Stort hårddiskproblem

Permalänk
Medlem

Stort hårddiskproblem

Jag vet inte riktigt vart jag ska börja men here goes..

Köpte ny hårddisk till dreamhack, kunde ju behövas tyckte jag..
Till detta förlje även ett kontrollerkort pga platsbrist...

Pga felkoppling och slöhet så användes inte kontrollerkortet och jag satte dvdn på det istället, ganska dumt eftersom den då inte gick att använda.

Väl hemma igen ger jag mig i kast med att koppla rätt och sätter de 2 hårddiskarna på IDE 1 på kontrollerkortet och dvdn tillbaka på moderkortet...

Startar datorn och sticker iväg på toaletten, väl tillbaka håller windows på att köra någon scandisk i uppstarten, och efter det går allt åt skogen...

Explorer krashar så fort jag går in på min nya hårddisk, kör en scandisk och reparerar det mesta, nu funkar lite utavcsakerna i allafall. När jag går in på vissa mappar krashar explorer fortfarande och en massa rar-filer har blivit corrupt.

Men det värsta är att när jag går in på min gamla hårddisk som inte krånglat något alls så krashar även explorer då samt att när jag kollar på vissa filer så har de blivit utbytta mot annan data. Jag har läst in en massa filmer med min dv-kamera och nu har de helt plötsligt blivit en musikvideo eller något annat, jag ser den nere på previewn för windows mediaplayer krashar när jag försöker starta den...

Efter många om och men tänkte jag att det kanske är kontrollerkortet eller ide-kabeln som är trasig så tillbaka med hårddiskarna på moderkortet, nu funkar mer filer, men långt ifrån alla, data är fortfarande corrupt och utbytt.. Scandisk på båda diskarna, hjälpte inte...

Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra? Är filerna förlorade för alltid eller finns det något sätt att fixa till det?

Kontrollerkort: Promise Ultra100 TX2
Hårddiskar: Seagate 200gb (den nya)
Maxtor 200gb, den gamla som aldrig krånglat med allt dv-material på...

Jag har scannat efter virus på alla diskar, hittar inget.. Jag har ingen aning om vad jag ska göra.. Oerhört tacksam för svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Kör ett diagnostiktest från tillverkaren på hårddisken vettja.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Programmet GetDataBack kanske kan återskapa några av filerna iaf...

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Genom att köra ett diagnostest får jag väll inte tillbaka den skadade datan?

Många säger att GetDataBack är det sista programmet man ska köra... hmm, men det är väl enda chansen antar jag

Permalänk

Så länge du inte kör GDB från den partition som ska återställas ska det inte vara någon fara.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Låter verkligen som ett problem med kontrollerkortet. Anledningen att allt inte blir bra när du kopplar ur det torde vara att skadan redan är skedd...

Jag hoppas att du felsöker kontrollerkortet på lämpigt sätt innan du försöker använda det igen.

(Har själv haft liknande problem, och jag kan verifiera att explorer lätt hänger sig om den får lite funky dataströmmar...)

Lycka till iaf, dataförlust är verkligen inte kul :/

Visa signatur

~warez the phuture~