätt.

Jo

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem

Ett litet citat från C++ standarden (3.6.1):

Citat:

If control reaches the end of main without encountering a return statemen, the effect is that of executing return 0;

Alltså sparar man tecken genom att använda int main

Permalänk
Hedersmedlem

Ereinion: Vart har du saxat det där ifrån? Kan vara kul att läsa om C++ standarden...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Man måste köpa den, men jag har för mig man kan få utkast till standarden från deras hemsida, men då är det ju inte 100% rätt kanske.

Permalänk

Jasså ja, då är det väl jag som gått och blivit galen då Kanske är det pga att jag brukar få varningar om att jag inte har någon return-rad om jag utelämnar den. Jag ska ändra i guiden direkt iaf, och tack för hjälpen att klara ut det hela och förbättra guiden