Permalänk
Medlem

Dumma minnen. Eller dumma moderkort.

Tjoflöjt...

Jo nu efter 5 månader + har jag äntligen fått ihop slantar till ett system baserat på det KV8-MAX3 jag vann. Har införskaffat en 3400+ och lite grejer. Nåväl.

Fick även 1 st Corsair TwinX1024RE-3200LL. Alltså två matchade, reggade ECC-512'or. Great! Förutom att dom inte funkar i par på det sabla moderkortet. Har testat med ECC av och på men mobot stannar ändå på 0.4. vilket verkar vara just minnesfel. Kvittar hur jag sätter i minnena i slotsen. En åt gången funkar prima.

Vad ska man göra?

Not: Anledingen till att jag fick ECC-minnen var att man igentligen skulle få ett FX-kort. Men Abit lyckades visst inte löda ihop något så därför blev det på detta viset.

Edit: Jahopp det var det dä. Läste lite och reggade minnen funkar tyldigen inte alls med de processorer som inte kräver det. Lagom kul. Konstigt att det funkar med en sticka dock.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Verkar ju vara bra minnen så testa o sälja dom, Är det 2X512 eller 2X256? Om det är det första så kan du nog få en rätt bra slant för dom och kanske köpa de där FX kortet eller bättre non-ECC minnen för.

What the hell do i know? Just trying to help

O

Permalänk
Hjälpsam

Moderkortet stödjer ECC minnen men inte registrerade.. Där har du problemet.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI