DVD, PAL eller NTSC?

Permalänk
Medlem

DVD, PAL eller NTSC?

Såhär ligger det till, en bekant har frågat om jag har lust att föra över en av hans privata vhs-filmer till dvd. Metoden jag brukar använda är att gå via videobandspelare till DV-kamera, som i sin tur går via firewire till datorn. (Klaga inte på detta tillvägagångssätt och rekomendera videokort, det här fungerar ypperligt). På datorn gör jag om filen till mpeg2, så hög kvallite som möjligt rymms på en dvd skiva, fö att sedan göra om filen til .vob med TMPCG (eller vad det nu heter) och bränner sedan ut det hela med Nero i DVD-RAM-format på en DVD+R-skiva, med en NEC 2500A med uppdaterat firmware.

Grejen är den, att han ska skicka filmen till en bekant i USA. Hur är det med PAL och NTSC? Blir filmerna jag bränner automatiskt i PAL, eller spelar det ingen som helst roll? Kan man någon gång under filmens väg från VHS till DVD välja detta?

Ytterst tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Även de flesta amerikanska DVD-spelare (i alla fall Apex och Cyberhome som säljs på de stora elektronikmarknaderna) har kompabilitet även med PAL nu för tiden. Men samtidigt så är det mer helgarderat att göra om filmen till NTSC, och det finns säkerligen någon inställning för detta i TMPGEnc.

Permalänk
Medlem

om dv cameran är pal(antagligen) så blir det atomatiskt pal och att sen göra om det tappar man mycket kvalite på ialla fall har jag märkt det.

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carlos25
om dv cameran är pal(antagligen) så blir det atomatiskt pal och att sen göra om det tappar man mycket kvalite på ialla fall har jag märkt det.

Spelar inte så stor roll, han tar det ju från en VHS. hapone ska ju ha ner det på en DVD-skiva så då måste han ju ändå konvertera.

hapone: Är du van med TMPGEnc så är det ju bara göra om den direkt i NTSC där.

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]