Permalänk
Medlem

Tystare dator

Jag vill ha så tyst dator som möjligt, och tänkte att här finns det massor med folk som har tips och trix på hur man får datorn tystare.

Kan ju börja med vad jag har för dator

Antec SLK3700 Länk
Asus A7V333
Athlon XP2000+ med Artic cooler copper silent 2 TC
512MB DDR PC2700
GeForce4 Ti4200-8x 128Mb
Seagate Barracuda 120 GB 7200 rpm
2st IBM Deskstar 40 GB 7200 rpm
Fujitsusiemens 40 GB 5400 rpm

Hur pass viktig är GPU-fläkten? Tror att den låter mest av det som låter i lådan, så kan man dra ur sladden till den (fast ha kvar den lilla flänsen) utan att grafikkortet havererar totalt?
Är inte främmande att klocka ner kortet/datorn om det skulle betyda att jag kan köra med mindre kylning och således tystare dator.

Kom med alla möjliga bra tips till en tystare dator. Dock är inte vattenkylning eller liknande aktuellt. Det får vara hyffsat billiga saker.

edit: bör kanske tillägga att jag inte spelar nåt direkt...

Visa signatur

"Jag kommer aldrig att glömma det här... öh, vänta lite..." - NalleN

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 3200+, 1024mb Ram, Sapphire Radeon 9800 PRO Atlantis, Arctic Cooling Copper Silent 2TC, Logitech Z-2200 2.1 THX

Permalänk
Medlem

Ojdå, finemang. Det fanns en FAQ. Tyckte jag sökte på tyst dator, men jag såg då inget vettigt... kollade väl inte tillräckligt noga

Visa signatur

"Jag kommer aldrig att glömma det här... öh, vänta lite..." - NalleN

Permalänk
Avstängd

ett ord:
Reserator.

Permalänk
Medlem

Reserator?

Spontant så har jag två frågor, som inte riktigt framgår i faq:en.
GPU-fläkten? kan man köra grafikkortet utan fläkten, eller brinner gpu:n upp då?
och om man vill ljudisolera chassit, vad ska man använda för material helst då? (vad det kostar och vart det kan inhandlas är inte dumt att veta heller! )

Visa signatur

"Jag kommer aldrig att glömma det här... öh, vänta lite..." - NalleN

Permalänk
Medlem

Om du ska köra utan fläkt måste du ha en passiv fläns med heatpipes avsedd för ändamålet.
Du kan dämpa chassit med bitumenplattor (biltillbehörsaffär), special dämpningsmaterial (datorbutik) eller om du hittar sånt där taggigt skummgummi nån annanstans.

Visa signatur

AMD 3200+, 1024mb Ram, Sapphire Radeon 9800 PRO Atlantis, Arctic Cooling Copper Silent 2TC, Logitech Z-2200 2.1 THX

Permalänk
Medlem

Smörj fläkten med lite olja. Tag bara bort klisterlappen bak på fläkten, droppa en droppe, gör sedan rent runt om hålet och tejpa för hålet med vanlig tejp.

Nu ska du se att den är tyst. Annars kan du ju skaffa dig en större fläkt och montera dit på något vänster.

Det billigaste alternativet är ju dämpningsmaterialet som finns på Meconomen, Micro, Biltema, OkQ8 etc. Det är ett skumgummi som är självhäftande (1 centimeter tjock). Klipp ut lagom bitar och montera, men tag bort metallfolien som sitter på då den är värme reflekterande.

Visa signatur

Första bygget: A7M266 | 2500+XP-M@2703Mhz 1,95V | PC2100 1gig 2.2.2.6.9.8 | SB Live 5.0 | 6800NU@6800GT
Andra vattenkylt: NF7-S v2 | 2400+XP-M@220x12.5 1.9V | XMS4400C25 | 9500pro@400/310 |3dmark01 18084
HP rp 5700 | E7600 | 8gig DDR2 | gt 1030 pci-e riser adapter | 128 gig SSD | win 10
Dell 9020, 7010, 960, HP pro 3300, Asus konfigurationer mfl.

Permalänk
Medlem

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1341&iItemI... är det värt att ha den jämfört med
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1341&iItemI... ?
Det är klart, det är jävligt skönt att det är självhäftande på den billigare.
Men man ska alltså inte ha folien kvar?

edit: när jag tänker efter kanske den dyrare är för tjock?

