Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KuttarOwe
Jag skulle behöva hjälp med att lösa ett ekv.sys. som jag får av en elektronikuppgift som inte verkar vara alltför lätt. R1 och C2 ska vara variabla i uppgiften och det gäller en effektanpassning som ger ett jobbigt system och jag skulle vara evigt tacksam om någon skulle vilja hjälpa mig med att lösa detta (förslagsvis med matlab)

(R1(K1^2+K2^2) + R1^2(2MK1K2+K1))/((K1+R1(1-MK2-wC2K2))^2+(K2+R1(MK1+wK1C2))^2) = 100/SQRT(2)

(MR1^2(K2^2-K1^2) + R1^2(K2-wC2(K1^2+K2^2)))/((K1+R1(1-MK2-wK2C2))^2+(K2+R1(MK1+wK1C2)) ^2) = -100/SQRT(2)

w=1000
C1=3.5*10^(-6)
L1=0.97
R2=6.5
C3=0.12*10^(-3)
M=wC1/(1-w^2C1L1)
K1=-100*R2/(1+w^2C3^2R2^2)
K2=100wC3R2^2/(1+w^2C3^2R2^2)

För att förtydliga så är det alltså m.a.p. R1 och C2 som detta ekv.sys. ska lösas.

Jag vore som sagt väldigt tacksam om någon skulle vilja hjälpa mig med matlabberäkningen då jag själv har bristande kunskaper i matlab.
Tack på förhand.

Knappar in följande i Maple (tror inte matlab klarar det där).

w:=1000;
C1:=3.5*10^(-6);
L1:=0.97;
R2:=6.5;
C3:=0.12*10^(-3);
M:=w*C1/(1-w^2*C1*L1);
K1:=-100*R2/(1+w^2*C3^2*R2^2);
K2:=100*w*C3*R2^2/(1+w^2*C3^2*R2^2);

solve({(R1*(K1^2+K2^2) + R1^2*(2*M*K1*K2+K1))/((K1+R1*(1-M*K2-w*C2*K2))^2+(K2+R1*(M*K1+w*K1*C2))^2) = 100/sqrt(2),(M*R1^2*(K2^2-K1^2) + R1^2*(K2-w*C2*(K1^2+K2^2)))/((K1+R1*(1-M*K2-w*K2*C2))^2+(K2+R1*(M*K1+w*K1*C2)) ^2) = -100/sqrt(2)},{C2,R1});

{C2 = .1097838076e-4, R1 = 104.7818675}, {R1 = 3418.494146, C2 = .1727271249e-5}

Permalänk

Matlab kan lösa funktioner genom feval.
Men maple är snyggare vad gäller symoblhanteringen imho... Fast matlab rockar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilmarinen
Matlab kan lösa funktioner genom feval.
Men maple är snyggare vad gäller symoblhanteringen imho... Fast matlab rockar

Är inte feval bara en funktionsevaluering? Dvs. mata in en funktion med ett antal variabler och sedan evaluera med angivna värden på dessa variabler?
Jag vill ju lösa mitt ekv.sys. som består av två ekvationer och två obekanta. Jag vet bara inte hur jag ska skriva in allting för att lösa det hela eftersom jag inte har några fina uttryck och det är så svårt att sitta och lösa ut R1 samt C2 och sedan lösa. Det är alltså det jag har problem med.
Jag är som sagt inte så bra på matlab men om jag har fel i ovanstående så får du gärna rätta mig och förklara/visa hur jag ska gå tillväga.
Tack på förhand!

Edit:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av raol
Knappar in följande i Maple (tror inte matlab klarar det där).

w:=1000;
C1:=3.5*10^(-6);
L1:=0.97;
R2:=6.5;
C3:=0.12*10^(-3);
M:=w*C1/(1-w^2*C1*L1);
K1:=-100*R2/(1+w^2*C3^2*R2^2);
K2:=100*w*C3*R2^2/(1+w^2*C3^2*R2^2);

solve({(R1*(K1^2+K2^2) + R1^2*(2*M*K1*K2+K1))/((K1+R1*(1-M*K2-w*C2*K2))^2+(K2+R1*(M*K1+w*K1*C2))^2) = 100/sqrt(2),(M*R1^2*(K2^2-K1^2) + R1^2*(K2-w*C2*(K1^2+K2^2)))/((K1+R1*(1-M*K2-w*K2*C2))^2+(K2+R1*(M*K1+w*K1*C2)) ^2) = -100/sqrt(2)},{C2,R1});

