Permalänk
Medlem

Antec Sonata ljudproblem

Har problem med ljudnivån i min Sonata.
Alla tycker den är så tyst men jag kan itne hålla med.
Har iofs inget "aucustic pack" installerat i datorn men det verkar itne ni andra ha som tycker den är så tyst heller.
Jag har för övrigt ett MSI Diamond och en Zalman 7200cu och ett Asus 6600GT i datorn
Samt den medföljande 120mm fläkten till chassit...

Vad kan jag göra för att få ner ljudnivån?

Jag hade tidigare en DELL som nu är 2 år gammal och den låter myckte mindre.

Alltid svårt att uppskatta ljudnivå men eftersom så många tycker den är så tyst måste det nästan vara något som inte stämmer.

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

tjenare, jag har samma problem som dig. Jag har dock köpt dämpningsmatta från biltema som jag ska montera imorgon

Mitt system:

Antec sonata (380W)
Barton 2500@3200+
Zalman 7000CU
Passiv revoltec nordbryggskylare
1x120 seagate s-ata
1x120mm Adda 24.5 db
1x120mm standard antec
9800Pro med iceQ kylning

Jag förstår inte vad det är som låter så fruktansvärt, har svårt o sova med den på

Några tips?

Permalänk
Medlem

sonatan i sigsjälv låter ju inte alls, men sen kan man ju ha diskar och fläktar i som susar utav bara den.
kolla upp var dom högsta och jobbigaste ljuden kommer ifrån, tex disk eller någon fläkt.
sen försöker du få ner ljudnivån med att volta ner fläkten om den nu låter eller kanse ljuddämpa hårddisken.
annars som laz3r sa, köp ljuddämpmattor.

Visa signatur
Permalänk

Re: Antec Sonata ljudproblem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av limpro
Har problem med ljudnivån i min Sonata.
Alla tycker den är så tyst men jag kan itne hålla med.
Har iofs inget "aucustic pack" installerat i datorn men det verkar itne ni andra ha som tycker den är så tyst heller.
Jag har för övrigt ett MSI Diamond och en Zalman 7200cu och ett Asus 6600GT i datorn
Samt den medföljande 120mm fläkten till chassit...

Vad kan jag göra för att få ner ljudnivån?

Jag hade tidigare en DELL som nu är 2 år gammal och den låter myckte mindre.

Alltid svårt att uppskatta ljudnivå men eftersom så många tycker den är så tyst måste det nästan vara något som inte stämmer.

Tacksam för svar

Du har väl kopplat den medfäljande 120mm till "FAN only" molexen?

Sen är det viktigt att inte dra åt gummikuddarna till HDD:arna för hårt, de skall sitta löst!

Om det fortfarande låter som *** så borde du antingen ha en gammal HDD som surrar eller en liten fläkt på t.ex. graffe eller moderkortet som låter. Det såelar ju ingen roll hur välbyggd en låda är om dess komponenter låter.

Visa signatur

Therse T-shirts were tested on animals. They didn't fit.

Permalänk
Medlem

Nej det är klart att det är komponenterna i datorn som låter med komponenter måste väl även de som tycker den är supertyst satt in?!

Permalänk
Inaktiv

Seagate är tysta diskar, har ni inte såna så måste ni nog få datorn att stänga av dom när ni ska gå och lägga er.

Cool'n quite är ju inte dumt heller om man säger så. Men det har ju inte laz3r tillgång till...

Mitt sonata gick med 7000 Zalman på lägsta från Fanmaten, Seagate diskar, ArticCooling kylningen (samma som på IceQ) på låga varv. 14db adda i nätdelen.

Då kunde man sova med den men den hördes ju...

Permalänk
Medlem

har ett 6600gt låter en hel del!

Vet ej vilket märke du har men en del ska visst låta väldigt mkt!

Permalänk

Oftast. det jag har fått erfara är fan att diskarna låter. inte seagate .. Men Wd diskar låter somfan. låter som en sågklinga. fan va störande det är. uff har 2st wd. det är fan förjävligt

Visa signatur

"Livet är som en burk bruna bönor - Desto mer man stoppar i sej, desto mer skit blir det av det hela." (Tratten)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi0hazarD^
Oftast. det jag har fått erfara är fan att diskarna låter. inte seagate .. Men Wd diskar låter somfan. låter som en sågklinga. fan va störande det är. uff har 2st wd. det är fan förjävligt

Hehe, jo WD låter ganska mycket.

Min "gamla" Hitachi 160GXP och min 7k250 (båda 120gb) lät sådär, hade ett högfrekvent ljud.
Min nya Hitachi 7K250 250gb SATA låter inte mycket alls. Har inget högfrekvent ljud heller så det är inte så störande.
Nätagget med 2st Adda fläktar låter mest i min dator

Visa signatur

Asus P5K-Premium WiFi | Intel Core2Quad Q6600 @ 3.3Ghz | 4x2GB OCZ Platinum | Radeon HD6950GB | Intel SSD 160GB

Permalänk
Avstängd

jag blev inte heller nöjd med min sonata, började med dämpningsmattor, till att inte ha fler diskar igång än nödvändigt, till att köpt mig en antec phantom nätagg och bytt ut antecs 120´fläkt mot en ADDA, grafikkortet med passiv kylning. cpun har en 80mm fläkt. nu känns den tyst faktiskt.
detta är en ond cirkel du ger dig in på vill jag bara säga
att tysta ner datorn, slutligen hoppas jag det räcker med zalmans reserator sedan för att den skall bli knäpptyst.

Permalänk
Medlem

vad ska man ha en tyst dator till?? kör musik hela tiden så slipper du höra burken

Visa signatur

Antec p160 med plexi sida Pentium 4 2.8 Ghz @ 3.2, Club 3d radeon 9600 xt, twinmos 2*512mb ram 400mhz bus, 120gig hårddisk plus en 60gig plus en S-ata 200gig

Permalänk
Medlem

ibland sover man

men tänk om man inte trivs med musik som spelas undertiden man sover.

Föressten, jag förstår inte varför ni tycker det låter så mkt?
Se till att du har kopplat in fläkten i Molexen som de står "fan only" på ! Annars regleras inte fläkten efter värmen.!

om de inte hjälper så har du en fläkt på nord/syd bryggan, dom brukar låta en hel del .
Byt den till passiv, hjälper inte det, så rekommenderar jag dig Zalmans helt passiva chassi för ungefär 10 k , då kan du inte klaga på ljudnivån!

Permalänk

jag tycker att fläkten ibak och i nätagget låter

Permalänk
Medlem

ja visst

Självklart gör det ifrån sig ljud, men vad jämför du med?
Tror inte du hittar tystare grejer för det priset!

men som sagt, allt låter, om man inte kyler passivt!

Permalänk
Medlem

jag hade ett vanlig antec en gång lätt inte ett skit =P och nu ska jag ha samma prylar i ett artic coolign silent chassit mm...

Permalänk
Medlem

Jag har samma "problem". Mest verkar ljudet komma från den bakre fläkten. Kanske skulle byta ut den mot en papst? Adda vill jag nog inte då jag ändå vill ha bra strömmning, och den sitter ju på Fan Only.

Eller är det så att det mesta ljudet kommer från turbulens vid gallret så det är lönlöst att ens försöka?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB