Permalänk

Men igår var det också såhär ( för mig)

Visa signatur

MSI K8N NEO4 PLATINUM | AMD 64 3200+ | Corsair CMX512-3200XL XMS3200 2x512 | Powercolor X850XT 256MB DDR3 520/540 MHz | Seagate Barracuda, 7200rpm ATA - 80 Gb
3dmark 01: 23635 3dmark 03: 12440 3dmark 05: 4995
60 Shaman - Eonar http://ctprofiles.net/4658795

Permalänk
Medlem

det dog för mig me

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Märks att BBB börjar komma upp igen:
http://stats.autonomica.se/mrtg/sums/All.html

Visa signatur

Asus P5K-Premium WiFi | Intel Core2Quad Q6600 @ 3.3Ghz | 4x2GB OCZ Platinum | Radeon HD6950GB | Intel SSD 160GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisslass

Edit: "stockholm.gea.65" är det hela bbb's nät?

Det är Stockholm GEA, finns en andra i Sthlm också, GEB.
Kapaciteten är 1 Gbps på samtliga portar.

http://stats.autonomica.se/mrtg/

Visa signatur

N/A

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

"Felet hos Bredbandsbolaget uppstod enligt källor till Computer Sweden klockan 14.44."

Kan det vara här ifrån Sweclockers?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisslass
"Felet hos Bredbandsbolaget uppstod enligt källor till Computer Sweden klockan 14.44."

Kan det vara här ifrån Sweclockers?

Jodå, det var från sweclockers!
Dom har ju den fina länken "tipsa om en nyhet"

Permalänk
Medlem

Kom in nu efter en jävla massa meckande, får skita i telefonen (BBB) tills de fixat skiten, hellre internet än tele.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RocketZ
Nej Nej!!

Här uppe i Luleå fungerar mitt lan från BBB peeeerfekt...

Ni får ta å flytta upp hit... aldrig nåra störningar.. aldrig några stormar... bara mygg

Hoho... 3minuter efter det där inlägget dissades jag (iplånet gick förmodligen ut...)

Men nu e allt tebax

Permalänk
Medlem

Varför ökar de inte leasetiden till typ 24 timmar? Det skulle ju ge mindre belastning, eftersom klienterna skulle behöva göra färre förfrågningar mot DHCP-servern, samt att det skulle dessutom ge kunder mindre downtime, då tekniker antagligen hinner laga DHCP-servern inom iaf ett par timmar.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

gjorde det här

@echo off :start ping.exe www.sweclockers.com if errorlevel 1 goto start: [sökväg till mp3] pause

sen full volym på stereon så man hör när internet hoppar igång
Hoppade igång 17:07 för mig. Mina vänner i närheten har inte fått igång sitt (inkluderar min farsa som konstigt nog sitter på samma modem som jag).

LOL. precis när jag skulle posta detta inlägget så lade internet av (17:30). Sen kom det upp nu

Permalänk
Medlem

Nu funkar det för mig
BBB VDSL@Sthlm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Varför ökar de inte leasetiden till typ 24 timmar? Det skulle ju ge mindre belastning, eftersom klienterna skulle behöva göra färre förfrågningar mot DHCP-servern, samt att det skulle dessutom ge kunder mindre downtime, då tekniker antagligen hinner laga DHCP-servern inom iaf ett par timmar.

Om du byter router/dator som är kooplad och glömmer ta release innan så måste du vänta tills lånet går ut, vääääääääääääääääääääldigt jobbigt om det är 24 timmar...

Enda anledningen jag kan komma på direkt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Om du byter router/dator som är kooplad och glömmer ta release innan så måste du vänta tills lånet går ut, vääääääääääääääääääääldigt jobbigt om det är 24 timmar...

Enda anledningen jag kan komma på direkt...

Jo fast B2 delar ju ut 5 dynamiska!
Så det kan jag inte se som anledning heller!
Har du exakt 5 datorer och kopplar in en annan dator, då får du helt enkelt skylla dig själv!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
Jo fast B2 delar ju ut 5 dynamiska!
Så det kan jag inte se som anledning heller!
Har du exakt 5 datorer och kopplar in en annan dator, då får du helt enkelt skylla dig själv!

Det tänkte jag ju inte på, då kan jag inte komma på något...

Permalänk
Medlem

Mitt Telia 2Mbit var nere sänn imorse tills 2 på eftermiddan...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Varför ökar de inte leasetiden till typ 24 timmar? Det skulle ju ge mindre belastning, eftersom klienterna skulle behöva göra färre förfrågningar mot DHCP-servern, samt att det skulle dessutom ge kunder mindre downtime, då tekniker antagligen hinner laga DHCP-servern inom iaf ett par timmar.

jo vore nog bättre, är nog övervägning mellan antal ipn, ett sådan lease tid skulle kräva mer ip addresser.

vore bättre skippa dhcp köra statiska addresser, ju fler servrar man e beroende av desto större är risken för driftstörning/felkällor. Jag är säker belastningen på kund supporten skulle gå ner märkbart om man slapp dhcp :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Om du byter router/dator som är kooplad och glömmer ta release innan så måste du vänta tills lånet går ut, vääääääääääääääääääääldigt jobbigt om det är 24 timmar...

