Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem

K8N Neo4 Sata fråga!

Deta är kanske en liten dum fråga men jag får inte min Sata 200Gb att fnuka. Nu till frågan spelar det någon roll vilken SATA kontakt jag kopplar till på Moderkortet finns 8st SATA kontakter och i manualen står Sata1 till 8 ska jag ta första eller spelar det ingen roll?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Jag fick sätta min 300GB maxtor på Nvidia kontrollern... dom uppe på höger sidan..

dom där nere i botten tillhör Sil3114, dom bara verkar stöda RAID och inget annat =/

Permalänk
Medlem

Jag ska allså koppla in den i nån av de lilla?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Japp nVidias är de lila och de oranga är Silicon Image's. Vad jag märkt så går det inte att boota från Silicon Image's kontroller så om du ska ha den som en start-disk så sätt den nVidias. Vilken av dess fyra spelar nog ingen roll men jag har satt mina i port 3 och 4. Kommer ihåg att de hade något tidigare kort som hade port 1 och 2 olåsta, vilket inte är så lyckat om man tänkt klocka, så jag tog det säkra före det osäkra. Jag är dock rätt säker på att alla portar är låsta på Neo4.

Du skriver att du inte får sin SATA att fungera. Menar du då att du inte kan installera Windows på den eller att den inte syns som en extra disk under detsamma?

Hade själv lite problem med en Seagate Baracuda 200 GB som syntes i bios men som inte dök upp i windows vilket berodde på att den behövdes formateras först. Fixades enkelt genom att ladda ned ett litet program från Seagates hemsida. De flesta tillverkare verkar ha något litet verktyg man kan ladda ned så kolla upp det, det kan vara bra att ha hursomhellst.

Permalänk
Medlem

Det funkar fint nu. Har dock någon ruta som kommer upp vid start där det står Silicon något i 10 sec inan Windows går igång, vet du något om deta?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Det är Silicon Image kontrollern. Om du kopplar någon/ra diskar på den så kommer de att synas där i en lista.

Det kanske går att stänga av den kontrollern om man inte använder den. Då skulle man slippa de sekunderna det tar att visa den under start. Har för mig jag sett att det finns något alternativ i bios men jag har inte provat det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haziza
Det funkar fint nu. Har dock någon ruta som kommer upp vid start där det står Silicon något i 10 sec inan Windows går igång, vet du något om deta?

Den stänger du av i BIOS under "Integrated Peripherals". Ändra "OnBoard Sil3114 RAID" till [Disabled] så slipper du det.

Visa signatur

Mac Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Korspostning är inte tillåtet. Läs reglerna.
Genom att bryta mot reglerna och korsposta har du förlorat möjligheten att få hjälp.

*tråd låst*

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |