Permalänk
Medlem

Damsög ett grafikkort:( vart massa små gröna fulla gubbar på bilden(artifacts)

Visa signatur

Dator1: Amd 2800+ 2,2GHz || 2*512Ddr || 2*160Gb S-ata (raid 0) || Radeon 9800se @ pro || 3dmark 03= 6258
Filserver: Dual p2 2*450Mhz || 4*128ecc sd ram || Maxtor ultra ata adapter || 200+160+80+80=520Gb ||
Mitt htpc projekt: [B]At --> "atx" [/B] lanrouter: [B]Lite plåt lite router [/B]

Permalänk
Medlem

nu blir jag orolig...jag dammsög min polares data förut:S......vill ju inte att den pajjar helt plötsligt nu...man kanske kan hälla batteri vatten i burken i skaka runt lite **(obs skämt)**
det finns ju sånna statisk electrisitet armband man kan köpa som ska leda bort all statisk elektrisitet...om man nu stter på det på damsugarn så kanske det minskar risken??

Permalänk
Medlem

Om man nu inte ska bry sig om ESD kanske någon kan tala om varför vi på jobbet har ledande specialgolv, ledande specialskor och ledande ytor på alla arbetsbänkar, samt att alla verktyg är tillverkade i metall eller konduktiv plast? Det vore ju bara en onödig kostnad om ESD inte var någon som helst fara..

Om luftfuktigheten är låg och en person går över en helt vanlig matta eller ett plastgolv kan han bygga upp en potential på många kV. Om han sedan börjar gräva i sin dator kommer laddningen att vilja finna sin väg till jord, och denna väg kan gå genom många dyra komponenter.

Med allt mindre linjebredder i moderna kretsar blir de ännu känsligare. Gate-oxiden på en MOSFET kan vara väldigt tunn, och om ett genombrott uppstår läker det inte utan komponenten är förstörd. Vanligare är att en latent skada uppstår, som inte märks förrän efter en tids drift eller då man försöker pressa komponenterna till det yttersta, dvs överklocka. Risken är då att användaren skyller på "skitprylar" i stället för att skylla på sitt eget slarv.

Vissa komponenter är notoriskt känsliga. En laserdiod tex är mycket lätt att skada med ESD (och mycket lätt att bränna pga feldrivning, men det är en annan historia..).

Som hobbyist behöver man inte investera mycket pengar i ESD-skydd. Ett handledsband och en vikbar ESD-matta att lägga komponenter man jobbar med på räcker gott. Bägge skall givetvis anslutas till jord, tex genom att ansluta dem till jordblecket på närmsta vägguttag. Det finns även speciella stickproppar med plaststift som bara ansluter jord, men en klämma räcker gott såvida uttaget är petskyddat för att eliminera risken att en lossad klämma kommer åt nätspänningen.

Försök inte plocka ihop egna ESD-skyddsprylar. Varje del SKALL ha MINST 10 Mohm resistans mot jord. Detta är en MYCKET viktig säkerhetsdetalj. Om man jobbar med nätspänningsförande kort och kommer åt nätspänningsförande delar har man annars kopplat in sig mellan fas och jord på ett mycket effektivt sätt. Den höga resistansen ser även till att ladda ur dig sakta och fint så du slipper få en stöt varje gång handledsbandet tas på.

När det gäller dammsugare kan det inte rekommenderas såvida dammsugaren inte är ESD-säker. Inte heller borstar kan rekommenderas såvida dessa inte är gjorda i konduktivt material (konduktiv plast) och du själv är ESD-skyddad.

Edit: Att sätta ett handledsband på dammsugaren hjälper inte, på en riktig ESD-dammsugare är munstycket tillverkat i konduktiv plast och säkert anslutet till jord.

Permalänk

stora lungor brukar fungera bra, glöm inte svälja först bara

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM
martin.eksit. - EP 8RDA+ - XP2400+ - Prophet 9700 Pro - HyperX 512Mb - WDC 120Gb, SGB 120, 200 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mattan_carpet
stora lungor brukar fungera bra, glöm inte svälja först bara

ska man suga in dammet i lungorna menar du eller?

skämt o sido. På ett elektonikföretag som jag jobbade på, där hade man tillockmed speciella arbetskläder med insydda metalltrådar i, bara för att undvika statsik elektrisitet. dom hade även speciella luft torkare (tror jag det va) bara för att få sånt bra ESD skydd som möjligt, visst dom hade juh även speciella golv, arbetsytor, lödstationer, verktyg, stolar, osv. bara för att ESD är ett sådant stort problem inom Elektronik området.
Så en burk med luft, en ESD-matta och ett ESD-armband. borde räcka mer än nödvändigt åt er vanliga dödliga. Men Ingen Damsugare i datorn som så många andra har sagt. undvik även laserskrivaren också, eller kopiatorn. (blir så mycket gnistor över allt med all toner.)

