Hur Länge tror ni Moddningen kommer att finnas?

Permalänk
Medlem

Hur Länge tror ni Moddningen kommer att finnas?

Idag moddar vi ju våra datorer med ccd-rör med rött, blått, gult, grönt ljus, Lazer LED: s, UV-ljus, Upplysta chassifläktar, osv.

Sätter in snygga plexiglas i olika former på datorn med antingen custom gjorda ingraveringar eller färdig moddade plexiglas.

Bygger de absoluta extremaste moddningarna som förbluffar många, som tex

Puzzlebox PC:

Moster:

osv...

På bara några år så har ju moddade datorer ökat extremt bland oss datorentusiaster och man kan knappt sätta sin fot i en datorbutik innan man stöter på moddnings grejer och tillbehör.

Men hur länge kommer denna "moddnings-åldern" att finnas i den här extrema utveckligen? Kommer den att minska kraftigt inom en snarframtid eller kommer den finnas kvar ett bra tag till?

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Den första är ju extremt snygg
Jag tror modding alltid kommer finnas..

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

okk, men tror du att Moddings-åldern kommer vara i lika extrem utveckling, i framtiden, som den är just nu?

Permalänk
Medlem

Hmm.. Jag tror den kommer bli extremare, att folk börjar modda allt de skaffar för att det ska bli mer personligt och inte jaha han har en sån, och han där med. Osv..

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

så länge det finns nåt att modda så kommer moddningen förmodligen finnas.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Medlem

Jag tror ialla fall att Moddningen kommer vara rätt extrem ett tag till, men kommer senare att lugna ner sig tills sen snabbt vänder och blir extrem igen.

Permalänk
Avstängd

varför skulle man sluta modda?

Visa signatur

En stämma i din bane sång

Permalänk
Medlem

Tror det kommer finnas kvar fast det lär delas upp.
En grupp för dom som köper färdiga grejer, typ sidplåtar med plexi mm.
Sen en som tar till dremeln och gör allt själva. (Är ju så idag)

Denna andra gruppen tror jag kommer att avancera och börja med lite extremare grejer som att dom bygger hela chassit från början t ex.
Finns ju några som redan börjat med detta, så som hypecube lådan t ex.

Själv började jag för 5år sen eller så med att måla mitt chassit och skära ut håll till 80 fläktar i sidan. Därefter gick jag över till ghetto modding då jag prövade på vattenkylning så där skulle det bara fungera. Nu är jag inne i ett proper stadie då allt ska vara snyggt och tyst

Dock är jag rätt sugen på att gå tillbaka till ghetto igen eller att just bygga ett eget chassi.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Jag tror moddning kommer att på överskådlig sikt att fortsätta, men det som verkligen kan påverka är tekniska framsteg. Exempelvis så var det inte svårt att bygga en snabb bra dator som var tyst när det snabbaste var en PII300. Standard datorn var tyst (även om de flesta hårddiskar inte var det), men sedan tror jag trender och olika inriktningar kommer att påverka "moddnings världen" mer.

Men det kommer troligen att finnas de som gör extremaste kylningarna där allt annat är sekundärt för att få så hög prestanda som möjligt. Likså kommer det att finnas de som går in för en liten dator, de som riktar in sig på en tysta dator osv. Glöm inte att det ALLTID finns de som väljer att göra saker på sitt eget vis, oavsett kostnader eller om det blir bättre än färdigt eller inte. Men tekniska framsteg kan göra att områdenas kanter suddas ut. Säg att ny teknik gör det möjligt att tillverka en shuttle stor dator, med enorm prestanda som kyls av en liten kylfläns? Bara konceptet med optiska datorer kommer att påverka moddnings världen.

Men om man ska gå efter historien så kommer moddning och mängden moddning som utförs att variera, mycket beror på trender och påverkas av vad som anses vara det som gäller för tillfälligt. Se bara sådant som CCFL, blå leds, aluminium lådor, plexilådor osv.

