Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r0bber
Okej, nä det sitter ingen klisterlapp på min fläkt.
Ofta att man har symaskinsolja... iaf inte om man bor själv och är student!

Om det går bra att smörja med WD-40 (typ 5-56 liknande sak) så kan jag försöka detta, men jag tänker knappast fixa symaskinsolja..

edit: kan man på nåt sätt trimma ner fläkten, så att den går på halvfart eller nåt?
fast det kanske är svårt om den redan går på 5 V? (för röd/svart är 5 V va?)

Självklart ska man inte smörja rörliga delar med 5-56 eller WD-40 efterssom de inte smörjer utan driver ut fukt. 5-56 och liknande fuktdrivare smörjer inte eller minskar friktionen på något sätt och har ingenting att göra i en datorfläkt,

Visa signatur

AMD 64 Athlon 3400+ | Abit NF8 | Crucial PC3200 DDR-DIMM 512MB | Samsung SATA 160 GB | SoundBlaster Audigy 2 | Gainward GeForce 6800LE 128MB DDR | Chieftec S564 Midi Tower ATX Svart

Permalänk
Medlem

Ja, men hade du läst resten av tråden så hade du sett att jag redan fått det där konstaterat innan!
Jag har frågat huruvida klisterolja skulle fungera som smörjning där, men har inte fått något svar. (har klisteroljan till att smörja min cykelkedja med)

Visa signatur

"Jag kommer aldrig att glömma det här... öh, vänta lite..." - NalleN

Permalänk
Medlem

WD-40 är visst smörjande !!!
Om det hör hemma i en fläkt låter jag vara osagt, men smörjande är det iaf bl.a !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekka2k
Självklart ska man inte smörja rörliga delar med 5-56 eller WD-40 efterssom de inte smörjer utan driver ut fukt. 5-56 och liknande fuktdrivare smörjer inte eller minskar friktionen på något sätt och har ingenting att göra i en datorfläkt,

Läste själv nu på Clas Ohlsons hemsida och där står det följande:

CRC 5-56. Rostlöser, rostskyddar, rengör, driver ut fukt, smörjer m.m.

Permalänk
Medlem

Byt ut dem hemska fpu fläkten mot något från Zalman, en mycket mindre ovässen.

Permalänk
Medlem

Har nu satt i ett Zalman grafikortskylfläns och en termalright xp-120+ adda 120 (16dB) fläckt. nu kan man leva med fläcktljudet, mycket tystare. Men som vanligt så dök ett nytt oljud upp. Hårddiskarna började höras, som någon påpekade förr i tråden. Vad göra? Vad kan man göra för att tysta ner diskarna? Lådan min börjar bli full till bristningsgränsen nu!

Permalänk
Medlem

Montera dem med hjälp av skumgummi i 5,25 platserna. Sätt skumgummi på sidorna med spår för hårddiskarna och tryck dit dem.

Visa signatur

Första bygget: A7M266 | 2500+XP-M@2703Mhz 1,95V | PC2100 1gig 2.2.2.6.9.8 | SB Live 5.0 | 6800NU@6800GT
Andra vattenkylt: NF7-S v2 | 2400+XP-M@220x12.5 1.9V | XMS4400C25 | 9500pro@400/310 |3dmark01 18084
HP rp 5700 | E7600 | 8gig DDR2 | gt 1030 pci-e riser adapter | 128 gig SSD | win 10
Dell 9020, 7010, 960, HP pro 3300, Asus konfigurationer mfl.

Permalänk
Medlem

Jao, fast de flesta lite nyare chassin har ju gummivadderade skruvhål för hårddiskarna. Har man många hårddiskar i, så susar det på rätt så bra ändå, även om de skulle exempelvis sväva fritt inne i lådan...

Man kan ju ställa in så att de stängs av när de inte används på en viss tid, det blir ganska stor skillnad faktist.

Visa signatur

"Jag kommer aldrig att glömma det här... öh, vänta lite..." - NalleN