Permalänk
Medlem

Få ner värmen i min Athlon XP +2500

Har en Athlon XP +2500 (barton) med fläkten Arctic Cooling Copper Silent 2 TC, grejen är att om jag klockar den till +3200 så blir cpun ca 59-62 grader varm, den kör stabilt, men värmen oroar mig, ngn som har ett bra tips på vad jag skall köpa för att få ner värmen? (ny fläkt? etc)

Mitt moderkort är : Socket A, Asus A7N8X Deluxe

Permalänk
Medlem

Vattenkylning? Ett billigt kit för 995:- som är för både CPU, NB och GFX

http://www.datadelar.se/product_info.php?cPath=250&products_i...

Annars så köp en Thermalright fläns och klämm på någon fet fläkt se till att fläken blåser ganska många CFM minst 25CFM iaf...

Permalänk
Medlem

Den där vattenkylningen är sämmre än bra luftkylning, ang. din temp så är den i högsta laet men absolut ingen fara, annars köp en Zalman cnps 7000A AlCu.

Permalänk
Medlem

Jag jämförde min fläkt (Arctic Cooling Copper Silent 2 TC) och Zalman cnps 7000A AlCu. Artic har 1400-2800 ±10% rpm medan zalman har 1350~2400 ±10% rpm.
Blir inte kylningen sämre med zalman?

Permalänk
Medlem

Nej, Zalmanen är mycket bättre, det är inte bara hur mycket fläkten varvar som spelar roll, Zalmanen har mycket större flänsarea vilket ger bättre kylning.

Permalänk
Medlem

Vattenkylningspaketet...

Hej, är detta verkligen skitdåligt? Jag har originalkylning på min cpu, nb och mitt grafikkort....
är det inte bättre än originalkylningen? kan man inte då förbättrakylningen med bättre delar i framtiden t.ex. bättre radiator med bättre fläktar, nya block etc?

tänkte faktiskt köpa detta paket... men om det är sämre än en p4 northwood box fläkt så kan jag ju kanske köpa det och köpa bättre delar till det senare?

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk

Skaffa mer fläktar,ny cpu kylare(7000B-Cu rekommenderas;)) eller byta kylpasta(Artic Silver 5?)....eller så kan du städa lite i datorn få bort damn och det;)

Permalänk
Medlem

Re: Vattenkylningspaketet...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zoxx0
Hej, är detta verkligen skitdåligt? Jag har originalkylning på min cpu, nb och mitt grafikkort....
är det inte bättre än originalkylningen? kan man inte då förbättrakylningen med bättre delar i framtiden t.ex. bättre radiator med bättre fläktar, nya block etc?

tänkte faktiskt köpa detta paket... men om det är sämre än en p4 northwood box fläkt så kan jag ju kanske köpa det och köpa bättre delar till det senare?

Det är inte sämmre än en boxed kylning men det är absolut inget bra vattenkylningspaket.

Permalänk
Medlem

Kör själv runt 60 grader med min signatur och visst är det varmt, men va sjutton, datorn är ju råstabil så varför ändra...

Visa signatur

---------------------------------------------
Antec Sonata II, Gigabyte 965-DS4,, Intel Core2Duo 6300, 2x1024mb DDR2, Samsung 250gb HD, Hyundai Q17s TFT, Sapphire 1900XT 256mb, Hauppage 150PVR

Permalänk
Medlem

men...

men som sagt kan man inte göra så att det kitet blir bättre genom att enkelt bara byta radiator och fläktar till den? eller kanske köpa ett antarctica block till cpu istället?

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

jag fick då bättre än med zalmankylaren..

sååå prova själva innan ni kommenterar

men självklart spöar dangerdengrejjer tex kittet men man får juh vad man betalar för inom alla områden i vår vardag ..

Permalänk

Min storebror har en 2500+ med en termaltake vulcano 12extreme som jag har för mig ligger på ca 48 grader i idle när man kör den som 3200... men då låter den rätt mycket ( man kör på max ). vattenkylning är ju alltid trevligt

Visa signatur

I like my women how I like my wiskey....
12 years old and mixed up with coke!

Permalänk
Medlem

SÅåååå hög temp! Kör på 2500+ och ja har dratt upp till 3200+ o när ja inte rör den så ligger den på 38-39 grader! i full load ca 45 grader!

Visa signatur

[MSI K8N Neo2 Platinum] [2x512MB TWINMOS] [AMD A64 3200+ Winchster @4100+] [Leadtek 6800LE 420/870 1,3V 3Dmark 03 12507] [200GB + 160GB SATA]

Permalänk

Som vanligt kan man inte lita *alls* på temperaturskillnader mellan olika moderkort.

Det är inte ens säkert att ens egna siffror stämmer, men man använder dem relativt sett....t.ex om du bytt fläkt/kylare - skillnaden mot tidigare uppsättning är det intressanta, inte att jämföra med andra.

/J