Enda anledningen jag kan komma på direkt...

Ehm, nej, men du får en annan IP-adress däremot.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Det går faktiskt att släppa ett ip tidigare om man vill.
Man behöver inte sitta o vänta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Ehm, nej, men du får en annan IP-adress däremot.

Jo, du kan ju läsa de efterföljande inläggen innan du säger något vi redan kommit fram till...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisslass
Det går faktiskt att släppa ett ip tidigare om man vill.
Man behöver inte sitta o vänta.

Jag sade ju det, men om man glömmer det...

Permalänk
Medlem

Bara jag som märkte av ruggigt dålig prestanda innan nätet gick ner?
Vissa sidor slutade även att fungera här runt 30 min innan det slocknade helt...

Var inne ganska omgående på BBB's hemsida och kollade vad det var för fel, har inget fast abbonnemang så det fick bli min trotjänare Palm V tillsammans med mobilen, högprestandasurf det!:D Men det fungerar riktigt bra om man tänker på vad för nåt det är man surfar med.

Permalänk
Medlem

första man tänkte, nä, nu jävlar har nån hårdvara i nätverket hemma börjat krångal speciellt när ja startade om allt o allt plötsligt funkade igen (startade om modem o allt). sen när det gick ner igen o set inte gick att komma fram på supporten så förstog man var felet låg. konstiga var bara att modemet visade att det hade kontakt me stationen. men så här efteråt när man vet att det var IP-servern som gick ner så äre ju förståligt.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
första man tänkte, nä, nu jävlar har nån hårdvara i nätverket hemma börjat krångal speciellt när ja startade om allt o allt plötsligt funkade igen (startade om modem o allt). sen när det gick ner igen o set inte gick att komma fram på supporten så förstog man var felet låg. konstiga var bara att modemet visade att det hade kontakt me stationen. men så här efteråt när man vet att det var IP-servern som gick ner så äre ju förståligt.

Gjode samma sak.

Visa signatur

Stavfel? javisst, men jag bryr mig inte.
Lite bilder på min bil
Bättre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.

Permalänk
Medlem

Mitt BBB har stängt av sig ungefär varje kvart sen 19:00 - 20:00 ,nu har det gått 30 minuter utan avbrott... verkar lovande. Jag är fortfarande ansluten med det stängs endå av, det är det skumma, typ helt plötsligt loggas ut ifrån msn, kan inte komma in igen, så felsöker jag och felet är att jag inte har nån internet uppkoppling, men enligt IP config borde jag ha det...

Edit: L 0 L , precis efter att jag postat inlägget stängdes det av igen ( 01:08) , återigen visade ipconfig att jag hade uppkoppling till internet, men det gick inte att komma åt det

Permalänk
Medlem

Här i Lund fungerade det inte mellan kl. 15.00 och 17.00 (vad jag märkte, kanske varade längre)

Visa signatur

Nunca te acostaras
sin saber una cosa más

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FraXioN
Nu funkar det för mig
BBB VDSL@Sthlm

Får nog ta tillbaka mitt uttalande, det fungarede i 2 min, sen var det dött fram tills jag gick och la mig (~02.00), men nu verkar det fungera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Sammanfattning av driftstörning fredag eftermiddag 2005-02-18
Driftstörningen medförde att våra kunder inte kunde använda våra tjänster.
Samtidigt medförde detta att vår telefonväxel till vår kundservice blev överbelastad, varför dessvärre ingen information kunde lämnas till våra kunder via telefon. Information publicerades på vår webbplats omgående.

Problemet i korthet:
14:44 Bredbandsbolgets system för tilldelning av IP-adresser går ner. Felsökning påbörjas omgående.
15:55 Problemet är isolerat till en av servrarna och denna stängs ner.
16:00 Hela systemet för IP-tilldelening startas om.
16.05 Systemet är åter uppe och IP-adresser börjar delas ut till våra kunders datorer, telefonidosor och TV-mottagare.

Dessvärre kan det ta upp till en timme innan tjänsterna blir tillgängliga igen. För att komma igång snabbare hjälper det oftast att starta om dator och telefonidosa.

Vi beklagar att det inträffat och vi kommer nu se över alla system och rutiner, dels för att det inte skall hända igen samt att vi skall säkra att vi snabbt når ut med information om det händer.

Från portalen.

Kan nämnas att det är första gången BBB går ner sen vi fick det här i Västerås.. Förutom några små avbrott vid installation..

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hampster
Från portalen.

Det tog bara 16min för dom att fixa skiten. rekord?
Kan nämnas att det är första gången BBB går ner sen vi fick det här i Västerås.. Förutom några små avbrott vid installation..

14.44 - 16.05 får jag till 1 timme och 21 minuter...

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oxygen
14.44 - 16.05 får jag till 1 timme och 21 minuter...

Oj *redigerat*
Dom va inte så snabba som jag trodde.

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!

Permalänk
Medlem

värkar som att det dog igen?

Visa signatur

citera om du vill få svar.