Permalänk
Inaktiv

två datorer i en?

är det möjligt att baka in två datorer i en så att man besparar utrymme?

att på något smart sätt ha två olika xp:n installerade i samma dator som fungerar oberoende av varandra så att den ena klarar sig om den andra får virus eller andra problem?

Permalänk
Medlem

Du borde kolla på en produkt som heter nicklock (tror det är så...)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Inaktiv

är det någon som använder den här tekniken i forumet?
det verkar avancerat för en vanlig användare.

Hur gör ni? Har ni en dator för allt?

Permalänk
Medlem

men har du två operativsystem så ser jag framför mig en windows miljö och en linux miljö? eller har jag fel? isf är det ju bara att konf lilo eller grub vad man nu vill använda att boota både på windows och linux

är det mer så att du vill kunna ha flera operativsystem samtidigt är det som nån tidigare länkat till vmware som gäller!

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk

Såg nånstans att Transmeta håller på och utvecklar processorer som ska klara av att köra flera operativsystem samtidigt.

Permalänk
Avstängd

IBM datorer har det som standard. Med PC datorer är möjligheterna många.
Men från Microsoft finns Virtual PC
Från VMware finns vmware
och för Linux finns jättemånga alternativ, men det vanligaste är Usermode Linux.

Förr i tiden (5 år sedan?) fanns det chassin med plats för dubbla moderkort och växlare så att du hade en skärm och ett tangentbord etc för både en PC och en AMIGA i samma dator.

Vad EXAKT är det du ska göra? finns alltid fler möjligheter eller andra svar om du speciferar dig så mycket som möjligt.

Visa signatur

lyckegard: Ditt beteende i denna tråd gör att du skrapar ihop till en varning.

Permalänk
Inaktiv

Jag försöker skapa två system som inte tar ohyggligt mycket plats och som inte sprider virus till varandra.

En dator ska vara till för riskverksamhet där den kan tänkas haverera av virus.

En andra dator ska vara till för verksamhet utan störningar.

Jag vill inte ha två antec sonata under mitt skrivbord. De tar alldeles för mycket plats.

Jag funderar på en lösning där en dator befinner sig i ett annat rum och att man switchar mellan de två datorerna men då ska skärm mus och tangentbord användas till två datorer.

Permalänk
Avstängd

Mini-itx kanske?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kallen
Jag försöker skapa två system som inte tar ohyggligt mycket plats och som inte sprider virus till varandra.

En dator ska vara till för riskverksamhet där den kan tänkas haverera av virus.

En andra dator ska vara till för verksamhet utan störningar.

Jag vill inte ha två antec sonata under mitt skrivbord. De tar alldeles för mycket plats.

Jag funderar på en lösning där en dator befinner sig i ett annat rum och att man switchar mellan de två datorerna men då ska skärm mus och tangentbord användas till två datorer.

skulle fortfarande köra på VMware, då den har möjligheter att välja hårdvara så som antal nic, mängd minne, antal cd/dvd-enheter, ljudkort, usb COM/LPT.
I alla fallen så finns det möjlighet att att ha virtuell hårdvara tex ett virtuellt nic som bara är "ihop kopplat" mellan de virtuella datorerna. Du kan ladda iso-filer istället för att använda den "riktiga" cdn. COM-porten kan laddas med en data-fil som skriver all signaler som skulle ha kommit ut via porten om det hade varit en riktig.
Man kan till dela olika virtuella datorer olika mycket minne (självklart inte mer än datorn själv har fysiskt)
Man kan välja om diskar ska köra via SCSI eller IDE samma med cd/dvd.
Diskarna använder sej av sk. "snapshots" dvs du installerar windows konfar upp det som du vill ha det, tar en "snapshot". Därefter så kan du ominstallera hela den virtuella datorn till Linux om du vill, vill du sedan ha tillbaka windows så väljer du bara "revert to snapshot" så är allt som det var innan. De virtuella hårddiskarna tar inte heller all den plats som du har formaterat disken till. Väljer du att partitionera upp disken i en stor 10 gb disk så blir filen i "vanliga" Windows bara lika stor som du har fyllt den virtuella-disken. (om lite omständligt att förklara)

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kallen

Jag funderar på en lösning där en dator befinner sig i ett annat rum och att man switchar mellan de två datorerna men då ska skärm mus och tangentbord användas till två datorer.

En KVM-extender borde väl lösa detta rätt snyggt? Finns ju såna som kör med vanligt tp-kabel, kan ha dator upp till 300 m från tangentbord, skärm och mus... Kolla www.blackbox.com, dom har en hel del såna prylar... Kanske inte den billigaste lösningen dock.