Permalänk
Medlem

Inform UPS Guard Plus 1200VA Line Int

Jag köpte en Inform UPS Guard Plus 1200VA Line Int hos Komplett men den verkar inte klara av att driva min server utan datorn bara dör om man rycker strömkabeln. Fungerade bra på en annan dator men det hjälper inte så mycket just nu. Jag trodde 1200VA skulle räcka även fast jag har 15 hårddiskar. Är det någon som har liknande system hemma och kraftfull är eran UPS? Jag vill kunna driva både dator och skärm i åtminstone 15 minuter.

Permalänk
Medlem

Min 500VA klarar att driva min p4 + tft i ~6-10 minuter.

Permalänk
Medlem

Du har inte kopplat servern på fel utgång på UPSen?
En del UPSar har en raktigenomkontakt som bara är avstörd, Ej kopplat via batteriet.

Jag har två st APC Smart-UPS 3000VA RM hemma i kammarn som driver fyra servrar i 50-60 minuter innan dom stängs ner av APC PowerChute Business Edition programvaran.
Enligt managern kan servrarna snurra 75 minuter innan batterierna tar slut.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Jag och min pappa har ungefär 10st gammla 1500va i garaget (loppisköp) dock med nya batterier dom håller igång nån natt lr nåt.. dom klarade senaste stömavbrottet på 1,5dag så sånna rekomenderas

Ontop:

Det låter inte som att den inte klarar det utan att nåt är felkopplat lr liknande.. o om de ändå va så att det inte klarar det borde inte den dö direkt.. utan efter minst 10sec lr nåt sånt..

Mvh Jim

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Ja jävlar.. det var inte dåligt länge.. synd bara att dom inte är helt billiga att köpa. Och det e knappt ett strömavbrott per år hos mig.. men det e ju status att ha

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Du har inte kopplat servern på fel utgång på UPSen?
En del UPSar har en raktigenomkontakt som bara är avstörd, Ej kopplat via batteriet.

Jag har två st APC Smart-UPS 3000VA RM hemma i kammarn som driver fyra servrar i 50-60 minuter innan dom stängs ner av APC PowerChute Business Edition programvaran.
Enligt managern kan servrarna snurra 75 minuter innan batterierna tar slut.

Det finns tre uttag på UPSen som tyvärr inte är märkta på något sätt men då det fungerade på en annan dator är det lite konstigt om det skulle vara felkopplat. Sedan verkade det faktiskt som den försöker gå över på batteridrift för den lampan tänds när strömmen bryts och powerlampan fortsätter att lysa på datorn och man hör disken hacka precis som den inte orkar varva upp riktigt men bilden försvinner från skärmen. Är lite rädd för att hålla på och testa vill inte att en hårddisk eller något ska gå sönder. Har mailat Komplett ska försöka byta mot en bättre UPS.
En konstig sak var sladden till en av batteripolerna ej var isatta hörde att det var något som var löst inuti så jag tyckte det var bäst att öppna och kolla men det var bara en liten plastbit. Kopplade även tillbaka sladden till batteriet. Annat jag kanske kan nämna är att det finns inget som indikerar att den laddat färdigt batteriet lampan lyser likadant hela tiden.

Permalänk
Medlem

Du nämner att det finns tre uttag, hos komplett står det "Utgångar: 2 x Ström". Så, det kan ju vara så att du använder nån annan än dom två?

Visa signatur

"..make the move over to a rackmount case, because rackmount cases get you chicks.."
-- Routermonkey

Permalänk
Medlem

Har du skärm och allt inkopplat?
Testa annars med bara datorn, eller en annan last (om den verkligen pallar 1200VA kan du ju köra t.ex. en vattenkokare eller liknande). Kan ju vara bra att ta reda på om den blir överbelastad, eller om den helt enkelt är defekt.

Visa signatur

"En sann vetenskapsman viker inte en tum från det metriska systemet"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phreak
Du nämner att det finns tre uttag, hos komplett står det "Utgångar: 2 x Ström". Så, det kan ju vara så att du använder nån annan än dom två?

Det är tre uttag och det går att köra t.ex. min TFT skärm på alla dom uttagen även fast den inte är ansluten till vägguttaget dvs det går på batteriet. Har lyckats köra servern en gång på UPSen men det var utan skärmen men dom andra gången har det misslyckats kan vara att det precis är på gränsen eller den är defekt på något sätt. Jag har fått svar från Komplett att dom bara ersätter frakten om den är defekt att effekten inte räcker till tar dom inget ansvar för tydligen. Jag vet inte hur dom mäter men jag har fattat det som att 1200VA är ungefär 700W dvs borde kunna driva två datorer utan problem på den här UPSen.

Har bytt till en APC Back-UPS RS 1500VA Offline Extended Runtime,USB,Data/DSL protection fungerar klockrent iofs blev det lite dyrare än vad jag tänkt mig från början. Men Inform verkar ha fantasisiffror på sina UPS'er eller så är det något seriefel då båda två jag fick från Komplett var lika dåliga.