Linux PPC - endast 128 GB av 200 GB disk hittas

Permalänk
Medlem

Linux PPC - endast 128 GB av 200 GB disk hittas

Jag har en Mac som jag kör debian på. I denna sitter ett extra IDE-kontrollerkort (ATA66, ett Acard av något slag).
Var nyss och köpte en 200 GB disk och stuvade i, men Linux hittar bara 128 GB av disken. Går det att fixa detta på något vis?
Jag har hört någonstans att det kan vara problem med så stora diskar och äldre kontrollerkort, så i värsta fall antar jag att jag får skaffa ett nytt sånt... men det vore ju trevligt om det fanns någon annan lösning.

Permalänk
Medlem

Du blir nog tvungen att skaffa ett nytt kontrollerkort, ATA66 stödjer inte så stora diskar.
Köp ett ATA133-kort så kommer det fungera.

Visa signatur

//An NT server can be run by an idiot, and usually is.//

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deco
Du blir nog tvungen att skaffa ett nytt kontrollerkort, ATA66 stödjer inte så stora diskar.
Köp ett ATA133-kort så kommer det fungera.

Jag har för mig att det finns ett sätt att få det att fungera i Linux... Någon speciell parameter man skickar till kärnan vid uppstarten...

Permalänk
Medlem

Deco: Det blir nog den vägen jag får gå... ett ATA133-kort är ju inte så dyrt ändå.

Permalänk
Medlem

Har samma kort i min mac. Det tar inte de sista 40 GB på disken vilket är ganska irriterande.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

Det ska väl finnas ett sätt i linux att gå utanför bios (eller kontrollerkortets) ramar, annars kan man uppgradera bios, men det hjälper nog inte på en äldre dator... googla...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gardin
Det ska väl finnas ett sätt i linux att gå utanför bios (eller kontrollerkortets) ramar, annars kan man uppgradera bios, men det hjälper nog inte på en äldre dator... googla...

Det är inte biosen, det finns ingen bios på ppc datorer, ppc och sparc datorer har openfirmware. men det är en annan historia. För just nu är det kontrollerkortet det handlar om. Vet inte om det finns någon ny firmware som fixar det, men köpa nytt kontrollekort är nog den enklaste lösningen.

Permalänk
Medlem

vilken kernel kör du på?
Då kernel från 2.4 och tidigare har inte stöd för större diskar än 128gb om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wIKLy
vilken kernel kör du på?
Då kernel från 2.4 och tidigare har inte stöd för större diskar än 128gb om jag minns rätt.

Intressant, för jag har nämligen kört flera 160-giggare under 2.4.24 och det har funkat utmärkt.

Vad gäller det här med kontrollerkortet så handlar det inte om att det är ATA66 och inte ATA133. Det har ingenting med saken att göra, vad det handlar om är att man måste ha ett kontrollerkort OCH drivrutiner/operativsystem som hanterar 48-bitars LBA. Hur man ordnar detta på Mac vet jag dock inte.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att Linux är som OS X i detta fallet? OS X läser ju mer än vad 127GB adresseringen på kortet fixar, men först efter att OS:et o driver p ådisken är laddat...
(dvs. formatera mer än 127 går inte, man får göra det på en burk med större adressering as is.)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wIKLy
vilken kernel kör du på?

Snarare är det så att 2.4 inte klarar större enheter än 2TB

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

glömde visserligen skriva att jag menar för kontrollerkortet.

hade samma problem med mitt Promis ATA-100 ultra kort som bara hittade 128gb med kernel 2.4, men en uppgradering till 2.6 så hittar den alla diskar som är större än 128gb.