Visa signatur

"Jag kommer aldrig att glömma det här... öh, vänta lite..." - NalleN

Permalänk
Medlem

Om du har råd kan du ju köpa material som är specialtillverkat för ändamålet. Sök på t.ex. acoustipack osv i forumet.

Jag har samma problem med en liten nedrans fläkt på grafikkortet. Ska montera bort den lilla fläkten och limma på en 92 mm fläkt som går på 5v på flänsen istället. Kommer nog bli tyst på den då.

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av r0bber
[B]http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1341&iItemI... är det värt att ha den jämfört med
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1341&iItemI... ?
Det är klart, det är jävligt skönt att det är självhäftande på den billigare.
Men man ska alltså inte ha folien kvar?

Undrar också detta. Är det "värt" att byta till biltemas nya matta?

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lookkee
Smörj fläkten med lite olja. Tag bara bort klisterlappen bak på fläkten, droppa en droppe, gör sedan rent runt om hålet och tejpa för hålet med vanlig tejp.

Vad är det för klisterlapp du snackar om, och vart är det du vill tejpa?

Visa signatur

"Jag kommer aldrig att glömma det här... öh, vänta lite..." - NalleN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r0bber
Vad är det för klisterlapp du snackar om, och vart är det du vill tejpa?

Han menar den klisterlapp som sitter på kylflänsen på grafikkortet. På mitt gamla gf 4200 ti sitter det t.ex. en liten rund klisterlapp som det står asus på. Under den sitter själva "navet" i fläkten. Det är det som du ska smörja. Symaskinsolja har jag hört är bäst. Själv har jag aldrig provat att smörja ngn fläkt så jag vet inte vilket resultat du kan förvänta dig.

Permalänk
Medlem

Okej, nä det sitter ingen klisterlapp på min fläkt.
Ofta att man har symaskinsolja... iaf inte om man bor själv och är student!

Om det går bra att smörja med WD-40 (typ 5-56 liknande sak) så kan jag försöka detta, men jag tänker knappast fixa symaskinsolja..

edit: kan man på nåt sätt trimma ner fläkten, så att den går på halvfart eller nåt?
fast det kanske är svårt om den redan går på 5 V? (för röd/svart är 5 V va?)

Visa signatur

"Jag kommer aldrig att glömma det här... öh, vänta lite..." - NalleN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r0bber
Okej, nä det sitter ingen klisterlapp på min fläkt.
Ofta att man har symaskinsolja... iaf inte om man bor själv och är student!

Om det går bra att smörja med WD-40 (typ 5-56 liknande sak) så kan jag försöka detta, men jag tänker knappast fixa symaskinsolja..

edit: kan man på nåt sätt trimma ner fläkten, så att den går på halvfart eller nåt?
fast det kanske är svårt om den redan går på 5 V? (för röd/svart är 5 V va?)

Nej det går inget vidare med 5-56 och WD40 för de är för tunnflytande och viberationerna kommer att kvarstå. Syamiskins olja är bara ett namn på oljan den finns att köpa på bensinmacken eller ICA mm. Det går även bra med vanlig motorolja men den måste vara ren annars kan det rassla av all skit.

Så dra till närmsta mack kolla i deras sopor efter en flaska motorolja, kan lova att det som finns kvar så mycket att du kan bada hela fläkten. Gör bara rent runt hålet. I ditt fall kör med alkohol eller parfym om du nu inte råkar ha aceton eller något skyst rengöringsmedel under diskhon.;)

Börja med och smörja blir det inte bra kör på 7 volt Gul och röd.

Visa signatur

Första bygget: A7M266 | 2500+XP-M@2703Mhz 1,95V | PC2100 1gig 2.2.2.6.9.8 | SB Live 5.0 | 6800NU@6800GT
Andra vattenkylt: NF7-S v2 | 2400+XP-M@220x12.5 1.9V | XMS4400C25 | 9500pro@400/310 |3dmark01 18084
HP rp 5700 | E7600 | 8gig DDR2 | gt 1030 pci-e riser adapter | 128 gig SSD | win 10
Dell 9020, 7010, 960, HP pro 3300, Asus konfigurationer mfl.

Permalänk
Medlem

Det var en väldans massa hårddiskar du hade (3). Om de är gamla så bidrar de nog en hel del till att datorn väsnas.

