Permalänk
Medlem

Tips på förbättringar

Vi är två killar som går sista året på gymnasiet har beslutat oss för att göra en Hemsida i PA. Då ingen av oss har några förkunskaper eller någon som kan hjälpa oss i skolan skulle vi verkligen uppskatta om ni gav oss tips på hur vi ska få till det lilla extra...
Vi har dock kommit en bit som ni kan se på www.huvebry.com

Tack förhand!

Visa signatur

AMD64 3500+. 1024meg Corsair Ram, Geforce 6800GT (Hellre Röd Än Död)

Permalänk
Medlem

+ Texten är lätt att läsa.
+ Menyn är tydlig.
+ Inte mycket krussiduller på sidan.
- Vit text på svart bakgrund är inte så skönt för ögonen.
- Länkarna skulle kunna utmärkas tydligare.
- Ni radbryter raderna manuellt vilket får till följd att de slutar på olika ställen (tänker nu på PA idébank, kanske förekommer på andra sidor också).

Förslag för det lilla extra... Det första som bör fixas enligt mig är iallafall att ändra den vita texten mot svart bakgrund, har dock inga förslag på till vad.
Sen skulle nog en begränsning för hur bred sidan ska vara passa bra, så att inte raderna blir så långa som de är hos mig nu (1600x1200).

Permalänk
Medlem

Hur begränsar man breddden på texten? och tack för den konstruktiva responsen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjena.

Eftersom det är ett skolarbete (antar jag) kanske ni borde snygga till koden lite. Tydligare avgränsingar mellan olika element och så vidare. En annan grej är att ni kan skriva separata css mallar och koppla sidorna till dom. Och när ni ändå håller på med css kan ni ju ändra designen på scrollarna så att dom matchar övriga färger på sidorna. Sen kan man ju så klart göra allting ännu mer avancerat med till exempel en javameny, men jag vet ju inte hur pass "avancerad" sidan ska va... Detta är alltså på inga sätt kritik, utan bara lite tips

Permalänk
Medlem

Jag satt och funderade på det lite, det borde gå genom att använda CSS-egenskapen max-width som skulle vara perfekt för detta endamål, men den fungerar inte i Internet Explorer.
Det som finns kvar då är att göra en ruta runt texten och sätta en fast bredd på den, problemet är då att om någon kommer och har ett mindre webbläsarfönster än vad texten har som bredd (kanske pga låg upplösning) så kommer man få en scrollbar i sidledd.

<div style="width: 600px">all text här</div>

Om du inte vill mixtra med HTML-koden direkt så kan du leta efter "lager" i din editor, det borde vara rätt.

Permalänk
Medlem

tack som bara den för all respons...
ska försöka få kläm på allt detta men har dock ett problem jag e inget ess på kod =(. så jag skulle uppskatta om ni gav ett tips på var jag kan hitta koden. dock behöver jag inte oroa mig för utseendet på koden för mina lärare har noll koll på allt som har med teknik att göra

edit*
oj såg din länk till guider för den glade nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Använder du Dreamweaver? Leta efter något sätt att lägga till ett nytt lager, skapa lagret, ge den bredden 600 (eller någon annat värde som blir lämpligt, du får testa dig fram), och sen flytta in all text dit.

Vill du lägga till i koden så hittade jag nog ett lätt sätt nu. Ganska högt upp i filerna finns den så kallade CSS-koden, den beskriver endast utseendet på sidan. Där finns det style1 och style2 (olika för olika sidor). Om du lägger till width: 600px; där bland de andra egenskaperna så kommer alla textrutor och liknande få en bredd på 600 pixlar.

Permalänk
Medlem

Hej igen....

Om du vill hitta kod så kan jag rekomendera http://javascript.internet.com

Där hittar du script till i stort sett allting. Saken är ju bara den att ingen kod är perfekt för alla ändamål utan du måste ju ändå redigera vad gäller bredder, avstånd, färger och så vidare, men det är ju en bra start i alla fall. Sen har du ju den bästa sidan (enligt mig) om du vill ha hjälp med webdesign nämligen http://www.webdesignskolan.com som har guider i html, dreamweaver, illustrator, flash och en massa mer... Hoppas det hjälper!