Visa signatur

Elda upp skiten så de rycker om den!!!!!!!!!!!!!

Permalänk
Medlem

Och vart köper man detta? Tänker på ESD-Mattan, Armbandet och burken med luft.

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Medlem

jag har aldrg damsugit något i mitt liv (14år)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FEvE
Och vart köper man detta? Tänker på ESD-Mattan, Armbandet och burken med luft.

chlas ohlsson har, finns även hos elfa fast mycket dyrare, finns tillomed på Biltema har jag för mig.

Visa signatur

Elda upp skiten så de rycker om den!!!!!!!!!!!!!

Permalänk

Det brukar gå ganska bra att dammsuga men man ska tänka på att det genereras statisk elektricitet i dammsugarslangen av alla partiklar som passerar genom plastslangen. Man bör hålla röret en bit ifrån och inte jamsa runt

Tryckluft är det absolut bästa. (tycker jag) Som någon skrev är det kondens i tryckluften men som regel har man ju en vattenavskiljare (el. tork) och om inte annat kan man ju se till att det inte ligger flera liter vatten i tanken. Den lilla fukt som kan komma tror jag inte är något att oroa sig speciellt över, men vill man ändå oroa sig kan man ju vänta någon timme på att det torkar.

Även tryckluften kräver ju sin försiktighet så man inte blåser sönder någon komponent, och det kan vara bra att hålla fast fläktar så inte dessa varvas ihjäl.

Någon skrev något om destvatten, på skämt i och för sig, men går det att skölja ur sunkiga tangentbord med detta?

Permalänk
Hedersmedlem

Vanliga hushållsdammsugare ska under inga omständigheter användas i närheten av en öppen dator. Risken är ännu större vintertid då det är mycket torr luft.

Dammsuger man i datorn är risken för att man har sönder en komponent mycket stor. Dessutom blir man automatiskt av med garantin på samtliga komponenter i datorn eftersom man inte hanterat dem enligt anvisningara, dvs utan esd-skydd. ESD-skador täcks vanligen inte av någon garanti utan man anses ha utsatt produkten för onormalt slitage eller något liknande.

Till er som dammsuger datorn:
Fortsätt gärna med det, men tips inga andra om att göra samma sak. Detta är ungefär som att tipsa andra om att inte använda säkerhetsbälte för att man själv aldrig har krockat.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Köp tryckluft på burk det är det bästa! Då får du bort allt utan att riskera nått plus att det är lite mer tryck än i lungerna Används ofta på datorbutiker när dom får in "lurviga" chassin.

Visa signatur

R7 3700x | Gigabyte x570 I | Alpenföhn Black Ridge | HG Osmi 3.0 | Gigabyte RTX 2060 itx

Permalänk
Medlem

Blä andvänd hårtorken

Visa signatur

-_

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabban
chlas ohlsson har, finns även hos elfa fast mycket dyrare, finns tillomed på Biltema har jag för mig.

Okey! Tack.

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zees
Blä andvänd hårtorken

jaa du det värkar ju ännu smartare än att dammsuga den...

Permalänk
Medlem

WOW en idé!!! Blås ut skiten med hjälp av: en mun, lungorna och ett gott humör!

Visa signatur

AMD Athlon 64 2800+ @ 1.84 GHz || 1024 MB RAM || Radeon 9800 pro || 160 GB Sata

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nystan
jaa du det värkar ju ännu smartare än att dammsuga den...

fördelen med hårtork är att man behöver inte ha den i närheten av datorn = inget går sönder.
nackdelen är dock att den inte tar ut så mycket mer än dom största dammtussarna vilket gör att tryckluft fortfarande är mycket bättre

Permalänk
Medlem

Men hur farligt är det om man bara dammsuger flänsar och fläktar? Jag är ju inte så dum så att jag går på kretskorten.. =/

Permalänk
Medlem

eller så sätter man bara dit det långa järnröret, och fäster ESDbandet på det. bara att köra. (se upp med var du pekar dock)

Edit: Ursäkta. läste inte hela tråden. lyssna inte på vad jag säger.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Oavsett hur man blåser eller suger så bör man se till att inte fläkten snurrar av blåset/suget och man bör ha datorn helt avstängd,men lämpligen ansluten till jord.
snurrar fläkten av suget/båset så genereras ström som kan förstöra saker som inte förväntar sig att ström skall genereras av fläktarna. Dessutom kan ju lagring i fläkten ta stryk.

