Permalänk
Medlem

köpa tyst nätagg eller modda billigt?

Hur får man det tystaste nätagget(förutom fanless)?
Vill inte ge mer än 700kr.

Ska man köpa sig ett billigt för runt 3-400kr? och sätta in en ADDA 120mm fläkt? Blir det tyst då? Eller ska man satsa på ett Seasonic? (Någon som har erfarenhet av deras 300FS?, hur tyst är det, ökar det i ljudnivå någon gång?)

Jag vill inte att fläkten ska öka utan att den helst ska gå på samma varv (om det är möjligt)...

Mvh
Andreas

Permalänk
Medlem

Chill Innovation 510W hörs ingenting, menar ingenting!! Tanka videoreview på www.3dgameman.com och lyssna själv
Kostar under 700:- på www.shg.biz

Visa signatur

[Antec 1200][Corsair TX650W][Asus P5Q-E][Intel E8400][2x2GB Corsair XMS2 PC6400][Sapphire HD4850 512Mb][Zerotherm NV120]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddan
Chill Innovation 510W hörs ingenting, menar ingenting!! Tanka videoreview på www.3dgameman.com och lyssna själv
Kostar under 700:- på www.shg.biz

har själv det agget, det är tyst stabila spänningar, kan de bli bättre?

Permalänk

Väntar på mitt chill innovation *suck* vad tråkigt att vänta.....

Visa signatur

[Core 2 duo E6600@3.17 GHz] [Asus 8800gts 636/1602/1051] [4gb ram] [37000p 3dmark 03] [15757 3dmark 05] [11316 3dmark 06]

Permalänk
Medlem

Vad innebär aktiv respektive passiv PFC?

Mvh
Andreas

Permalänk
Medlem

sen när var det ljudnivån som gjorde PSU dyra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av appe
sen när var det ljudnivån som gjorde PSU dyra.

Så har det väl alltid varit ?

Billiga PSU:er/De som följer med lådor - oftast högljudda.

Dyrare kvalitetsagg (Enermax, Tagan mfl) = tystare.

Tysta kvalitetsfläktar (Papst mfl) = dyrare.

Permalänk
Medlem

Ställer frågan igen...

Vad innebär aktive resp passive PFC?
400w chill ino. har passive...510w har active pfc

Mvh
Andreas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddan
Chill Innovation 510W hörs ingenting, menar ingenting!! Tanka videoreview på www.3dgameman.com och lyssna själv
Kostar under 700:- på www.shg.biz

Kan du inte fixa en direktlänk hittar inte.. =/

//Caleb

Permalänk
Medlem

Testa att söka på sgh.biz

Permalänk
Medlem

Jag tror mer han syftar på en direktlänk till videorecensionen av nätagget.

Fortf. ingen som kan förklara vad PFC gör?

Mvh
Andreas

Permalänk
Medlem

PFC rättar till så att den verkliga och skenbara effekten är samma. Med reaktiva laster (kondingar och drosslar) blir effekten fasförskjuten i förhållande till spänningen, dvs toppen på effektkurvan och spänningkurvan infaller inte samtidigt. Detta kan göra att vissa elmätare visar fel och man betalar för mycket för strömmen, eftersom datorn verkar dra mer än den gör.
Vid för mycket felbelastning så blir heller inte elleverantören glad eftersom de får problem på sitt nät.
Skillndaden mellan aktiv och passiv PFC (Power Factor Control, tror jag) är att den passiva bara är en enkel konding eller drossel som kompenserar för det ungefärliga felet, medan en aktiv mäter och kontrollerar hur mycket fel det är och kompenserar så mycket som behövs.

Permalänk
Medlem

passar på att låna en bit av denna tråden.. finns det några tysta nätagg med såndär typ av kabeldragning som man "pluggar" in de kablarna man vill ha för ett billigt pris?

Visa signatur

Ep0X 8RDA/ AMD XP1700+ @ 2GHz/ 2*256MB TwinMos m. Winbond 400MHz/ GF4 TI4400/ 260Gb HDD
IF YOU RUN YOU'll ONLY DIE TIRED!
3Dmark

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
Så har det väl alltid varit ?

Billiga PSU:er/De som följer med lådor - oftast högljudda.

Dyrare kvalitetsagg (Enermax, Tagan mfl) = tystare.

Tysta kvalitetsfläktar (Papst mfl) = dyrare.

ni får ursäkta mig off topic.
Men ja, för ett företag med billigare produkter är en tyst fläkt inte mycket dyrare än en högljudd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

http://www.3dgameman.com/vr/chill_innovation/510w_psu/video_r...

Där är en direkt länk till Chill innovation videoreview.

Visa signatur

Sv: Det är inte farten som dödar, det är smällen.
Eng: It's not the fart that killes, it's the smell.