Den där Arctic cooling fläkten är också den ganska kass, hade en sådan som jag slet loss från moderkortet och kastade ut genom fönstret.. värsta skiten.. lät som en tröska med 64grader på cpun .. bytte till Zalman 7000b-CU och fick ner tempen till 40grader (athlon xp 2000+ system).

Sen så angående geforce ti4200, försök inte damsuga orginalfläkten det gjorde jag och efter det ville den inte snurra längre hehe. Köpte dock en Zalman VF-700-AlCu vilken gav bättre kylning och lät mindre än orginalet.

Mvh
Henrik

Visa signatur

Workstation: -€ Corsair Carbide 500R -€ DFI DK X58 -€ Intel Core i7 920 -€ 2 X GTX670 SLI

Permalänk
Medlem

vet inte om du vill ha chassi fläkt men jag kan tipsa om en som är ganska så tyst ändå, Arctic Cooling Pro TC, temperaturstyrd fläkt, funkar as bra för mig

Visa signatur

Speldator: AMD Barton 2800+ > Chaintech 7VJL6 > ATI X800 Pro 256 MB > i-Style TK-6600 > 768 MB DDR > 200 GB HDD

Permalänk
Medlem

Lookkee, vet inte om jag orkar gå runt och leta efter överbliven motorolja, men det du skriver om 7 volt... borde det isf inte vara bättre (ur ljudsynpunkt) att köra på 5 volt? Fast jag har fått för mig att den redan kör på 5 volt..
Nån kan ju gärna friska upp mitt minne om hur en fläkt skall vara kopplad till moselkontakterna för att köra på 5 Volt.

gtihenke jag har faktist 4 hårddiskar (två av samma sort) och det är typ ett par år gammla eller nåt.
Jag vet inte vad du hade för arctic cooling fläkt, men min fläkt fungerar ganska bra. den är typ 10 gånger tystare än vad den jag hade innan var. Det är inte den som låter det kan jag lova..

dsm, Jag har en 120mm chassifläkt, jag vill inte ha en till, det räcker med den...

Visa signatur

"Jag kommer aldrig att glömma det här... öh, vänta lite..." - NalleN

Permalänk
Medlem

Ja det stammer som du skrev forut, rod och svart. Gul=+12 Rod=+5 svart=+-0.

(Ursakta mitt tangenbord)

Visa signatur

Första bygget: A7M266 | 2500+XP-M@2703Mhz 1,95V | PC2100 1gig 2.2.2.6.9.8 | SB Live 5.0 | 6800NU@6800GT
Andra vattenkylt: NF7-S v2 | 2400+XP-M@220x12.5 1.9V | XMS4400C25 | 9500pro@400/310 |3dmark01 18084
HP rp 5700 | E7600 | 8gig DDR2 | gt 1030 pci-e riser adapter | 128 gig SSD | win 10
Dell 9020, 7010, 960, HP pro 3300, Asus konfigurationer mfl.

Permalänk
Medlem

Ja, men varför skulle det vara bättre att köra på 7 volt istället för 5? Det borde väl bara göra så att fläkten snurrar snabbare och att det låter mer?

Visa signatur

"Jag kommer aldrig att glömma det här... öh, vänta lite..." - NalleN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r0bber
Ja, men varför skulle det vara bättre att köra på 7 volt istället för 5? Det borde väl bara göra så att fläkten snurrar snabbare och att det låter mer?

Precis.

Permalänk
Medlem

Ni sa att WD-40 och dyl inte var bra, eftersom det var tunnflytande.
Jag kom precis på att jag för ett tag sen köpte klisterolja, som jag haft att smörja cykelkedjan med. Skulle detta tänkas vara bra för fläkten tro? Eller är den för tjock, eller nåt?

Visa signatur

"Jag kommer aldrig att glömma det här... öh, vänta lite..." - NalleN

Permalänk
Medlem

Ingen mening att försöka tysta originalfläkten på grafikkortet. Det kommer inte bli speciellt tyst iaf.
Satsa istället på en passiv Zalman-kylare,
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artid=ZALZM80CHP

Permalänk
Avstängd

Jag tror det är dina hårdiskar som låter mest för din CPU kylare är ju ganska tyst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TrustoR
Ingen mening att försöka tysta originalfläkten på grafikkortet. Det kommer inte bli speciellt tyst iaf.
Satsa istället på en passiv Zalman-kylare,
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artid=ZALZM80CHP

Jag tänkte just beställa en sån. Sen tänkte jag eventuellt om man skulle ta en Zalmans prosessorfläckt på samma gång. Men hur mycket tystare blir den med en Zalman jämfört mot originalfläckten? P4 3,0GHz NorthWood? Är det lönt?