{C2 = .1097838076e-4, R1 = 104.7818675}, {R1 = 3418.494146, C2 = .1727271249e-5}

Jag tackar så mycket.
Var lite osäker på hur man löser ekv.sys. med matlab och maple är jag inte heller någon klippa på men det är tur att det finns duktigt folk som man kan fråga i alla fall.
Nu vet jag i alla fall att det är solve man ska använda (när det gäller maple) och vilket syntax det har.
Kan man få ett vettigt svar på varför matlab inte skulle klara av att lösa det där? Jag tippade på att maple inte skulle klara av det men jag hade tydligen fel.
Tack ändå. Det var jättesnällt gjort. Nu är jag dig evigt tacksam

Visa signatur

poff
borta

Permalänk

Istället för dumma feval ska du använda fina solve.
Den kan lösa funktionsuttryck. Finns i Symbolic math toolbox.
Ursäkta missen...

Permalänk
Glömsk

Med tanke på att den här tråden snart har 7000 inlägg tog jag fram lite statistik för att se vilka som är aktivast. Går säkert att använda till något roligt.

raol 826 Muzzafarath 551 damme 352 Hedis 227 pSyChO 187 roggles 179 KuttarOwe 172 Hale 158 magnifique 138 Haffe 128

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Oj, det var imponerande. Åttahundra posts i samma tråd.

Jag skriver sällan här eftersom jag nästan aldrig läser trådar som är klistrade. Ögonen bara hoppar över dem. Ibland har jag kommit på mig själv med att söka efter klistrade trådar.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

När vi jobbade med normalfördelning definierade vi dess "probability density function" och diskuterade den lite. Dock lärde vi aldrig oss att integrera den, utan använde bara miniräknare och tabeller till detta. jag har läst lite på Mathworld, och kommit fram till att det inte går att hitta någon primitiv funktion till integralen. Men jag undrar då, hur gör man för att (approximativt?) integrera funktionen inom ett intervall?

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk

Det absolut lättaste är att inte göra om något någon annan redan gjort... slå upp i tabeller
Men om man väldigt gärna vill göra det själv kan man MacLaurinutveckla uttrycket. Det går ganska bra så länge man håller sig inom små intervall, sen måste man ta med så himla många termer för att det ska bli en hyfsad approximation...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roggles
När vi jobbade med normalfördelning definierade vi dess "probability density function" och diskuterade den lite. Dock lärde vi aldrig oss att integrera den, utan använde bara miniräknare och tabeller till detta. jag har läst lite på Mathworld, och kommit fram till att det inte går att hitta någon primitiv funktion till integralen. Men jag undrar då, hur gör man för att (approximativt?) integrera funktionen inom ett intervall?

Det finns en uppsjö av metoder för numerisk integration (tillhör ämnesområdet Numerisk analys). En vanlig och enkel variant är att dela upp intervallet i en massa mindre intervall, och räkna ut ett approximativt värde för integralen på dessa intervall med någon formel som använder ett eller flera funktionsvärden i intervallet. (Det absolut enklaste är att approximera med en rektangel.)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janav
Vi ska definera Chi2 värdet på en uppsats gällande statistikdelen. Jag har ingen som helst aning om vad Chi2 är eller hur man definerar/skriver det.

helst skulle jag vilja lösa det själv. Så om någon bara skulle kunna förklara vad det är, samt vad man behöver för att lösa problemet så skulle jag vara tacksam :).

Det är helt enkelt normalfördelningen i kvadrat.

Permalänk
Medlem

Håller på att försöka rita upp en mandelbrotfraktal i java, men jag lyckas inte riktigt, det blir ett mönster och så, men det blir inte en mandelbrot.

Istället för att jag förklarar hur jag har gjort så tänkte jag att jag slänger in själva beräkningskoden, den är ng inte så svår att förstå. a är realdelen och b är imaginärdelen. Sen kvadrerar jag den och får a2 + b2i.

double a2 = (a*a) - (b*b); double b2 = 2*a*b; for (double i = 0; i<100; i++){ a2 = (a2*a2) - (b2*b2)+a; b2 = 2*a2*b2+b; if (a2*a2 + b2*b2>4){ return i;

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk

Var länge sen jag programmerade nu, men behöver du inte använda en temporär variabel för att lagra det "gamla" a2-värdet? Det känns som det blir tokigt när du uppdaterar b2.

double a2 = (a*a) - (b*b); double b2 = 2*a*b; for (double i = 0; i<100; i++){ a3 = a2; a2 = (a2*a2) - (b2*b2)+a; b2 = 2*a3*b2+b; if (a2*a2 + b2*b2>4){ return i;

Permalänk
Hedersmedlem

Det här är säkert redan besvarat på något vis, men eftersom tråden är 226 sidor med maxinställning just nu så är jag faktiskt för lat för att kolla.