Permalänk

Jag har ett NorthQ, fungerar fruktansvärt bra. >Hörs nada Finns på komplett.

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsat på ett nätagg som håller hyfsat bra kvalité iaf. Sen helst med 120mm fläkt, då kan man byta ut den mot en ännu tystare, annars så byter man ut de fläktar som sitter i mot tystare, förslagsvis Adda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
Så har det väl alltid varit ?

Billiga PSU:er/De som följer med lådor - oftast högljudda.

Dyrare kvalitetsagg (Enermax, Tagan mfl) = tystare.

Tysta kvalitetsfläktar (Papst mfl) = dyrare.

Pffffffttt......vadå de som följer med lådor är högljuda, tycker då Antec Truepower 380watt som följer med Sonatan är tyst nog.

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wille90
Pffffffttt......vadå de som följer med lådor är högljuda, tycker då Antec Truepower 380watt som följer med Sonatan är tyst nog.

Mmm, men nu är det ju så att Antec även gör bra nätagg om du inte har missat det?

Det han syftar på är nog "billigare" modeller,

Permalänk
Medlem

Är det större skildnad mellan chillinavasion 510 och tagan 480 (nya miodellen) i ljud nivå? för om inte så drar jag till med ett chillinovasion så fall

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem

chill e tystare

Permalänk
Medlem

Jag har Chill Innovation 510 watt,och jag kan säga att det e knäpptyst,stabila spänningar,ser bra ut m.m

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz BE@3.9Ghz |A-Data DDR3 4GB 1600Mhz Game Series|Asus M4785TD-V EVO DDR3|Asus HD4850 1GB| Fractal 400W|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swe06
chill e tystare

Är du helt säker?

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Smack
http://www.3dgameman.com/vr/chill_innovation/510w_psu/video_r...

Där är en direkt länk till Chill innovation videoreview.

vart grymt impad av tystnaden får se om det blir ett sånt..
någon som vet exacta dba? i fulload... enligt den där review'n så ska ju fläkten bara snurra max 1000rpm's.. vilket är bra

Visa signatur

[color="blue"]DET HETER CCFL, INTE NEON[/color].Neon är en ädelgas och används inte i en DATOR.
Har du försökt att söka? :)

Permalänk
Avstängd

Jag är också ute efter ett tyst nätagg på ~400W. Såg på shg.biz att det fanns (under chill) ett "Delux System" på 15-17db istället för chills 17-19db. Eller är det så att man inte hör skillnad på dom? Behöver också en extra tyst chassifläkt på 80mm som flyttar luft på ett okej sätt.

Visa signatur

[AMD 64 3000+] [Kingston Value RAM PC3200 512MB x 2] [MSI Neo-FIS2R] [PowerColor Radeon 9800 Pro 128mb] [Samsung Spinpoint 200GB SATA2] [NEC 2510] [Antec Phantom 500W] [Zalman Reserator + GPU-block] | [ViewSonic G90f+ 19" CRT] [Chieftec Dragon AX-01SL-D Super MidiTower] [Logitech Cordless Desktop MX 3100] [Q-pad White]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
PFC rättar till så att den verkliga och skenbara effekten är samma. Med reaktiva laster (kondingar och drosslar) blir effekten fasförskjuten i förhållande till spänningen, dvs toppen på effektkurvan och spänningkurvan infaller inte samtidigt. Detta kan göra att vissa elmätare visar fel och man betalar för mycket för strömmen, eftersom datorn verkar dra mer än den gör.
Vid för mycket felbelastning så blir heller inte elleverantören glad eftersom de får problem på sitt nät.
Skillndaden mellan aktiv och passiv PFC (Power Factor Control, tror jag) är att den passiva bara är en enkel konding eller drossel som kompenserar för det ungefärliga felet, medan en aktiv mäter och kontrollerar hur mycket fel det är och kompenserar så mycket som behövs.

Ett tillägg till dumbos utmärkta förklaring, alla nätaggregat som säljs i EU måste ha PFC.

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk
Medlem

Plocka bort alla fläktar och hoppas på det bästa

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seda
Är du helt säker?

japp

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BountY
passar på att låna en bit av denna tråden.. finns det några tysta nätagg med såndär typ av kabeldragning som man "pluggar" in de kablarna man vill ha för ett billigt pris?

Min kompis ska snart köpa en ny dator, han hade hittat ett som nyss kommit ut som kostar ca 900kr är på typ 500+w stabila spänningar och 14!db. Han heter MrMadMan här på sweclockers.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk

Kaptenperre> Namn på agget? Måste ju kolla reviews så det inte bara är överspecat av tillverkaren.

Visa signatur

Your days are numbered, puny human race,I am conquering you with blasphemy,Religious foolishness,enslavement of the weak
I am your saviour the blasphemer