Ursäkta om jag lånar tråden Robber men tyckte det var onödigt att starta en ny!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olof102
Jag tror det är dina hårdiskar som låter mest för din CPU kylare är ju ganska tyst

Jo, jag misstänker det jag med, men min vga-fläkt låter ganska mycket den med. Tror att jag kan få tystat hårddiskarna med den där biltema-dämpningen, men fläkten där tror jag blir svårt, eftersom det är ganska högfrekvent ljud på den... det är lägre frekvens på hårddiskarnas väsen (iaf så känns det så)

Jag ska iaf försöka komma mig till biltema någon dag i veckan, så får jag se hur det blir.

Jag 567 självklart är det inga problem, den som vill får givetvis skriva i den här tråden.. så länge det rör ämnet!

Visa signatur

"Jag kommer aldrig att glömma det här... öh, vänta lite..." - NalleN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r0bber
det är lägre frekvens på hårddiskarnas väsen (iaf så känns det så)

För mej är det iaf det mest högfrekventa ljudet i burken... Det där ständiga suset som kommer från burken, det är skivorna i hårdisken som snurrar runt... Det skapar ett väldigt högfrekvent ljud, iaf för mej.

Permalänk
Medlem

Ja, alltså det är ju inget lågfrekvent, men det är betydligt lägre (det låter för den sakens skull inte mindre) än grafikkortsfläkten.. så jag hoppas som sagt att de där mattorna dämpar ganska bra...

i värsta fall så får jag i första hand byta ut grafikkortsfläkten och sen kanske byta ut ett par av 40 gigarna till en tyst 200 gigare eller nåt istället.

Men det ligger längre fram i tiden, kanske efter sommarn tom. Ska nämligen köpa bärbart, och det finns inte obegränsad summa pengar!

Visa signatur

"Jag kommer aldrig att glömma det här... öh, vänta lite..." - NalleN

Permalänk
Medlem

hmm...
Måste man ha fläkt till Thermalright XP-120 kylare? (kanske en dum fråga men?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jag 567
hmm...
Måste man ha fläkt till Thermalright XP-120 kylare? (kanske en dum fråga men?)

Ja, du måste ha fläkt. Man måste nästan ned på 400mhz-processorer för att klara passiv kylning tyvärr.

Det jag tror låter mest i datorn är hårddiskarna. Jag satt länge och funderade på vad det kunde vara som gjorde att min dator hade så äckligt vinare. Testade ändra hastigheten på processorfläkten och ljudet ändrades, men det överröstades ändå av ett annat ljud. Testade stoppa nätaggsfläkten i några sekunder, blev inte tystare heller.

Eftersom jag har passivt kylt grafikkort var det bara en sak kvar. Hårddiskarna. Det satt en 200gb WD i datorn, samt en gammal IBM Deathstar 60gb. Testade starta datorn med strömkabeln ryckt från en hårddisk i taget. Direkt märkte man hur tyst datorn egentligen var utan den hårddisken, så mitt råd är att se över dina gamla hårddiskar!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Ja, du måste ha fläkt. Man måste nästan ned på 400mhz-processorer för att klara passiv kylning tyvärr.

Det jag tror låter mest i datorn är hårddiskarna. Jag satt länge och funderade på vad det kunde vara som gjorde att min dator hade så äckligt vinare. Testade ändra hastigheten på processorfläkten och ljudet ändrades, men det överröstades ändå av ett annat ljud. Testade stoppa nätaggsfläkten i några sekunder, blev inte tystare heller.

Eftersom jag har passivt kylt grafikkort var det bara en sak kvar. Hårddiskarna. Det satt en 200gb WD i datorn, samt en gammal IBM Deathstar 60gb. Testade starta datorn med strömkabeln ryckt från en hårddisk i taget. Direkt märkte man hur tyst datorn egentligen var utan den hårddisken, så mitt råd är att se över dina gamla hårddiskar!

Tackar..
hårddiskarna är under ett år gamla men jag skall testa att se om jag kan få de att väsnas mindre. lite svårt då man har så liten låda så att inget knappt ryms i den!