Tryckluft kan ha den nackdelen att den pressar in dammpartiklar i utrymmen det inte hade hamnat i annat fall. Det kan mycket väl tryckas in en massa skit i lagrena eller rent av optiken i CDROM/DVD.

Jag kör med dammsugaren, fast på avstånd och ser till att fläktarna inte snurrar. Det har fungerat bra i alla år. Dammet försämrar kylningen så gör man inget alls så är inte det heller bra.

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk
Medlem

Dammsuger min dator regelbundet. Kör över moderkort, grafikkort, i alla fläktar och HDD. Sen måste man pilla bort processorkylningen för att kunna dammsuga den rejält. Jag använder inga jävla munstycken eller nåt, har rispat till sakerna dåodå men vafan det håller se sign. för prylarna

Visa signatur

_:_

Permalänk
Medlem

Damsugade min gammla dator en gång, den funkade inte bra efterdet

Mycket bättre med tryckluft...

Permalänk
Medlem

Sök.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =ezco=
Jag körde med dammsugare...tog bort det långa aluröret och körde med plaströret som sitter längre upp på våran damsugare..funkade bra och datorn är hur hel som hälst :D...Det är lite onödigt att lägga ut 100 spänn på en burk med luft? jag städar datorn regelbundet så det skulle bli hur dyrt som hälst..

Ingen hindrar dig, bara du inte kommer och gnäller här sen
Statisk elektricitet kan omedelbart döda eller skada komponenter. Men de kan funka bra ändå. Men en dag brakar det ihop, vem vet, kanske precis efter ditt sista dammsugarbesök?

Menar, det finns en anledning till varför företag inte tillåter folk med vanliga skor i sina lokaler. Av den enkla anledningen du laddas upp med flera tusen volt, och den höga spänningen kan förstöra om du lyckas ta i nåt du inte borde.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

And again.. BLÅS UT SKITEN MED MUNNEN!!!
Fan hur svårt kan det vara?

Visa signatur

AMD Athlon 64 2800+ @ 1.84 GHz || 1024 MB RAM || Radeon 9800 pro || 160 GB Sata

Permalänk
Avstängd

Har dammsugit många datorer med bra resultat.
En burk provade jag dammsugning som sista utväg då den var stendöd, den går än idag.

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Medlem

Än en gång: Bara för att just DU inte tror att något gått sönder när du dammsugit så betyder det inte att det är ofarligt!!!

Ett stort problem med ESD-skador är att det behöver inte nödvändigtvis visa sig omedelbart eller på ett drastiskt sätt. Tvärtom. Det kan bli en liten, nästan omärkbar, skada inne i en krets som visar sig långt efter själva händelsen. Därför: Sluta säga att "det gick ju bra för mig". DET VET DU INTE! Det kan visa sig senare! Sluta upp med att uppmana andra till att ta sådana risker!

Permalänk
Medlem

Ni som har dammsugit med gott resultat, har ni jordade uttag? Jag ska börja dammsuga nu nämligen, och jag har det inte... jaja, får väl se hur det går...

Visa signatur

Citerar: "Äldreboende i framtiden kommer bara vara ett enda stort LAN.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hector17
And again.. BLÅS UT SKITEN MED MUNNEN!!!
Fan hur svårt kan det vara?

Detta är ingefär som att blåsa med en blöt kompressor, enorma mängder vätska följer med din utandningsluft om du blåser, rekomenderas absolut inte.

När vi ändå är inne på esd: en öppnad esd-påse har i stort sett blivit förbrukad och kan nästan behandlas som en vanlig påse, esd-skyddet är i vissa fall borta. (nokias certifieringssnubbe som utbilldade ett par snubbar på jobbet klagade på detta när han såg att vi sparade på gammla esd-påsar för trasiga returer)

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

Kan bara ge ett tips, GE F*N i att leka runt med damsuagare i datorer., när man ser en gnista från likström så är typ en cm = 1000volt , dock utan ampere men fatta vad det ställer till med i burken jobbar med plast/vita/dry mtrl och tänk på att det finns stömförande plaster / elastomerer

Permalänk
Medlem

ska ni rensa datorn så använd allt ESDskydd ni kan komma över och plocka ut varje del för sig å rengör med tops eller dylikt (dock vet jag inte om tops genererar stat. el. eller ej)

annars kan man ju köra nått starkt avfettningsmedel på fingrarna och gnugga bort skiten för hand

Visa signatur

Opteron 165 CCBWE 0550XPMW | MSI Neo2 platinum 54G | 2x512mb Geil One S 1,5-2-2-5 @ 400mhz | Gainward GF 6800 GT | WD 100gb + Maxtor 200gb + Maxtor 250gb