Varför hör jag när datorn "tänker" i Zalman's 5.1 hörlurar?????

Permalänk
Medlem

Vad jag har märkt så uppkommer dessa missljud från integrerade ljudkort om datorn är kopplad till icke-jordat elurtag.
Att lösa problemet med att sätta in ett icke-integrerat ljudkort hjälper, men jag förstår inte varför.
Har exakt samma problem själv med mitt nForce3-ljudkort. Det löste sig när jag satt i mitt SB Live PCI-ljudkort och använde detta istället. Min sambos dator lider av samma problem, och vi kan inte lösa det då jag inte har fler externa ljudkort att sätta in.
När jag och min sambo bodde i en lägenhet med jordade urttag överallt så hade vi inte dessa problem.

Visa signatur

Test

Permalänk
Medlem

phunqe

Citat:

Tillägg: Det du kan göra är att köpa ett par finare hörlurar på öppet köp någonstans och testa dem. Jag kan nästan garantera att ljudet försvinner. Om ljudkortet i sig inte är felaktigt givetvis, men enligt beskrivningen du gav är det "standard"missljud det rör sig om.

Vet inte riktigt hur du kommit fram till detta men jag kör med ett par Philips HP1000 lurar & nog brusar det & har sig ändå (kanske inte är budget lurar direkt). Lösningen på mitt mobo för att få bort bruset helt var att ställa ner processor frekvensen i 1Ghz, fråga mig inte varför detta hjälper men det gör det iaf (det blir knäpptyst). Bor i en nybyggd hyreslägenhet med jordade uttag överallt & allt e helt nytt så jag har svårt att tro att det beror på jordningen......

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Du kan också ladda ner nya drivrutiner till moderkortet (med inbyggt ljudkort). Jag har samma hörlurar och ett abit nf7-s. När processorn tänker max så hörs det inget, annars hörs ljudet lite varierande. Men Med de nya drivrutinerna så sänktes ljudet till typ 1/5s styrka. Nu stör det mig knappt, det är bara om man har på hörlurarna, inte spelar, inte lyssnar på muik och inte gör något krävande som man kan höra ett litet svagt ljud

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

man får såna missljud "brus" mm med typ alla integrerade ljudkort, dock kanske inte alla lägger märke till det men så är det.

Visa signatur

felis domesticus...

Permalänk
Medlem

Tja, jag gick på standard strömlära eftersom missljud för mig personligen försvinner när jag pluggar in hörlurar med högre impedans

Men visst kan du göra annat för att få bort missljuden också. Det jag menar är att om du inte lyckas med några tricks alls, kan det vara värt att testa ett par finare hörlurar med högre impedans.

Tillägg: Philips HP1000 ligger bara på 32 Ohm i impedans. Ett par standard studiohörlurar, typ AKG eller liknande, ligger på runt 600 Ohm.

http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/sound/headphones/1...

Permalänk
Medlem

Jag har ett ASUS A7N8X-E Deluxe Och hade samma problem trode det var för att jag har dragit kablar från baksidan till front panelen genom datorn så att det blev störningar av alla mangnetfälten i datorn men nu när jag såg att fler hade samma problem så tänkte jag undersöka det och detta kom jag fram till:

Muta CD linjen i NVMixer Då försvan det för mig.

Visa signatur

INTEL Q6600@3,2GHz | Noctua NH-U12F | Gigabyte P35C-DS3R | 2x1024mb OCZ XTC Titanium PC-6400 | LeadTek 8800GTS 640mb | Antec P182B | CoolTek CT 600 | Samsung SyncMaster 226BW | Logitech G15 Gaming | Microsoft Sidewinder mouse | General White | Imsdal Vinbär & Jasmin | Zoégas Presso i IKEA 365+ kopp

Permalänk
Medlem

Ofta beror dessa missljud på att de integrerade ljudkorten är rent skräp.
De integrerade ljudkorten styrs till viss del av sydbryggan, men sydbryggan styr en hel del andra grejer också. Dessa "andra grejer" kommer oftast i krock med det integrerade ljudkortet och missljud uppstår...det är iallfall vad min "erfarenhet" säjer.

Till de som har detta problemet: Köp och sätt in ett PCI-baserat ljudkort så försvinner problemet.

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2.4GHz Core 2 Duo, X25-M 160 GB

Permalänk
Medlem

Jo tack, jag vet, tyvärr så gav mitt Audigy2 bsod så fort det kom i närheten av datorn, så jag sålde det. Nu ett halvår senare så kan man dock ställa latencyn på mitt mobo vilket skulle ha fixat problemet

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::