Jag skulle behöva ett enkelt sätt att få tag på alla faktorer för tal, gärna något som funkar till stora tal (över miljarder iaf) och inte är för jobbigt att programmera.

Det enda sättet jag vet är att prova att dela talet med alla tal mindre än x/2, och kolla om det blir någon rest (med modulus). Det måste ju finnas bättre sätt?
Jag hittar massor av sätt för primtalsfaktorer när jag söker men inget annat.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Det här är säkert redan besvarat på något vis, men eftersom tråden är 226 sidor med maxinställning just nu så är jag faktiskt för lat för att kolla.

Jag skulle behöva ett enkelt sätt att få tag på alla faktorer för tal, gärna något som funkar till stora tal (över miljarder iaf) och inte är för jobbigt att programmera.

Det enda sättet jag vet är att prova att dela talet med alla tal mindre än x/2, och kolla om det blir någon rest (med modulus). Det måste ju finnas bättre sätt?
Jag hittar massor av sätt för primtalsfaktorer när jag söker men inget annat.

Jag tror inte det finns någon jättebra metod, men jag tror du kan göra så här (det är i alla fall en lösning)

Följande schema undersöker vilka faktorer talet x har

1 Börja med att köra erastotenes (stavning?) såll för alla tal upp till sqrt(x)
2 Spara dessa tal i en lista eller liknande exempelvis R = {p1, p2, p3, p4 ... } där p1, p2 osv är primtal
3 Testa om x%p1 == 0, x%p2==0 osv, för de pn som uppfyller detta spara dessa i en annan lista
4 Printa ut listan med faktorer

Jag vet inte om detta är långsammare än att bara testa x%2, x%3, x%4 ... eller ej, dock tror jag inte det.

Visa signatur

"I thought I was someone else, Someone good."
μ, en åsikt i tiden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Det här är säkert redan besvarat på något vis, men eftersom tråden är 226 sidor med maxinställning just nu så är jag faktiskt för lat för att kolla.

Jag skulle behöva ett enkelt sätt att få tag på alla faktorer för tal, gärna något som funkar till stora tal (över miljarder iaf) och inte är för jobbigt att programmera.

Det enda sättet jag vet är att prova att dela talet med alla tal mindre än x/2, och kolla om det blir någon rest (med modulus). Det måste ju finnas bättre sätt?
Jag hittar massor av sätt för primtalsfaktorer när jag söker men inget annat.

Finns en hel del sätt.
http://mathworld.wolfram.com/PrimeFactorizationAlgorithms.htm...

Vad menar du med att du bara hittar för primtalsfaktorer? Primtalen är ju de minsta beståndsdelarna du kan faktorisera i. Det är primtalsfaktorisering du är ute efter.

Permalänk
Hedersmedlem

Ahhhh, nu förstår jag.
Håller på med en aning överkurs här, det är ett tag kvar tills jag håller på med relaterade saker i skolan.
Jag tänkte att eftersom 6 och 4 inte är primtal, och de kan vara faktorer i större tal, så funkar inte det här riktigt.
Nu inser jag ju förstås att man kan dela upp 6 till 2*3 och 4 till 2*2 där alla tal till slut är primtal.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Integral[1/(1+exp[2x])] i intervallet 0 till 1 får jag till ½[Ln|t|-Ln|1+t|] i intervallet 1 till exp[2] om jag gör variabelsubstitutionen t=exp[2x] och därmend svaret ½(2-Ln(2/(1+exp[2]))) stämmer detta eller är ½(Ln(2)-Ln(2/(1+exp[2]))) det rätta svaret som min lärare har i sitt lösningsförslag. Jag tycker min lösning borde vara den rätta men jag har inte tillgång till Mathematica just nu så jag kan själv inte dubbelkolla det.

Visa signatur

3 Mos 11:10
Men allt i hav och floder som inte har fenor och fjäll — vare sig smådjur eller andra vattendjur — det skall gälla som något avskyvärt för er.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bobby_One
Integral[1/(1+exp[2x])] i intervallet 0 till 1 får jag till ½[Ln|t|-Ln|1+t|] i intervallet 1 till exp[2] om jag gör variabelsubstitutionen t=exp[2x] och därmend svaret ½(2-Ln(2/(1+exp[2]))) stämmer detta eller är ½(Ln(2)-Ln(2/(1+exp[2]))) det rätta svaret som min lärare har i sitt lösningsförslag. Jag tycker min lösning borde vara den rätta men jag har inte tillgång till Mathematica just nu så jag kan själv inte dubbelkolla det.

