Permalänk
Medlem

Kan jag flytta XP?

Jag undrar om jag kan flytta windows XP från min lilla 3gb hårddisk till min större S-ATA disk på 160gb och ändå behålla alla filer och program jag har på den stora, utan att behöva formatera om den?

är väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig med detta.

Permalänk

kan du inte göra backup på den med Norton Ghost eller nåt sånt?

Visa signatur

Anders & Måns: Oj vad mörkt det var, här kan det inte ha varit tänt på länge!
Mitch Hedberg: Jag hatar polotröjor, det känns som om man blir strypt av en riktigt svag person, hela dagen.
R.I.P Övriga Ämnen 2001 - 2005

Permalänk
Medlem

hur gör man det då?:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Purgatory
hur gör man det då?:P

Man skaffar sig Norton Ghost till att börja med...

Permalänk
Medlem

Även om det går så är det inget att rekommendera, bättre med en färsk ominstallation.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Även om det går så är det inget att rekommendera, bättre med en färsk ominstallation.

Varför? Lyckas man klona disken så är resultatet inte sämre än vad man hade innan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HerrEkberg
Varför? Lyckas man klona disken så är resultatet inte sämre än vad man hade innan.

Det är aldrig fel med en ren ominstallation av windows, det behövs ibland.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk

om du har tillgång till en annan dator... koppla in din 3gb hdd som slave i den andra datorn.. kopiera över filerna till den datorns hdd.. (i en mapp) sen e de bara att kopiera över de filerna till den nya hårddisken.. så att de ligger på den som de gjorde på din gamla.. eller koppla in 3GB hdd:n o satan i den andra datorn.. o kopiera från gamla till nya hdd:n.. det borde funka.. (har aldrig testat på sata hdd:s men med vanliga ata-hdd:s)

Visa signatur

AMD Athlon X2 64 3800+ <> Asus EN8500GT <> Asus M2V <> 2048MB RAM

Permalänk
Medlem

Jag har båda diskarna i samma dator, den lilla med Xp och antivirus och sånt och den stora med allt annat (spel m.m.)

Så det är bara att kopiera över allt till en mapp i den stora disken och sen koppla ur den lilla?

Permalänk
Gäst

dolda filer o sånt då?

Permalänk
Medlem

Testade att kopiera hela den lilla disken (3gb) till den stora (160gb) men det gick inte att få över vissa systemfiler, vad ska jag göra åt detta?

Permalänk
Medlem

På ultimate boot cd´n finns det kloningsverktyg, det tar 20timmar eller något sådant att klona disken om jag inte missminner mig nu?... jag gjorde det på min frus dator för ca. 3månader sedan & XP fungerar felfritt än i dag. Jag använde HDClone.

HDClone är lite mer användarvänligt än g4u och skapar identiska kopior av hårddiskar. Det fungerar även att kopiera över en partion till en större, till exempel om man har en 30 Gigabyte hårddisk och vill kopiera över den till en större på 80 Gigabyte. Starkt rekommenderat program ifall man bara vill kopiera en hårddisk. Tyvärr stödjer inte detta program SerialATA-hårddiskar eller hårddiskar som sitter på kontrollerkort där man behöver 3:e-partsdrivrutiner.

http://www.sweclockers.com/html/artikel/art_040321_felsoka_da...

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=36420...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Tackar så mycket:D ska testa det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Purgatory
Jag har båda diskarna i samma dator, den lilla med Xp och antivirus och sånt och den stora med allt annat (spel m.m.)

Så det är bara att kopiera över allt till en mapp i den stora disken och sen koppla ur den lilla?

Nej.. fel... de var inte riktigt så jag menade... gör man så som jag skrev förut så får man med alla systemfilerna.... no problemas

Visa signatur

AMD Athlon X2 64 3800+ <> Asus EN8500GT <> Asus M2V <> 2048MB RAM