Saker och trender kommer i vågor, det kan börja med att någon gör något annolunda mod eller utrusta en dator med något som ingen tänkt på innan som troligen kostat mycket pengar eller tid att göra, som en tillverkare börja producera vilket gör att det blir tillgängligt, lättare och billigare och snabbt populärt och alla ska ha det (delvis för att det är nytt), sedan kommer det att minska till att nå en rätt stabil nivå.

Visa signatur

Ronny "Thinker" Ohlsson
"If everything is under control, you're not going fast enough."
"Overkill is just a better safety margin."

Permalänk
Medlem

Man undrar ju egentligen hur framtidens moddningar kommer att se ut. Tex att många börjar mer och mer med överclockningar, och lådor som är byggda från scratch. Det skulle också varit värdigt roligt å se en tjej bygga en snygg låda som får att bra rykte, eftersom det är fler å fler tjejer som tex börjat att styla bilar och resultaten i slutändan har varit mycket mycket snygga och häftiga bilar.
Men nog pratat om bilar.

Själv tror jag ialla fall att fler och fler tjejerna kommer att börja modda sina datorer och att resultaten kommer bli mycket snygga i slutändan, kanske t.o.m snyggare än våra moddade datorer som vi killar gör.

Permalänk
Medlem

moddning av datorer kommer alltid att finnas enligt mitt tycke ..

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Tycker de är synd att alla säger fel, puzzlebox är knappast nån modd av någonting, de är ett rent custom bygge.

Permalänk
Medlem

Allt är ju färdigmoddat. Man kan inte köpa en del till datorn knappt utan att det sitter en massa lysen överallt.

Själv så kör jag utan "lysmoddar" och tänker mera på funktionalitet.

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk
Medlem

finns heller inget som heter färdigmoddat. du köper antaligen produkten för att du tycker om den stilen, Inte för att nån snubbe har byggom eller ändrat den. Den är ju tillverkad så.
En ferrari ser ju ut på sitt vis och en herrgårdsvagn på sitt, du kallar ju knappast en ferrari färdigmoddad.

Permalänk
Medlem

Det finns ALLTID folk som inte nöjjer sig med köpta saker utan vill pilla lite eget.

Permalänk

så länge det finns folk med färdigheter och för mycket fritid kommer det att finnas moddade saker

Visa signatur

VVV (Vilja, Våld och Vaselin) fungerar till allt som har med datorer att göra

Permalänk
Medlem

trodde första alternativet skulle vara typ 25 år eller något. Moddning kommer nog alltid att finnas.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whalle
trodde första alternativet skulle vara typ 25 år eller något. Moddning kommer nog alltid att finnas.

Jojo, men som jag skrev i början av denna tråden, så står det om moddningen kommer fortfarande utvecklas i den här extrama farten.
Jag kunde tyvärr inte ändra pollens fråga.

Permalänk
Medlem

Tror det kommer att finnas sålänge folk inte nöjer sig med sina grejer "out of the box" :).

Visa signatur

[APPLE IMAC 20"][3072Mb DDR2 800mhz][ATI Radeon 2400XT][640GB HDD][OS X 10.5.5]

Permalänk
Medlem

Re: Hur Länge tror ni Moddningen kommer att finnas?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JaniXmen

Moster:
http://www.sweclockers.com/tavling/bidrag/41c863ec2664c.jpg

Vad tror ni?

är det din eller gotall's moster?:)

Visa signatur

I am 38% addicted to Counterstrike. What about you?

Permalänk
Medlem

det ät inte min ialla fall Det är gotall's

Permalänk
Avstängd

Moddning kommer nog bara bli grövre och grövre, kommer nog sluta finnas gamla vanliga fyrkantiga chassi snart, men å andra sidan kanske detfinns folk som gilalr den goda tiden och vill ha kvar sina gråa burkar

Visa signatur

Amd 64 2800+ s.754 | 1280mb ram @ 333mHz | XFX 6600GT | Sunbeam plexiglas baby... bling bling :P

Permalänk

moddning kommer alltid finnas, dock kommer trenderna att ändras som de gör med allt annat, det kommer tex kanske inte vara plexiglas och CCFL som används om 5 år utan mer högteknologiska lösningar och idéer...
tror mycket med hemmabygge av kretsar mm kommer blomstra upp med åren!

/Philip

Permalänk

Ja stora skillnader lär det ju vara. Kolla bara på vad som fans för 4-5år sedan. Det var då jag började kolla runt här på sweclockers. Då var en ascool modd någon som hade monterat 5st högintensiva blå lysdioder på baksidan av chassit så de lyste upp alla kontakterna. Det var asballt då, dels för att det såg häftigt ut, dels var högintensiva lysdioder någontning förhållandevis nytt och dels för att då kostade en blå lysdiod med en ljusstyrka på några candela 150:- på ELFA. Andra stället att köpa på hade ingen hört talas om. Idag får man liknande LED's från besthongkong för runt 1:-/st inkl. frakt. Så på så sätt har det skett stora förändringar.
Moddandet kommer nog alltid att fortsätta,
DET ÄR JU SÅ HIMMLA KUL!

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Det finns redan tjejer som moddar, med det gör bara inte så mycket väsen av sig på forum vanligtvis. Känner 2 tjejer som moddat sina datorer, det ena är en vit fluffmoddad Shuttle.

Visa signatur

Ronny "Thinker" Ohlsson
"If everything is under control, you're not going fast enough."
"Overkill is just a better safety margin."

Permalänk
Medlem

Moddning av datorbukarna kommer nog leva kvar rätt länge. Det är ju inte svårt att dra paralleler till bilvärlden där man har byggt och byggt om bilar nästan lika länge som dom funnits.
Antingen av estetiska skäl eller att man vill ändra på någon funktion. Precis som bilköpare nöjer sig den stora massan med standardbilar eller på sin höjd med de extraprylar som bilsäljaren erbjuder men sen finns det ju vi som vill ha något extra.
Att själv formge och utveckla en produkt är bland det mest kreativt stimulerande man kan göra.

Då jag jobbar som slöjdlärare är jag väldigt intresserad av hantverk, dess historia och hur den kommer utvecklas i framtiden. Tycker det är fantastiskt att se hur ungdomen (och även vi äldre) stolt sätter dremel och nibblingstång i plåten. Detta är ett hantverk precis som smide, snickeri och liknande som kanske framstår som rätt gammalmodigt för många. Stoltheten över hantverksskicklighet och kunskap är den samma.

Permalänk
Medlem

När man ser det på längre sikt skulle jag nog vilja fråga, hur många moddar sin miniräknare?

Alltså om datorerna utvecklas till att bli pyttesmå och ha design som inte är så tacksam att modifiera minskar kanske intresset för att modda dem.

Som det är nu är det ju massor av luft i en standarddator. Så det finns gott om utrymme att sätta in spännande prylar.

Visa signatur

/M

Permalänk
Proffsmoddare

Moddningen kommer definitvt att finnas kvar så länge det finns kreativa människor på planeten Tekniken gör ju även att byggena ändrar karaktär. Personligen längtar jag efter att få lägga vantarna på ett par Nano itx kort Sen vet jag inte om folk kommer att tröttna på "standard moddarna" som fönster, belysning mm ett window kit känns ju inte riktigt lika hett nu som förr.
En sak som är säker är ju att moddning blir mera lätttillgängligt för gemene man då det formligen sprutar ut nya modd komponenter varje dag. Man behöver inte längre ha lödnings och elektronik kunskaper för att fixa Lcd. Belysning, fläktkontollers mm mm och det tycker jag är bra då jag hanterar en lödkolv lika bra som en Orangutang hanterar en bypass operation

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [WP@]Wolverine
jag hanterar en lödkolv lika bra som en Orangutang hanterar en bypass operation

HAH! bra ordval

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Så länge [WP@]Wolverine så kommer det finnas moddnings