Det ska vara ½(2 + Ln(2/(1+exp[2])))

Permalänk
Medlem

ja satt häromdagen o repetera lite o hade lite problem me detta tal.
Roten ur 20 minus roten ur 5 , i facit står det att det blir roten ur 5, hur gör man denna förenkling?

Visa signatur

"Tala innan man tänker är som att torka sig i arslet innan man skiter"

Permalänk

"sqrt" står för roten ur (square root).

sqrt(20) - sqrt(5) = sqrt(4 * 5) - sqrt(5) = sqrt(4)sqrt(5) - sqrt(5) = 2sqrt(5) - sqrt(5) = sqrt(5).

Permalänk
Medlem

tackar tackar, nu fatta ja direkt!
God Jul för övrigt!

Visa signatur

"Tala innan man tänker är som att torka sig i arslet innan man skiter"

Permalänk
Medlem

Likformig kontinuerlighet definieras på samma sätt som vanlig kontinuerlighet med skillnaden att man väljer delta oberoende av x. Dessutom definieras likformig konvergens (av funktionsföljder) på samma sätt som punktvis konvergens med skillnaden att man väljer N oberoende av x.

Är det då rätt att skriva (där A är "för alla", E är för "det existerar", e epsilon, d delta)
vanlig: Ax Ae Ed (...)
likformig Ae Ed Ax (...)
resp
vanlig: Ax Ae EN (...)
likformig: Ae EN Ax (...)

Dvs, man flyttar in Ax? Överallt jag läst definitionen verkar författaren undvika definitionen och skriva "för alla x" i en vanlig mening antingen före eller efter uttrycket. Jag vill ha det på en rad.

Visa signatur

:€

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eighty
Likformig kontinuerlighet definieras på samma sätt som vanlig kontinuerlighet med skillnaden att man väljer delta oberoende av x. Dessutom definieras likformig konvergens (av funktionsföljder) på samma sätt som punktvis konvergens med skillnaden att man väljer N oberoende av x.

Är det då rätt att skriva (där A är "för alla", E är för "det existerar", e epsilon, d delta)
vanlig: Ax Ae Ed (...)
likformig Ae Ed Ax (...)
resp
vanlig: Ax Ae EN (...)
likformig: Ae EN Ax (...)

Dvs, man flyttar in Ax? Överallt jag läst definitionen verkar författaren undvika definitionen och skriva "för alla x" i en vanlig mening antingen före eller efter uttrycket. Jag vill ha det på en rad.

Helt rätt.

Permalänk
Medlem

Bestäm en ekvation på parameterform för den räta linje som går genom punkten (3,2,-1) och skär de båda linjerna (x,y,z) = (1+t, t, -1+t); (x,y,z) = (10+5t, 5+t, 2+2t).

Permalänk
Medlem

Kolla vilken punkt de båda givna linjerna skär varandra.

1+t = 10+5a
t = 5+a
t-1 = 2+2a

a = -2
t = -1

de skär varandra i 0,-1,-2. Startpunkten är 3,2,-1.

riktningen blir då 3,3,1.

Linjens ekvation blir 0,-1,-2 + t(3,3,1)

edit: bah, såg nu att dom inte skar varandra.

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk

Antag att den sökta linjen skär de andra linjerna i A = (1+t, t, -1+t) och B = (10+5x, 5+x, 2+2x) (t, x reella). Sätt C = (3,2,-1). Då måste väl A - B = k(C - B) för något reellt k. Detta bör ge 3 ekvationer i 3 variabler som förhoppningsvis är lösbart (fast det ser inte linjärt ut...). Sen kan enkelt ta fram riktningsvektorn för linjen.

*edit* Felskriven ekvation.

Permalänk
Medlem

Kan man finna en primitiv funktion till e^(x²), och isåfall hur?

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roggles
Kan man finna en primitiv funktion till e^(x²), och isåfall hur?

En primitiv funktion finns givetvis då e^(x^2) är kontinuerlig, men den går inte att uttrycka med hjälp av de elementära funktionerna. (Är bevisat.)

http://www.mathsoft.com/article/0,,2141,00.html

Permalänk

Eftersom e^(x^2) är kontinuerlig så finns det en primitiv funktion (man kan typ välja INT e^(t^2) dt med gränser 0 och x), men jag har hört att den inte kan skrivas med ändligt många "elementära funktioner".

Permalänk
Medlem

Vad blir; sqrt ( i )? (alltså sqrt( sqrt(-1) ))

Och en annan fråga; Vad står dessa operatorer för: <=>, =>, <= ?