Permalänk
Medlem

Dell-skärmen fick inget vidare betyg av Mikrodatorn i nr 1 -05 men de bedömde skärmarna med fabriksinställningar. För det kör ju alla med?
Nåväl, personligen väljer jag att lita på Anandtech's omdöme i det här fallet.

Ytterligare en länk om ni är intresserade:
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=850562&page=1&pp=20

Lite å bita i...

Visa signatur

Inga armar, ingen kaka!

Permalänk
Medlem

enligt en annan tråd här på forumet är det tydligen en omöjlighet att det finns 24-bitars färgdjup i hyundai-skärmen. den skapar färgerna med dithering..så att 16,7 miljoner uppnås..

jag håller på mkt med bildredigering så det skulle kännas bra med en "äkta" 24-bitars skärm. kan nog offra lite ms på responsen för det. borde man kanske välja denna ändå?

LsdBoy, har du kanske nån koll på detta?

Permalänk
Medlem

Då borde du titta på färgskaleresultatet jag länkat till där man jämför hyundaien med en crt skärm och tja om inte en crt (mitsubishi diamond pro) är tillräcklig för dig så lär ingen tft i världen vara tillräcklig för dig heller (även om hyundaien hade samma värden som mitsubishin, bättre på röda färger, något bättre på blåa samt sämre på gröna (relativt alltså)).

Permalänk
Medlem

Okej, tack Apachez! Du har övertalat mig att satsa på Hyundaien!

Permalänk
Medlem

säljs hyundaien i någon kedja eller, hittar inte ens den på pricerunner.com

Visa signatur

A64 3200+ | Asus K8V deluxe | 1GB pc3200 | Antec Sonata | Connect 3D 9800Pro | 160GB S-ATA Seagate | 200GB S-ATA Seagate | Hyundai L90D+ LCD

Permalänk
Medlem

oscrug: http://tracker.tbg.nu/sok.php?q=L90D%2B

Klauz: därmed inte sagt att det finns tfter med bättre resultat men hyundaien är iaf i mitt tycke inte dålig där jag i mitt fall prioriterade låg responstid i första hand.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apachez
Då borde du titta på färgskaleresultatet jag länkat till där man jämför hyundaien med en crt skärm och tja om inte en crt (mitsubishi diamond pro) är tillräcklig för dig så lär ingen tft i världen vara tillräcklig för dig heller (även om hyundaien hade samma värden som mitsubishin, bättre på röda färger, något bättre på blåa samt sämre på gröna (relativt alltså)).

Jag funderar på om ditt argument håller. Visserligen täcker triangeln en större area så att säga. Men det som TN-paneler skulle vara dåliga på är att korrekt återge nyanserna "innanför arean" så att säga. Man kan tänka att det finna en massa hål överallt i triangeln, som man genom interpolering smetar ut så att säga. Dock ska det tydligen vara omöjligt att återge vissa nyanser även med interpolering, vilket skulle betyda att triangeln skulle ha en del hål här och där på vissa nyanser. Men detta är väl bara en strunsak i sammanhanget. Triangeln innehåller trots allt inte 16.7 miljoner olika färger (mycket mindre än 16.7 Mpixels i den där bilden...).

Visa signatur

Athlon64 3000+, Radeon X800 XL 256 ViVo. 1024 MB DDR RAM Dual Channel. Zalmankylning på CPU, MB, GPU (fläktar i silent mode). Samsung Spinpoint 160 GB HDD. Ljuddämpad Sonata. Viewsonic VP191b.

Permalänk
Medlem

Det intressanta med triangeln är att se en jämförelse med just CRT skärmar, ur vilken man kan se att dagens TFTer (2005 års modell på marknaden) har helt okej färgåtergivning.

Sen finns det ju professionella krav men då använder man iof inte TFT då prisskillnaden är för stor mellan en extremt bra CRT och en extremt bra TFT (där CRT antagligen kommer vinna även i framtiden hur man än vrider och vänder på det eftersom CRT är en analog teknik (strålkanon + fosforlager) där TFT är en digital teknik (transistorer som har snäva marginaler - är ju knappast 20kV som trycks genom en enda transistor )).

Permalänk
Medlem

Det finns ju grymma LaCie tft-skärmar , men de kostar ju därefter..

Permalänk
Medlem

Själv väntar jag med spänning på Samsungs nya 24". Dell släpper en skärm baserad på samma panel den 1 mars. 24" tft widescreen 1920x1200, 12-16 ms. = 1200 USD(!).

EDIT: Kolla in följande test av bl.a. L90D+ och 913N
http://graphics.tomshardware.com/display/20050215/index.html

Visa signatur

Athlon64 3000+, Radeon X800 XL 256 ViVo. 1024 MB DDR RAM Dual Channel. Zalmankylning på CPU, MB, GPU (fläktar i silent mode). Samsung Spinpoint 160 GB HDD. Ljuddämpad Sonata. Viewsonic VP191b.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa Samsungs 910T pva panel och 1000:1 samt 16,7milj färger borgar för en jävla bra bild.

Jag använder datron mest till vanliga windows men även film och spel som Need for Speed underground.

Nu undrar jag mest om det går bra att spela Need for speed på en 910T eller att man märker av de långsamma 25ms.

Den andra skärmen jag är sugen på är huydaien men hur är det att se film på den?

vilken har minst nackdelar för att göra de den är sämst på?

Visa signatur

A64 3200+ | Asus K8V deluxe | 1GB pc3200 | Antec Sonata | Connect 3D 9800Pro | 160GB S-ATA Seagate | 200GB S-ATA Seagate | Hyundai L90D+ LCD